نیوز سیتی!
04 خرداد 1402 - 21:00

توجه به مهار تورم در برنامه هفتم توسعه

بیرجند-رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت کاهش تمرکز گرایی گفت: توجه به مهار تورم در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد باقر قالیباف عصر پنج شنبه در شورای اداری خراسان جنوبی که در طبس برگزار شد، اظهار کرد: مردم خراسان جنوبی سخت کوش، قانع، حلیم با فرهنگ غنی، صبور و ولایت مدار هستند و خداوند را شاکرم که در چنین ایامی در خدمت آن‌ها بودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همیشه مردم استان پای انقلاب بوده و به وضوح آن را در دوران دفاع مقدس دیدیم.

قالیباف با بیان اینکه یکی از دلایل نارسایی‌های کشور این است که در تصمیم گیری‌ها تمرکزگرایی می‌کنیم، تصریح کرد: باید تمرکزگرایی در امور تصدی گری کاهش یابد تا بتوانیم به موفقیت‌های بسیار مهمی برسیم.

اتفاقات مثبت در حوزه اعتبارات تبصره ۱۸

و ی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ با نظر رئیس جمهور موضوع اعتبارات تبصره ۱۸ اشتغال بیشتر دیده شده است، ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ اتفاقات خوبی در حوزه اشتغال صورت گرفت ولی در سال ۱۴۰۱ بودجه‌هایی که در مجلس تصویب شد حدود ۱۰ درصد به استان‌ها تخصیص یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امسال در تبصره ۱۸ کار روان شده و همه تصمیم‌گیری به شورای برنامه‌ریزی استان‌ها واگذار شده است.

قالیباف با بیان اینکه این تمرکزگرایی در مرکز را از بین ببریم تا شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و شهرستان‌ها حق تصمیم‌گیری داشته باشد، یادآور شد: البته در کنار آن شوراهای برنامه‌ریزی باید به مردم و مرکز پاسخگو باشند.

یک نکته درباره مولد سازی

وی با اشاره به بحث مولدسازی، بیان‌کرد: در مولدسازی نیز این مسیر را طی می‌کنیم ولی متأسفانه برخی‌ها آن را به درستی متوجه نشده‌اند و برخی از نخبگان این حوزه و برخی از نمایندگان نسبت به این موضوع نقد داشته‌اند.

قالیباف با بیان اینکه از سال ۸۲ تا ۱۴۰۱ تعداد ۱۲ قانون درباره مولد سازی نوشته شده ولی اجرا نشده است، اظهار کرد: این امر در جلسه سران قوا نیز مطرح شده که این ظرفیت‌ها باید برای رفع مشکلات زیرساخت‌ها استفاده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این ظرفیت‌ها چند برابر اعتبارات تملک دارایی‌ها است، بیان کرد: نبود انضباط اداری و سخت گیری‌های نادرست و بهانه تراشی دستگاه‌های نظارتی که شجاعت مدیران را تضعیف می‌کند باعث مشکلاتی شده است.

قالیباف با بیان اینکه اکنون مولد سازی در حال اجرا بوده و بسیاری از اختیارات به استان‌ها واگذار شده است، ادامه داد: قانون مسکن که مشکلاتی در پی دارد باید اصلاح شود و باید این قوانین منطبق بر شرایط استان‌ها باشد.

وی با بیان اینکه این موضوع را اساسی و به سرعت انجام خواهیم داد، تصریح کرد: در برنامه هفتم باید به مهار تورم توجه شود اما یک سری اقدامات مقطعی را نیز در این زمینه باید پیگیری کنیم.

۶ میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند

قالیباف با اشاره به اینکه باید به ظرفیت‌هایی که در نهادهای غیردولتی برای محرومیت زدایی استفاده می‌شود، توجه کرد، یادآور شد: قریب به پنج میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از مجموع ۶ میلیون نفر که از بیمه برخوردار نبودند زیرپوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه مسکن به ویژه در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر باید زمین را واگذار کنیم، ادامه داد: در بقیه موارد تسهیل گری کنیم تا مشکلات مردم و به ویژه جوانان در زمینه مسکن کاهش یابد.

قالیباف با بیان اینکه قصد داریم ماده ۱۰۰ را اصلاح کنیم، بیان کرد: باید فیبر نوری را برای توسعه شبکه ملی به سرعت توسعه دهیم تا هزینه‌ها در این زمینه کاهش یابد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1238336

مهمترین اخبار ایران و جهان: