نیوز سیتی!
08 خرداد 1402 - 10:33

کمبود تخت بیمارستانی و تجهیزات درمانی در اردبیل

اردبیل- رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: کمبود تخت‌های بیمارستانی و کمبود تجهیزات دانشگاه علوم پزشکی را در ارائه خدمات کیفی‌تر به شدت رنج می‌دهد.

علی محمدیان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: عمده مراکز بیمارستانی اردبیل قدیمی و کهنه است که نمونه آن را بیمارستان علوی، بوعلی و فاطمی است که عمر ۵۰ تا ۷۰ ساله دارند.

وی تصریح کرد: به رغم خرید برخی از تجهیزات و امکانات مناسب ما با کمبود تخت بیمارستانی و فضای فیزیکی روبه رو هستیم که نمی‌توانیم از این تجهیزات و امکانات به شکل مناسب استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد جذب نیروهای فوق تخصص برای مناطق مختلف استان اردبیل گفت: متأسفانه در برخی رشته‌ها نظیر جراحی قلب و اطفال ما حتی داوطلب حضور در مقطع تحصیلی فوق تخصص را شاهد نبودیم و به همین خاطر با کمبود نیرو و جذب نیروهای فوق تخصص روبه رو هستیم.

محمدیان افزود: در برخی تک رشته‌ها هر چند کمبود نیروی انسانی را داریم اما سعی ما بر این بوده تا در رشته‌های مختلف نظیر اطفال، چشم پزشکی، جراحی زنان و برخی رشته‌های فوق تخصص جذب نیرو را حتی به اندازه ۲ تا سه نفر شاهد باشیم.

وی عمده مشکل دانشگاه علوم پزشکی اردبیل را کمبود فضای فیزیکی، تخت بیمارستانی و همچنین نارسایی تجهیزات و امکانات اعلام کرد و ادامه داد: به رغم همه این تنگناها مرکز ناباروری در اردبیل و پارس آباد راه اندازی شده و تجهیزاتی نظیر ماموگرافی برای بیمارستان اردبیل و مشگین‌شهر خریداری شده است.

کاهش چشمگیر مرگ و میر نوزادان در اردبیل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مرگ و میر نوزادان تا دی ماه سال گذشته در استان اردبیل در مقایسه با سایر استان‌ها آمار بالاتری بود اما با راه اندازی مراکز فوق تخصصی نوزادان و ان. آی. سی.یو سعی کردیم تا با محوریت شمال استان در پارس آباد این میزان مرگ و میر را کاهش دهیم.

محمدیان اضافه کرد: با توجه به طولانی بودن مسیر شهرهای شمالی استان تا اردبیل، امکان ارائه خدمات در سریع‌ترین زمان وجود نداشت و ما با آمار بالای مرگ و میر نوزادان روبه رو بودیم که با راه اندازی مرکز خدمات نوزادان در رشته‌های مختلف این مرگ و میرها به شدت کاهش یافته است.

وی بیان کرد: امیدواریم در کمترین زمان به میانگین کشوری در این حوزه دست یافته و حتی آمار مرگ و میر نوزادان را به شدت کاهش دهیم.

محمدیان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: روزانه بیش از ۴۰۰ نفر به اورژانس بیمارستان امام خمینی اردبیل مراجعه می‌کنند که بخشی از آنها سرپایی و بخش دیگر بستری هستند که در این حوزه با کمبود فضای بیمارستانی و تخت روبه رو هستیم.

وی تصریح کرد: اگر زمانی در برخی از رشته‌ها ۲ تا سه متخصص و فوق تخصص در این استان فعالیت داشتند، هم اکنون در اکثر رشته‌ها تعداد نیروها افزایش یافته اما به تناسب این افزایش نیروی متخصص و فوق تخصص، ما با توسعه فضای فیزیکی روبه رو نبودیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: امیدواریم با تلاش مسئولان استانی هر چه سریع‌تر بیمارستان‌های نجف زاده و یک هزار تختخوابی اردبیل راه اندازی شده و امکان ارائه خدمات کیفی‌تر برای مراجعین و بیماران فراهم آید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1246236

مهمترین اخبار ایران و جهان: