نیوز سیتی!
09 تیر 1402 - 09:23

سدسازی؛ کلید نجات از خشکسالی مازندران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: معتقدم سدسازی الزام امروز مازندران است البته موضوعی که سدسازی در استان را زیرسوال برد برخی زیاده‌طلبی‌ها بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، مازندران استان سبز و بارانی کشور است ولی سایه خشکی و تنش آبی بر سر این استان علامت سوال بزرگی است.

استانی با دارا بودن منابع آبی حدود ۶ میلیارد مترمکعبی و مصرف حدود ۳ میلیارد مترمکعبی این سوال را به وجود می‌آورد چرا باید با خشکسالی مواجه شود؟! سوالی با اما و اگرهای فراوان...

در ارتباط با راهکار برون رفت از تنش آبی مسؤولان بحث سدسازی را مطرح می‌کنند که می‌تواند موجب برون‌رفت از مشکل باشد این درحالی‌است که دغدغه‌مندان زیست‌محیطی این اقدام را درست نمی‌دانند و اعتقاد دارند مخاطرات و اثرات نامطلوبی بر طبیعت خواهد داشت.

*سدسازی؛ الزام امروز مازندران

در همین خصوص حیدر داوودیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با طرح این سوال که چرا استانی همانند مازندران با بیش از ۶ میلیارد مکعب و مصرف بیش از ۳میلیارد مترمکعبی با خشکسالی مواجه است، اظهار کرد: معتقدم سدسازی الزام امروز مازندران است.

وی افزود: سد گلورد و البرز کمک خوبی در برابر سیل‌های ویرانگر و با تخریب بالا بوده است و خیال‌مان را تا حدی آسوده کرد.

مدیدعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران بیان کرد: اثرات سدسازی را کسی نمی‌بیند درحالی‌که اثرات سدسازی برای جلوگیری از بروز خسارت در مواجهه با سیلاب روشن است.

*کشاورزی پایدار

داوودیان با تاکید بر اینکه هدف ما مدیریت درست آب و رسیدن به کشاورزی پایدار در استانی که اقتصادش از مسیر کشاورزی بوده، است، تصریح کرد:  امیدواریم از اینکه استان مازندران در وضعیت خشکسالی دچار تنش و در وضعیت ترسالی دچار سیل می‌شود را شاهد نباشیم.

*زیاده‌طلبی در سدسازی ممنوع

وی خاطرنشان کرد: موضوعی که سدسازی در استان را زیرسوال برد برخی زیاده‌طلبی‌ها بوده و باید به گونه‌ای رفتار کنیم که این انتقادها گریبانگیر استان مازندران نباشد.

* سدسازی با ملاحظات زیست‌محیطی

سیدمحمد رضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران نیز در این باره با اشاره به اینکه برای حل مشکل تنش آبی در استان به سدسازی را قبول داریم، اظهار کرد: البته سدسازی با ملاحظات زیست‌محیطی مورد تاکید است.

وی افزود: مازندران همانند سایر استان‌ها نیست و شرایط متفاوتی با سایر استان‌ها دارد که باید به آن توجه کنیم.

*بارش‌های نابهنگام دردسر مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه باتوجه به تغییر اقلیم عمده بارش‌های ما نابهنگام است، اضافه کرد: باتوجه به گرمایش اتفاق افتاده عمده آب‌های کوهستان ما به دریا سرریز می‌شود که موجب خشکسالی می‌شویم.

رضوی با تاکید بر ضرورت کشاورزی پایدار، خاطرنشان کرد: در کنار اینکه سدسازی باید با ملاحظات زیست‌محیطی باشد، احیای آب‌بندان‌ها هم مورد تاکید است و در مجموع اینکه به بحث پایدارسازی منابع آبی در استان بیشتر توجه کنیم.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1319280

مهمترین اخبار ایران و جهان: