نیوز سیتی!
16 خرداد 1402 - 21:52

از آزادی چه می‌خواهید؟!

از آزادی چه می‌خواهید؟!بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه آزادی که جوان‌های ما را فاسد کند، آزادی که راه را برای مستکبرین باز کند، آزادی که ملت ما را تا آخر به بند بکشاند، این آزادی را می‌خواهید و دیکته‌ای است که از خارج به شما شده است، تصریح کردند: به اسم آزادی، آزادی‌خواهی و دموکراسی می‌خواهید این مردم را برگردانید به حال اول و آنها را تحقیر کنید.


به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، «آزادی»، به عنوان مقوله‌ای جهانی، فراملیتی و فرافرهنگی، از مفاهیم پیچیده و پرکاربرد جهان امروز به شمار می‌رود؛ مفهومی که در شعارهای متعدد و از سوی اقشار متفاوتی مانند زنان، جوانان، اسیران، کارگران و... بدون تعریف و حد و مرزی به زبان آمده و در حقیقت به عنوان نوعی راه فرار از هست‌ها و بایدها به کار گرفته شده است.

 از آنجا که آزادی با ابعاد مختلفش در رشد و تکامل انسان و جامعه نقش موثری دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از موهبت‌های الهی به شمار می‌رود.

 قرآن به آزادی عقیده و اندیشه اشاره می‌کند و همچنین یکی از رسالت‌های پیامبران از آدم تا خاتم الانبیاء (ص) آزادی انسان از خمود و جمود و بردگی است.

ائمه (علیهم السلام) هم آزادی انسان را مورد توجه قرار داده‌اند. بنابراین قرآن و سنت، آزادی را جزو فطرت انسان می‌داند و یکی از علل انحطاط مسلمین در بعضی از اعصار را خمود و جمود فکری آنان و ناشی از نبودن آزادی ذکر می‌کند.

در اسلام به آزادی عقیده تاکید شده است، زیرا از یک سو انتخاب عقیده در فضای آزاد و به دور از اجبار و اکراه، امکان‌پذیر است و از سوی دیگر، نمایاندن اندیشه منطقی و عرضه برهان قوی، در فضای آزاد و هنگام وجود آزادی بیان میسر است.

از نظر امام خمینی(س) آزادی امر واضحی است که نیازی به تعریف ندارد، لذا ایشان فرمودند: « آزادی یک مسئله ای نیست که تعریف داشته باشد. مردم عقیده شان آزاد است. کسی الزامشان نمی کند که شما باید حتماً این عقیده را داشته باشید. کسی الزام به شما نمی کند که حتماً باید این راه را بروید. کسی الزام به شما نمی کند که باید این را انتخاب کنی. کسی الزامتان نمی کند که در کجا مسکن داشته باشی، یا در آنجا چه شغلی را انتخاب کنی  ، آزادی یک چیز واضحی است .» (صحیفه امام، ج 10، ص: 94)

بر اساس اندیشه امام خمینی(س) آزادی عطیه ای الهی است و اسلام آن را امری فطری می داند و در اوج شکل گیری نهضت اسلامی ایران بزرگ ترین جرم شاه را سلب آزادی های اجتماعی دانسته و چنان شفاف و آزاد اندیشانه از آن سخن می گویند که به حق شایسته روشنفکرترین و روزآمدترین و آگاه ترین سیاستمدار فرزانه و فرهیخته دینی است.

اسلام  آزادی را حق همه مردم می‌شمارد و آن را موجب رشد و تکامل انسان‌ها می‌داند و حد آن را مرزهای الهی ذکر کرده است.

بدیهی است که این بایدها و نبایدهای الهی هرگز مخل آزادی نیست، بلکه ضامن و تامین کننده آزادی است. در جامعه‌ای که قانون حاکم نیست، افراد آن دست خوش هوا و هوس و قدرت دیگران خواهند بود و هرج و مرج به وجود خواهد آمد و در این صورت هیچ کس آزاد نیست. پس با بودن قانون الهی همگان در حدود آن آزادند. چرا که در چنین جامعه‌ای هیچ کس نمی‌تواند توطئه کند و از فضای آزادی سوء استفاده کنند.

امام خمینی(ره) آزادی غربی را رد می‌کند، آن را موجب تباهی و انحراف جوانان می‌داند. ایشان حدود آزادی را عدم مخالفت با شرع، عفت عمومی، مصالح کشور و مسیر ملت می‌دانست و وظیفه آحاد مردم مسلمان را نیز در برابر آزادی‌های غیر شرعی و قانونی بیان کرد و در این خصوص فرمود: « آزادی به شکل غربی آن، که موجب تباهی جوانان و دختران و پسران می شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است. و تبلیغات و مقالات و سخنرانیها و کتب و مجلات بر خلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور حرام است. و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیری از آنها واجب است و از آزادیهای مخرب باید جلوگیری شود. و از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه بر خلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است به طور قاطع اگر جلوگیری نشود، همه مسئول می باشند.»(صحیفه امام، ج 21، ص 435 و 436)

برخی‌ها با سواستفاده از مفهوم آزادی و ربط دادن آن به شعارهای توخالی بدنبال ترویج برهنگی، فحشا، استفاده ابزاری از زن، تقلیل جایگاه والای زنان و غیره درصدد هستند راه غلطی را که غربی‌ها از جایگاه زن می‌خواهند و رفته‌اند، دوباره امتحان کنند.

برخی‌ها که سنگ آزادی را بر سینه می‌زنند، باید به این سوال پاسخ دهند که واقعاً از آزادی چه می‌خواهند؟! آیا کشف حجاب و برهنگی، آزادی است؟! نباید به اسم آزادی، عزت زن را زیر سوال برد.

حضرت امام(ره) در یک سخنرانی، بشکل استادانه‌ای درخصوص مفهوم آزادی با بیان اینکه اینها که آزادی می‌خواهند و می‌خواهند که جوان‌های ما آزاد باشند و قلم‌فرسایی می کنند برای آزادی جوان‌های ما، چه آزادی را می‌خواهند، فرمودند: می‌گویند باید آزاد باشد، به هیچ وجه نباید جلوی هیچ چیز را گرفت، مملکت را به باد می‌دهد.

ایشان با اشاره به اینکه شما که آزادی می‌خواهید، آزادی همه‌چیز، آزادی فحشا، شما برای آزادی حدودی قائل نیستید، افزودند: شما بی‌بندوباری را آزادی می‌دانید، شما فساد اخلاق را آزادی می‌دانید، شما فحشا را آزادی می‌دانید.

بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه آزادی که جوان‌های ما را فاسد کند، آزادی که راه را برای مستکبرین باز کند، آزادی که ملت ما را تا آخر به بند بکشاند، این آزادی را می‌خواهید و دیکته‌ای است که از خارج به شما شده است، تصریح کردند: به اسم آزادی، آزادی‌خواهی و دموکراسی می‌خواهید این مردم را برگردانید به حال اول و آنها را تحقیر کنید.

حضرت امام(ره) با بیان اینکه می‌خواهید آزاد بگذارید که هرکاری بکنند و بعد از یک نسل یک انسان متعهد در مملکت پیدا نشود و این همان آزادی است که به شما الهام کرده‌اند، خاطر نشان کردند: این آزادی که شما می‌خواهید آزادی دیکته شده است برای اینکه مملکت را ببلعند و جوانی نداشته باشیم که جواب بدهد و ما آزادی وارداتی را قبول نمی‌کنیم.

در این خصوص خبرنگار فارس در لارستان چند گفت‌وگو با بانوان انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

یکی از بانوان لاری بنام فاطمه با بیان اینکه حضور پررنگ نوجوانان و زنان ما در حماسه سالانه اربعین و مراسم حزن و شادی اهل‌بیت علیهم‌السلام، تشییع پیکر شهدای مدافع حرم و آوردگاه‌هایی که نماد حمایت از موجودیت و ماهیت انقلاب است، گفت: اعلام برائت اکثریت قریب به اتفاق نوجوانان ایرانی از «بی‌عفتی»های صورت گرفته در اغتشاشات اخیر در تجمعات برخی زنان ضدانقلاب و وطن‌فروش، برهم‌زننده هدف غایی غرب از تزریق آشوب و اغتشاش در کشورمان بود.

وی افزود: دشمنان انقلاب اسلامی، سودای «دین گریزی و دنیازدگی» در بطن جامعه ایرانی را داشتند، حال آنکه زیرساخت‌های فرهنگی و دینی ما به اندازه‌ای عمیق و استوار است که اجازه تثبیت این ضدفرهنگ‌ها و ضدارزش‌ها را در جامعه ایرانی نمی‌دهد.

این بانوی محجبه با اذعان به اینکه «زن»، «زندگی» و «آزادی» هر سه مفاهیم قابل‌احترامی هستند که غرب آنها را با پیوست‌ها و مصادیق مدنظر خود بازتعریف می‌کند اما در نگاه اکثر زنان و نوجوانان ایرانی مصادیق غربی و اهداف شوم نهفته در پس این واژگان، مذموم و نکوهیده هستند، تصریح کرد: جامعه ایرانی ارزش زن را حول مفهوم «حیا» تعریف می‌کند، نه «برهنگی».

یک بانوی دیگر لاری به نام زینب با بیان اینکه اسلام برای زن آزادی در انتخاب نوع زندگی، آزادی در انتخاب شوهر، آزادی در انتخاب شغل، آزادی در شرط‌گذاری برای شوهر هنگام ازدواج و آزادی‌های دیگری را قائل شده است، گفت: غرب از شعار آزادی و زندگی زن چیز دیگری می‌خواهد که آن را با این شعار تزیین می‌کند و نگاهش به زن یک نگاه ابزاری است و اگر از آزادی زن می‌گوید، منظورش آزادی در کامجویی و کام‌دهی به ارباب قدرت و ثروت است.

وی افزود: واقعاً بسیار ساده‌اندیشی است که زن، آزادی را در نوع پوشش بداند و اندام خود را در معرض دید هوسبازانی قرار دهد که هم منت سرش بگذارند که ما به تو آزادی دادیم و هم از اندام او در تبلیغات تجاری بهره ببرند.

به گزارش فارس، آزادی زن امروزه به حربه‌ای برای بازیچه قرار دادن زن مبدل شده تا ضمن بزرگداشت ارزش ظاهری زن، از او و فطرتش هر سوء استفاده ‌ای که لازم است صورت دهند و زن غربی نیز در این ورطه خود را همراه کرده و دست در دست سرمایه‌داری به زوال خانواده به عنوان اولین منزلگاه ظلم به زنان! یاری می‌دهد.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1266780

مهمترین اخبار ایران و جهان: