نیوز سیتی!
05 خرداد 1402 - 17:01

تولید ارقام جدید توت‌فرنگی در کردستان/ظرفیت سردخانه‌ای کردستان به 70 هزار تن افزایش یافت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ارقام جدید توت‌فرنگی با کیفیت و طعم مطلوب توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان تولید و بزودی معرفی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، پیمان اسکندری در چهارمین جشنواره توت‌فرنگی که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان در روستای گردشگری شیان از توابع سنندج برگزار شد، اظهار کرد: کردستان با تولید 65 هزار تن توت‌فرنگی در سال رتبه نخست تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: کسب رتبه برتر در تولید توت فرنگی و حفظ این جایگاه حاصل تلاش کشاورزان استان به ویژه کشاورزان سختکوش بخش سیروان سنندج است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: سهم شهرستان سنندج از تولید سالانه 65 هزار تن توت فرنگی در استان بالغ بر 40 هزار تن است.

وی با بیان اینکه بیش از 20 هزار تن توت‌فرنگی هر ساله در بخش سیروان سنندج تولید می‌شود، عنوان کرد: همین موضوع این بخش را به پایتخت توت‌فرنگی ایران تبدیل کرده است.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار بهره‌بردار در سطح استان در زمینه تولید این محصول توت فرنگی فعالیت دارند.

اسکندری اضافه کرد: ارقام جدید توت‌فرنگی در کیفیت و طعم مطلوب توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان تولید و بزودی معرفی می‌شود.

وی عنوان کرد: محققان مرکز تحقیقات استان با انجام پژوهش‌هایی موفق به معرفی ارقامی از توت‌فرنگی با ماندگاری و طعم مطلوب شده‌اند.

وی بالابودن ظرفیت بخش باغبانی در صنعت کشاورزی استان را یادآوری کرد و گفت: کشاورزان کردستانی به لحاظ علمی هم در بالاترین سطح مهارتی قرار دارند و این مسئله موجب تولید محصولات با کیفیت در این استان شده است.

وی به برخی اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در راستای ارتقای سطح توانایی کشاورزان و افزایش تولید محصولات مختلف به ویژه توت فرنگی گریزی زد و گفت:  پرداخت تسهیلات بلاعوض برای نصب سیستم آبیاری نوین، پرداخت یارانه خرید و تولید نشاء و ترویج و آموزش در مزرعه از اقدامات حمایتی سازمان جهاد کشاورزی در راستای کشت توت‌فرنگی است.

اسکندری در ادامه اعلام کرد: از سال گذشته تاکنون ظرفیت سردخانه‌ای استان از 35 هزار تن به 70 هزار تن ارتقا پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی از اولویت‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی در کردستان است و در این راستا با حمایت مسئولان ارشد استانی و پیگیری‌های مکرر توانسته‌ایم به توفیقات خوبی دست پیدا کنیم.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، بیش از 215 هزار تن صنایع تبدیلی در شهرستان مریوان ایجاد شده که بستری برای رونق بیشتر تولیدات باغی در این منطقه است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 455 هزار تن محصولات باغی در استان کردستان تولید می‌شود، عنوان کرد: با توجه به تولید این میزان محصول با تاکیدات مسئولان ارشد استان ظرفیت‌هایی در بخش صنایع تبدیلی ایجاد خواهیم کرد تا خلاءها در این زمینه جبران شود.

اسکندری خاطرنشان کرد: در کنار ظرفیت سردخانه‌ای که در سطح استان ایجاد شده، 21 زنجیره سردخانه نیز واگذار شده است.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1239536

مهمترین اخبار ایران و جهان: