نیوز سیتی!
11 خرداد 1402 - 13:03

رفتار مرحوم ابوترابی سخت‌ترین قلب‌ها را دگرگون می کرد

همرزم مرحوم ابوترابی با بیان اینکه رفتار مرحوم ابوترابی به گونه‌ای بود که سخت‌ترین قلب‌ها را دگرگون می کرد گفت: رفتارشان بر اساس دیدگاه الهی بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان حجت‌الاسلام علی‌اصغر صالح‌آبادی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت سالروز رحلت مرحوم ابوترابی اظهار کرد: انسان ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالقوه‌ای دارند که می‌تواند خلیفه خدا باشد، او در مسیر رشد و کمال معنوی و انسانی می‌تواند به جایی برسد که در جهان خلقت اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه این خصوصیت تنها به اولیای خدا اختصاص ندارد و ظرفیتی است که در وجود تمام بشریت گنجانده شده است گفت: بزرگانی چون امام(ره)، سید آزادگان مرحوم حاج آقا ابوترابی و شهید حاج قاسم سلیمانی تا اندازه‌ای توانسته بودند این ظرفیت‌ها را به فعلیت برسانند و به رشد و کمالی برسند که به درگاه الهی نزدیک شوند.

 همرزم مرحوم ابوترابی عنوان کرد: اخلاق پیامبرگونه ایشان به گونه‌ای بود که سخت‌ترین قلب‌ها را دگرگون می‌کرد، اخلاق معجزه می‌کند و خداوند به اخلاق توصیه فراوان دارد.

وی با بیان اینکه ایام جنگ تحمیلی رژیم بعثی در اردوگاه تکریت پشت اردوگاه افسران اردوگاهی ساخته بود که مرحوم ابوترابی آنجا بودند افزود: در این اردوگاه بزرگانی چون مرحوم ابوترابی را از ابتدا شکنجه می‌دادند تا فرصت استراحت و راحتی و فکر مقابله با بعثی‌ها را نداشته باشند، در یکی از این روزها مرحوم ابوترابی را چنان با کابل و شلاق می‌زدند که طاقت‌فرسا بود، ایشان با آن مقاومتی که داشتند، فقط صدای یا زهرایشان بلند می‌شود.

صالح‌آبادی با بیان اینکه روحیات بزرگ مرحوم ابوترابی زبانزد بود خاطرنشان کرد: وقتی ایشان بعد از شکنجه وارد اردوگاه می‌شوند، عذرخواهی می‌کنند که شکنجه‌شدنشان باعث آزار روحی سایر اسرا شده است.

وی با بیان اینکه مرحوم ابوترابی دیدگاه درستی داشتند و رفتارشان بر اساس این دیدگاه تنظیم می‌شد و نه اینکه ظاهرسازی کنند گفت: ایشان چون احترام خالصانه داشتند، همواره رفتار و گفتارشان تاثیرگذاری داشت و افراد زیادی را هدایت می‌کردند.

اهمرزم مرحوم ابوترابی با بیان اینکه خیلی‌ها از مرحوم ابوترابی در حل مشکلات زندگی مشورت می‌گرفتند تصریح کرد: اخلاق نیکو و پیامبرانه معجزه می‌کند و انسانها و جوامع را تغییر می‌دهد. 

وی با اشاره به اینکه مرحوم ابوترابی شعار "پاک باش و خدمتگزار" را سرلوحه کار خود قرار داده بودند گفت: ایشان همه انسان‌ها را به خدمت به برادرانشان دعوت می‌کرد و با شعار "پاک‌باش" دعوت به تقوا و بندگی خدا را داشت. مرحوم ابوترابی این شعار را از نهج‌البلاغه برگرفته بودند.

صالح‌آبادی با بیان اینکه اهداف پیامبران در این جمله خلاصه می‌شود که بتوانی بنده خدا باشی و به بندگان خدمت کنی خطاب به مسئولان خاطرنشان کرد: امیدوارم شعار "پاک باش و خدمتگزار" سرلوحه کارهای ما باشد و بتوانیم به مردم خدمت خالصانه داشته باشیم.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه سخن گفتن در مورد مرحوم ابوترابی مرد بزرگ، فیاض و کسی که در دل آزادگان بود سخت است اظهار کرد: آنچه باعث شد علاقمندی در بین آزادگان ما نسبت به این مرد بزرگ باشد که حتی برخی اسم و آوازه ایشان را شنیده بودند، اخلاق و رفتار اسلامی و دینیشان بود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه رفتار حسنه مرحوم ابوترابی دشمنان بعثی را هم در مقابل ایشان متواضع می‌کرد و احترامش را می‌گرفتند گفت: ایشان در هر اردوگاهی منشا اطمینان خاطر برای آزادگان بودند و اگر ایشان نبودند درگیری و تنش‌ها و شهادت آزادگان بیشتر از تعداد موجود می‌شد.

وی با اشاره به اینکه مرحوم ابوترابی توجه خاصی به آزادگان داشتند و تکریم و دست‌بوسی آنها را همواره مدنظر قرار می‌دادند، طوری که ساعت‌ها پای درد و دل و صحبت‌های آنها می‌نشستند عنوان کرد: از ویژگی‌های این شخصیت هرآنچه بگوییم کم گفتیم.

استاندار همدان گفت: ایشان نگرانی و دغدغه سرنوشت آزادگان را داشتند، حتی آزادگانی که در دوران اسارت به واسطه سختی‌ها دچار افت روحی شده بودند، مرحوم ابوترابی برای آنها وساطتت می‌‌کرد و مسائل آنها را پیگیر می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم ابوترابی همواره به دنبال رسالت قرآنی و انسانی خود بودند و در همین راه هم جان خود را تقدیم کردند که نام این مرد بزرگ همواره در خاطر به نیکی است و خواهد بود.

پایان پیام/۸۹۰۲۶/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1254780

مهمترین اخبار ایران و جهان: