نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 01:35

هشدار واشنگتن نسبت به اثرات منفی شهرک‌سازی بر روابط با تل آویو

واشنگتن نسبت به اثرات منفی شهرک‌سازی و تجاوزات شهرک‌نشینان بر آینده روابط با تل آویو هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، دولت آمریکا نسبت به ادامه سیاست شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و تهدیداتی که این موضوع می‌تواند بر آینده روابط دوجانبه با رژیم صهیونیستی داشته باشد، هشدار داد.

پایگاه اینترنتی روزنامه هاآرتص روز یکشنبه تاکید کرد که مسئولان آمریکایی در جلسات متعددی که با مسئولان رژیم صهیونیستی داشتند، نسبت به اثرات منفی شهرک‌سازی بر آینده روابط واشنگتن و تل آویو و احتمال تحقق عادی‌سازی روابط با عربستان هشدار دادند.

مسئولان آمریکایی همچنین هشدار دادند که ادامه ساخت و سازهای غیرقانونی رژیم صهیونیستی و سکوت این رژیم در برابر حملات و جنایات شهرک‌نشینان یهودی علیه فلسطینیان در کرانه باختری تهدیدی پیش روی فرصت‌های دست‌یابی به توافق جهت لغو روادید سفر به آمریکا برای صهیونیست‌ها است.

آمریکایی‌ها همچنین بیان کردند که دولت بایدن به شدت نگران خشونت و تجاوزات شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان در کرانه باختری به ویژه کسانی است که دارای تابعیت آمریکایی هستند.

آن‌ها عنوان کردند که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی و دستگاه قضائی این رژیم در برابر تجاوزات شهرک‌نشینان سکوت کرده‌اند و حتی این حملات تحت حمایت مقامات رژیم صهیونیستی انجام می‌گیرد.

روزنامه هاآرتص تاکید کرد با توجه به اینکه بخش عمده ساکنان شهرک ترمسعیا در نزدیکی رام الله دارای تابعیت آمریکایی هستند، دولت آمریکا با اهتمام ویژه‌ای حملات شهرک‌نشینان به این شهرک را دنبال می‌کند و اخیراً نیز یک هیئت رسمی آمریکایی از این منطقه و خسارات وارده به آن بازدید کرد.

البته این اولین بار نیست که آمریکایی‌ها نسبت به شهرک سازی اقدام به بیانیه‌ها و مواضع شفاهی می‌کنند، بلکه در زمستان سال گذشته نیز «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا درباره شهرک سازی های غیرقانونی رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد و در بیانیه‌ای گفت: «ما با اینگونه اقدامات یکجانبه که به تشدید تنش‌ها و لطمه به دورنمای دستیابی به راهکار دو دولتی از طریق مذاکرات منجر می‌شود، به شدت مخالف هستیم.» با وجود این موضع‌گیری‌ها اما مقامات آمریکایی تا کنون در قبال تل آویو و شهرک سازی‌ها در کرانه باختری اقدام عملی انجام نداده‌اند.

روز گذشته نیز، کشورهای انگلیس، استرالیا و کانادا در بیانیه‌ای مشترک تداوم شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را محکوم کردند.

این کشورها موافقت کابینه نتانیاهو با ساخت هزاران واحد مسکونی جدید برای صهیونیست‌ها در شهرک‌های کرانه باختری را بسیار نگران کننده خواندند.

در این بیانیه آمده است که توسعه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی مانعی اساسی بر سر راه صلح است و اثراتی منفی بر تلاش‌ها جهت تحقق راه حل دو کشور خواهد داشت و ما از کابینه اسرائیل می‌خواهیم در اجرای این طرح‌ها تجدیدنظر کند.

گفتنی است کابینه جدید رژیم صهیونیستی به نخست وزیری نتانیاهو با توجه به رویکردهای افراطی خود، از زمان روی کار آمدن از ابتدای سال ۲۰۲۳ به طور جدی روند شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را تشدید کرده، امری که بر خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است و حتی مخالفت هم‌پیمان دیرین تل‌آویو یعنی آمریکایی‌ها را نیز برانگیخته است.

با روی کارآمدن کابینه افراطی نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی، تصویب ساخت شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری به شدت رو به افزایش نهاده است و صهیونیست‌ها هرروز بخشی از اراضی فلسطین و خانه‌های فلسطینیان را به بهانه‌های واهی از جمله نداشتن جواز ساخت مصادره می‌کنند و نسبت به ساخت شهرک‌های صهیونیستی در این اراضی اقدام می‌کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1326780

مهمترین اخبار ایران و جهان: