نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 07:24

شرط منحصربه‌فرد بودن بهشت پرندگان در حفاظت از آن است

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهشهر گفت: پناهگاه حیات وحش میانکاله درصورتی منحصر به فرد خواهد شد که همه افراد به‌ویژه بومیان حافظش و نه زیاده‌خواه در انتفاع باشند.

علی یخکشی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهشهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: با توجه به امنیت پناهگاه حیات وحش میانکاله همه ساله پرندگان مهاجر تابستان گذران از قبیل انواع ابچلیک، دلیله و انواع شاهین، پرندگان شکاری، حواصیل خاکستری و گلاریول بال سرخ از اواسط اردیبهشت وارد پناهگاه میانکاله می‌شوند.

وی با بیان اینکه انواع بازها از اواسط تیر ماه وارد پناهگاه می‌شوند، افزود: پرندگان چون در حکمت خلقت الهی در تعادل بخشی به طبیعت زندگی می‌کنند لذا حفظ گونه‌های جانوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ضرورت دارد در حفظ و حراست از مواهب الهی همه آحاد جامعه بی‌وقفه تلاش کنند. 

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهشهر اضافه کرد: گونه‌های جانوری و ازدیاد در جمعیت آن به‌ویژه پرندگان در کاهش آفات کمک می‌کند.

یخکشی تصریح کرد: با توجه به چرخه زندگی در پرندگان اهمیت باز شکاری خاص است و به‌عنوان حرم پرندگان قرار دارد به نوعی تعادل بخشی به زیر گونه‌ها با حفظ این گونه شروع می‌شود.

وی با اعلام اینکه از منابع آب های سطحی تالاب بین‌المللی حیات وحش میانکاله با توجه به کاهش سطح تراز آب دریای خزر و بخاطر حذف حقابه زیست محیطی از منابع آب‌های سطحی تقریبا ۳۰ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: با پسروی و خشک شدن تالاب، تصرفات به اراضی ملی زیاد شد که تهدید جدی برای پناهگاه حیات وحش میانکاله محسوب می‌شود.

 رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهشهر خاطرنشان کرد: دومین مشکل کاهش جمعیت پرندگان مهاجر به تالاب  و سومین مشکل باتوجه به اینکه تالاب میانکاله محل تخم ریزی و زاد آوری آبزیان  ماهیان کفال و کپور و سفید بود با پسروی تالاب و آلودگی آن توسط کانال‌های ضلع شرقی تالاب، بطور کل ماهیان برای زاد آوری وارد تالاب نمی‌شوند.

یخکشی یادآور شد: پناهگاه حیات‌وحش میانکاله با توجه به خسارت وارده از آتش‌سوزی‌های سنوات قبل، پسروی تالاب و کاهش تراز آب دریای خزر و کمبود نیروی انسانی همچنان در دغدغه حفاظت است و حراست از آن باتوجه دسترس بودن و ورود غیر مجاز از مناطق خشک شده کار را سخت‌تر کرد.

  وی گفت: پناهگاه حیات وحش میانکاله درصورتی منحصر به فرد خواهد شد که همه افراد به‌ویژه بومیان حافظش و نه زیاده خواه در انتفاع باشند.

  پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1312180

مهمترین اخبار ایران و جهان: