نیوز سیتی!
01 خرداد 1402 - 10:17

آغاز طرح‌های دریا در مازندران / مسافران مراقب موج‌های شکافنده باشند

طرح‌های دریا در سواحل مازندران از امروز آغاز شده و ناجیان غریق به مسافران توصیه کردند حتی افرادی که شنا کردن بلد هستند نیز باید مراقب موج‌های شکافنده باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، خرداد ماه که شروع می‌شود طرح‌های دریا در سواحل دریا آغاز شده، چراکه کم کم با گرم شدن هوا بر تعداد افرادی که وارد دریا می‌شوند، افزوده می‌شود.

ساحل آبی بیکران همه ساله پذیرای مسافرانی است که از راه‌های دور و نزدیک به‌ویژه در فصل گرم سال می‌آیند، برخی تنی به آب می‌زنند حتی اگر آب خیلی سرد باشد برخی دوست دارند با ماسه‌هایش سرگرم شوند و برخی دیگر هم فقط دوست دارند از نزدیک به این منظره زیبا خیره شوند.

از همه قشنگ‌تر دنیای زیبای کودکانی است که خودشان را به ساحل می‌سپارند و در کنار موج‌های دریا آرام می‌گیرند، باید بگوییم این دریا کلکسیونی از شادی‌ها، غم‌ها، اشک‌ها و لبخندها است که غم‌ها و شادی‌ها را به موج‌هایش می‌سپارند و در تلاطم موج‌هایش غرق می‌شوند.

درست است دمای آب به حدی نرسیده که افراد در آب شنا کنند اما گزارش‌های ناجیان غریق حاکی از این است که در این شرایط هم افراد زیادی هستند که در دریا شنا می‌کنند.

موضوع مهم در ارتباط با دریای مازندران که موجب افزایش حوادث غرقی شده جریان‌های شکافنده است که از نزدیک ساحل به سمت دریا کشیده می‌شوند و کانال یا آبراهه‌هایی در درون دریا و نزدیک خط ساحلی ایجاد می‌کنند و افرادی که در مسیر این کانال قرار بگیرند را به سمت دریا می‌کشند، حتی بهترین شناگران هم اگر در مسیر این جریان‌های شکافنده قرار بگیرند ممکن است به کام مرگ کشیده شوند.

موضوع مهم اینکه جریان‌های شکافنده در تمام فصل‌های ساحل پدید می‌آیند؛ اما با توجه بر اینکه سواحل دریای خزر بدلیل شرایط آب و هوایی و وضعیت دریا، هر ساله بیشتر در خرداد ماه و تابستان مورد استقبال قرار می‌گیرند، غرق‌شدگی‌ها هم طی این مدت بیشتر نمود می‌کند.

البته از ۲۹ اردیبهشت ماه با اجرای مانور ساحلی و افتتاح طرح امداد و نجات سواحل به منظور آمادگی بیشتر طرح دریا آغاز شده، به امید آنکه امسال غرقی نداشته باشیم، چراکه حتی یک غرقی هم زیاد است و هیچ چیز نمی‌تواند آرامش بخش خانواده‌هایی شود که عزیزشان را دریا غرق شد.

*امسال ناجیان غریق بدون مطالبات وارد ساحل شدند

روح‌الله سلگی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۷ میلیارد تومان بودجه در بحث دریا اختصاص یافت، اظهار کرد: نه تنها مطالبات کامل ناجیان غریق در سال ۱۴۰۱ پرداخت شد بلکه مطالبات بجا مانده از سال قبل را هم پرداخت کردیم.

وی افزود: سال گذشته یک‌هزار و ۲۰۰ ناجی غریق در طرح‌های دریا بکارگیری شدند که امسال به یک‌هزار و ۶۰۰ ناجی غریق رسید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ با کاهش چشمگیر غرقی‌ها در دریای مازندران مواجه بودیم، تصریح کرد: باتوجه به افزایش نقاط حادثه‌خیز در ساحل به‌دلیل پسروی و آزادسازی بحث نصب تابلوهای هشداری را در دستور کار قرار دادیم که مردم در جریان وضعیت آن نقطه از دریا قرار گیرند.

*مراقب موج‌های شکافنده باشید

سلگی با اعلام اینکه دریای مازندران، دریایی متفاوت است، بیان کرد: به‌دلیل خاصیت موج‌های شکافنده امکان غرق شدگی در دریا بالا است که حتی قوی‌ترین افراد هم در زمان غرقی توان مقابله با این موج‌ها را ندارند به همین دلیل موضوع مهم توجه به توصیه‌ها و هشدارها است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه حتی فردی در زمینه شنا هم مهارت داشته باشد دلیل نمی‌شود مطمئن باشد در دریای مازندران غرق نمی‌شود.

نقی کریمیان رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران با اشاره به آغاز طرح‌های دریا در سواحل مازندران، اظهار کرد: آیین افتتاحیه طرح ملی ساماندهی سواحل و مانور امداد و نجات ساحلی امروز در ساحل فریدونکنار برگزار شد‌.

*استقرار ۱۶۰۰ ناجی در ۵۵۵ نقطه حادثه‌خیز

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران به استقرار یک‌هزار و ۶۰۰ ناجی غریق در ۵۵۵ نقطه حادثه‌خیز از دریای مازندران اشاره کرد و گفت: تعداد نقاط حادثه‌خیز در سواحل مازندران از ۴۲۰ نقطه به ۵۵۵ نقطه افزایش یافت که هم بحث پسروی و هم آزادسازی افزایش نقاط حادثه‌خیز را به دنبال داشت و همین موضوع نشان می‌دهد مردم باید بیشتر با ما همراه باشند.

اما به گفته کریمیان رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران، امسال حضور ما در سواحل خزر محکم‌تر و پررنگ‌تر شد و قرار شد طرح‌های دریا با پشتیبانی توسط جمعیت هلال‌احمر صورت گیرد با این نگاه حتما کاهش غریق خواهیم داشت البته همه این اقدامات درکنار همکاری مردم نتیجه خواهد داد.

به گزارش فارس، از افرادی که در ساحل به آرامش می‌رسند بگذریم، هستند کسانی که برای همیشه دور ساحل خزر را یک خط قرمز کشیدند و هیچگاه دوست ندارند در ساحل حضور یابند که مگر خاطره تلخ برایشان مجسم نشود و امیدواریم باتوجه به توصیه‌ها جز این دسته از افراد نباشیم و با توجه به توصیه‌ها شادی و آرامش سهم‌مان شود.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1229580

مهمترین اخبار ایران و جهان: