نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 21:28

کسب و کارهای روستایی مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید قرار می‌گیرد

مدیر توسعه زیست‌بوم و کسب و کار صندوق کارآفرینی امید گفت: تمرکز بر اشتغال روستایی و دست‌یابی به روستای نوفن با هدف افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده برای کسب و کارهای روستایی از مهم‌ترین اهداف صندوق کارآفرینی امید است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید، محمدصادق حسنی پیش از ظهر امروز در رویداد هم‌اندیشی نوفن گفت: از سال ۱۴۰۱ و در راستای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و انتقال فناوری به کسب و کارهای روستایی، با هماهنگی معاونت روستایی وزارت کشاورزی و سایر دستگاه‌ها، طرح روستاهای «نوفن» در دستور کار قرار گرفت.

مدیر توسعه زیست‌بوم و کسب و کار صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه به موازات این طرح، طرح «مولد، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین و روستایی» تحت خلاصه عنوان «مدار» نیز در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: این طرح با هدف شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به آن‌ها برای توسعه فناوری‌های روز در کسب و کار روستایی کلید خورده است و به همین دلیل می‌توان طرح‌های «نوفن و مدار» را ۲ طرح موازی مکمل و دارای یک هدف مشترک توصیف کرد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ سال از فعالیت این صندوق تحت عناوین مختلف می‌گذرد و مجموعه‌ای از اقدامات را در این سه دهه در راستای اشتغال‌زایی انجام داده است.

حسنی تصریح کرد: در دهه ۷۰ مباحث خوداشتغالی، در دهه ۸۰ بنگاه‌های زودبازده و در دهه ۹۰ مباحث کارآفرینی مورد توجه قرار گرفت.

وی یادآور شد: در دهه ۹۰ بعد از تصویب قانون حمایت از مشاغل روستایی و عشایری تمرکز به این سمت رفت که علاوه‌ بر تامین مالی مباحث توسعه‌ای نیز در نظر گرفته شود.

۱۶ صدم درصد تسهیلات اشتغال‌زایی مربوط به صندوق کارآفرینی امید است

مدیر توسعه زیست‌بوم و کسب و کار صندوق کارآفرینی امید افزود: در ۱۰ سال گذشته طبق آمار بانک مرکزی از مجموع تسهیلات اشتغال، این صندوق ۱۶ صدم درصد را به خود اختصاص داده است و تلاش داریم به ۲ دهم درصد در سال ۱۴۰۲ برسد.

وی یادآور شد: طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار در این مدت صندوق کارآفرین در کشور، ۱۹ درصد حمایت از مشاغل را داشته است و با آغاز کار دولت سیزدهم بحث پیشرفت و عدالت برای صندوق مطرح شد.

حسنی خاطرنشان کرد: آنچه اهمیت دارد تمرکز بر اشتغال روستایی است و دست‌یابی به روستای نوفن از مهم‌ترین اهداف صندوق کارآفرینی امید است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقات و... در جهت استفاده از ظرفیت آن‌ها اضافه کرد: سال گذشته در ۱۱ استان همایش برگزار شد و در ۶ ماهه نخست امسال باید در ۲۰ استان برگزار شود.

حسنی بیان کرد: مجموع تسهیلاتی که در چهارمحال و بختیاری ارائه شده است در بحث پوشاک ۲۱ درصد، پرورش دام ۸/۲ درصد، صنایع تبدیلی ۰/۷ درصد، شیلات ۰/۵ درصد و خدمات کشاورزی ۰/۲ درصد است که این آمار با توجه به ظرفیت این استان پایین است.

وی گفت: باید برای امسال برنامه‌ریزی‌ها صورت بگیرد و یک کارگروه با محوریت معاونت اقتصادی استانداری و دبیری پارک علم و فناوری تشکیل شود.

افزایش بهره‌وری در کسب و کار روستایی از اهداف طرح روستای نوفن است

حسنی افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده برای کسب و کارهای روستایی را از مهمترین اهداف این طرح برشمرد و اظهار داشت: برای اجرای این طرح، ظرفیت تمام استان‌های کشور به‌ صورت جداگانه بررسی و بر اساس مزیت‌های نسبی این مناطق و همچنین توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلاتی در اختیار متقاضیان روستایی قرار داده می‌شود.

وی با اشاره به نمونه‌های موفق کسب و کارهای بخش کشاورزی که از دانش روز و فناوری‌های نوین بهره‌گیری کرده‌اند، افزود: در یکی از مزارع پرورش میگو با استفاده از نتایج علمی شرکت‌های دانش‌بنیان محصول تولید شده به سه برابر افزایش پیدا کرده است.

مدیر توسعه زیست‌بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید با تاکید بر شناسایی ظرفیت‌های نسبی مناطق روستایی این استان، خاطرنشان کرد: گلخانه‌ها از جمله بخش‌هایی است که می‌توان با استفاده از فناورهای نوین بهره‌وری را تا حد زیادی در بخش کشاورزی افزایش داد.

طرح روستای نوفن تاثیر بسزایی در کاهش نرخ بیکاری دارد

محمدکاظم منزوی نیز در این نشست با استقبال از اجرای طرح روستای نوفن در استان، اظهار داشت: این طرح می‌تواند نقش بسزایی در افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی، اشتغال در مناطق روستایی و در نهایت کاهش نرخ بیکاری داشته باشد.

معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا با همکاری و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان این طرح را به خوبی در استان اجرا کنیم از همین رو می‌طلبد روستاهای دارای ظرفیت و قابلیت بالا سریع‌تر شناسایی شود.

روستاهای نمونه کسب درآمد در استان شناسایی شوند

اسماعیل پیرعلی  اظهار کرد: در چهارمحال و بختیاری ظرفیت خوبی در حوزه دانش‌بنیان‌ها داریم و زیرساخت‌ها هم در شرایط مناسبی قرار گرفته‌اند.

رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تاکید صندوق‌ها بیشتر بر مباحث تأمین مالی است در حالی‌ که باید به سمت نوآوری برویم.

وی فرهنگ‌سازی در بحث کارآفرینی در روستا را لازم و ضروری دانست و عنوان داشت: باید تمرکز بر ایجاد اشتغال در کسب و کارهای خرد قرار گیرد چرا که این کسب و کارها نیمه‌صنعتی هستند.

پیرعلی ادامه داد: باید زنجیره به‌گونه‌ای چیده شود که در هر روستایی نمونه‌های برتری داشته باشیم چون اگر این الگوها کسب درآمد داشته باشند گرایش به راه‌اندازی این دست فعالیت‌ها افزایش می‌یابد.

اشتغال‌زایی برای ۲ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری

پژمان نوروزی نیز در این نشست گفت: این صندوق سال گذشته با اعطای یک‌هزار و ۷۲۶ فقره تسهیلات به ارزش ۲ هزار و ۲۵۶ میلیارد ریال برای ۲ هزار نفر در استان از جمله روستاییان اشتغال‌زایی کرده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید چهارمحال و بختیاری افزود: مشاغل ایجادشده در تمامی بخش‌های کشاورزی، خدمات و صنعت بوده است و امید می‌رود با اجرای طرح روستای نوفن بدون محدودیت تسهیلات مناسبی در اختیار روستاییان قرار دهیم.

۶ هزار درخواست مردمی برای دریافت تسهیلات

وی تصریح کرد: در سفر استانی رییس‌جمهور به استان در سال گذشته ۶ هزار درخواست مردمی برای دریافت تسهیلات به این صندوق رسید که در راستای پاسخگویی به این درخواست‌ها ۱۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و تا کنون ۱۳ میلیارد تومان آن محقق شده است و مابقی نیز در ادامه محقق می‌شود.

نوروزی افزود: اجرای طرح نوفن راهبردی در تحقق شعار سال است و با تحقق آن آبادانی در روستاها بیش از پیش شکل می‌گیرد.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1281280

مهمترین اخبار ایران و جهان: