نیوز سیتی!
15 خرداد 1402 - 15:36

قرقیزستان تفاهمنامه تعهدات ایران در شانگهای را تصویب کرد

رئیس جمهور قرقیزستان « تفاهمنامه تعهدات جمهوری اسلامی ایران به منظور کسب وضعیت عضویت در سازمان همکاری شانگهای» که در تاریخ 16 سپتامبر 2022 در شهر سمرقند به امضا رسیده بود را امضا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف»رئیس جمهور قرقیزستان «تفاهمنامه تعهدات جمهوری اسلامی ایران به منظور کسب وضعیت عضویت در سازمان همکاری شانگهای» که در تاریخ 16 سپتامبر 2022 در شهر سمرقند به امضا رسیده بود را امضا کرد.

این قانون در 25 ماه می 2023 توسط پارلمان این کشور به تصویب رسید.

این قانون به منظور تحقق تشریفات داخلی لازم برای لازم الاجرا شدن تفاهم نامه منعقده بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و ایران به منظور کسب وضعیت عضویت در این سازمان به تصویب رسید.

براساس  تفاهمنامه فوق، ایران متعهد می شود اهداف و اصول منشور سازمان همکاری شانگهای مورخ 7 ژوئن 2002 ، مفاد معاهده حسن همجواری بلندمدت، دوستی و همکاری کشورهای عضو این سازمان مورخ 16 آگوست 2007 همچنین  معاهدات و اسناد بین المللی که در چارچوب این سازمان  به تصویب رسیده را رعایت کند.

ایران به دلیل تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا نمی توانست در سازمان همکاری شانگهای پذیرفته شود بنابراین تهران دارای وضعیت ناظر بود اما تهران در سپتامبر سال گذشته تفاهم نامه پیوستن به این سازمان را امضا کرد.

در ژوئیه 2022، بلاروس نیز برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک عضو کامل درخواست داد.شرکای گفت وگو آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا هستند.امارات نیز در ماه می این وضعیت را دریافت کرد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1263380

مهمترین اخبار ایران و جهان: