نیوز سیتی!
18 خرداد 1402 - 07:42

این روحانی جهادگر با احیای قنات‌، زندگی را به روستاهای شهداد بازگرداند

حجت‌الاسلام غلامرضا عارف با احیای قنوات روستاهای بخش شهداد موفق شده روستاییان را به محل زندگی‌شان بازگرداند و برای آبادانی منطقه اهداف بزرگتری را با همراهی بسیج سازندگی دنبال می‌کند.

خبرگزاری فارس کرمان/ شهداد: بخش شهداد در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق مرکز استان کرمان واقع شده است و دروازه ورودی به بیابان لوت است.

 طی سالیانی روستاهای شهداد به خاطر نبود آب کشاورزی، تقریبا خالی می‌شوند و جوانان و مردم روستا به شهر مهاجرت کرده و به اشتغال کاذب روی می‌آورند.

 قنوات روستا خشک شده بودند و زدن چاه‌های عمیق هم جز هزینه اضافی و نابود کردن منابع فایده‌ای نداشت.

 با توجه به اینکه ایران دارای کهن‌ترین تمدن‌هاست، براساس یافته‌های باستان‌شناسی، بخش شهداد جزو کهن‌ترین تمدن کاریزی در سطح جهان است، اما این سوال مطرح است که آیا این تمدن کهن در زندگی مدرن امروزی جایگاهی دارد؟

اما یک روحانی برای نشان دادن نقش این تمدن کهن در حیات انسان‌ها اقدامات جهادی انجام می‌دهد.

  غلامرضا عارف سال ۵۸ در شهداد کرمان به دنیا آمده است.اگر چه تحصیلات حوزوی دارد ولی بر خلاف جریان معمول روحانیون که کار فرهنگی را اولویت می‌دانند، معتقد است تا اقتصاد حلال در جامعه وجود نداشته باشد نمی‌شود به کار فرهنگی امیدی داشت.

این روحانی تصمیم می‌گیرد برگردد به سنت پیشینیان، یعنی آبیاری مزارع با استفاده از قنات. بنابراین دست به کار شده و طرح احیای قنوات را اجرایی می‌کند.

طبیعی‌ست مانند هر کار نویی، موافق و مخالف دارد. مردم هم چندان باور به سبز شدن زمین‌هایشان نداشتند و مسؤولان هم برایشان دشوار بود بتوانند به طرح این روحانی اعتماد کنند.

احیای رشته قنات روستای تکاب با آبدهی ۳۰ لیتر در ثانیه

اما چند سالی هست که آقای عارف در منطقه شهداد که روستاهای آن به‌دلیل بی‌آبی خالی از سکنه شده بودند، نشان داده هنوز هم می‌توانیم با تکیه بر علم بومی برای آبادانی منطقه‌مان  قدم برداریم. او موفق شد با بودجه‌ای اندک یک رشته قنات روستای تکاب را که حتی به اندازه نیاز یک پرنده آب نداشت، احیا کند و ثانیه‌ای حدود ۳۰ لیتر آب از اعماق زمین بیرون بیاورد..

در گفت‌وگویی که با این روحانی انجام دادیم، وی اظهار می‌کند: با همکاری بسیج سازندگی، حوزه مقاومت بسیج سپاه، قرارگاه پیشرفت و آبادانی، همراهی امام جمعه شهداد و مردم پای کار موفق شدیم نیروهای پراکنده حدود ۳۰ روستا را به هم وصل کنیم تا برای لایروبی قنوات و حل دیگر مشکلات روستاها با هم کار کنند.

وی ادامه می‌دهد: با برگزاری جلساتی هرکدام از مشکلات روستاهایشان را مطرح و با تبادل تجربیات در پس حل مشکلات اقدام می‌کنیم و حتی اگر روستایی مصالح کم داشته باشد از هم کمک می‌گیرند.

بازگشت روستاییان برای آبادکردن روستا

عارف با بیان اینکه حدود ۳۰ تیم داریم که قرار است در قنوات کار کنند ولی هنوز به آنچه می‌خواستیم نرسیدیم، اضافه کرد:  پنج سال قبل هر روستایی می‌رفتیم، ۱۰ خانه خالی از سکنه می‌دیدیم. بعضی روستاها ۶۰ الی ۷۰ درصدشان متروکه شده بود ولی در همین روستاها نه‌تنها خانه خالی نداریم بلکه تعدادی هم با ساخت سرپناهی برای خود، ساکن این روستا شده‌اند.

احیای قنوات راهی به سوی احیای کشاورزی منطقه

وی تأکید می‌کند: احیای این روستا به یک دغدغه برای همه تبدیل شده است و همه موافق این موضوع هستند که احیای قنات‌ها مقدمه هدف مهمتری در روستاهاست که آن احیای کشاورزی و به نوعی احیای زندگی در روستاهایی‌ست که اگر به آن رسیدگی نشود به‌زودی خالی از سکنه خواهند شد.

مردم برای آبادانی پای کار باشند

این روحانی معتقد است رمز احیا و ماندگاری روستاها حضور مردم و پای کار بودن آنان است و اگر مردم اعتقادی به آبادشدن محل زندگی‌شان نداشته باشند و پای کار نیایند، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

با توجه به تلاش این روحانی جهادگر و همراهی مردم و مسؤولان امیدواری برای آبادی روستاهای این منطقه گردشگری و مهاجرت معکوس بیشتر شده است.

گزارش از: سعید مومن‌زاده

پایان پیام/۳۷۶۳/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1269780

مهمترین اخبار ایران و جهان: