نیوز سیتی!
22 تیر 1402 - 23:00

پوتین: عضویت در ناتو، امنیت اوکراین را افزایش نمی‌دهد

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که عضویت احتمالی اوکراین در ناتو، برای مسکو تهدید امنیتی ایجاد خواهد کرد و علاوه بر این، امنیت کی‌یف را هم افزایش نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه عضویت احتمالی اوکراین، هیچ ضمانت امنیتی برای کی‌یف ایجاد نمی‌کند، گفت که این مساله امنیت روسیه را به خطر خواهد انداخت.

پوتین اظهار داشت: درباره عضویت اوکراین در ناتو، بارها صحبت و تکرار کرده‌ایم که این مساله آشکارا تهدیدهایی را برای امنیت مسکو به‌وجود می‌آورد. در واقع یکی از دلایل عملیات نظامی، خطر ورود اوکراین به ناتو است. اطمینان دارم که این مساله، امنیت اوکراین را افزایش نخواهد داد.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد که اوکراین حق برخورداری از ضمانت امنیتی را دارد اما نباید برای سایر کشورها تهدید امنیتی ایجاد کند. به گفته پوتین، مسکو با بحث و مذاکره درباره ضمانت‌های امنیتی اوکراین مخالفتی ندارد.

وی تاکید کرد: بارها گفته‌ایم که هر کشوری حق دارد از امنیتش مطمئن باشد و البته، این حق را هم دارد که راهش را برای رسیدن به این هدف انتخاب کند؛ راهی که آن را درست‌ترین روش تشخیص می‌دهد. تنها یک محدودیت وجود دارد؛ انتخاب این روش، با این مساله رابطه مستقیم دارد؛ دستیابی به امنیت یک کشور نباید تهدیدی برای کشور دیگر ایجاد کند.

پس از اتمام اجلاس سران ناتو در ویلینیوس، پایتخت لیتوانی گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه سران این ائتلاف از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خواسته‌اند تا خودش را کنترل کند؛ به ویژه پس از آنکه او از ناتو به شدت انتقاد و این ائتلاف نظامی را به «تردید در قبال مساله عضویت اوکراین» متهم کرد. زلنسکی در انتقادی تند گفت که تعیین نکردن جدول زمان‌بندی برای ارسال دعوت‌نامه یا عضویت اوکراین، «بی‌سابقه و مضحک» است.

گفته می‌شود هیئت اعزامی آمریکا به اجلاس ناتو، به شدت از اظهارات زلنسکی خشمگین شده و حتی جو بایدن، رئیس جمهور این کشور در ضیافت شام ناتو نیز شرکت نکرده است.

پوتین در ادامه اظهارات خود درباره تامین موشک و تانک برای اوکراین نیز یادآور شد: درباره تامین سلاح، انواع تسلیحات باید بگویم که نسبت به تامین موشک با برد نسبتا طولانی، شاهد امیدواری زیاد (غرب) هستیم. بله این موشک‌ها به ما آسیب می‌زنند اما استفاده از آنها، هیچ اتفاق مهم و حیاتی را در میدان نبرد رقم نمی‌زند. این مساله درباره تانک‌ها و زره‌پوش‌های ساخت خارج هم صادق است.

به گفته پوتین از روز چهارم ژوئن، ۳۱۱ فقره از تجهیزات نظامی اوکراین منهدم شده و دست کم یک‌سوم آنها ساخت غرب بوده است. پوتین خاطرنشان کرد: می‌توانم بگویم که سرابازان اوکراین اغلب از وارد شدن به این تانک‌ها خودداری می‌کنند چون آنها می‌دانند که این تانک‌ها در اولویت اهداف نیروهای ما هستند. تانک‌های خارجی «بهتر» از نمونه‌های ساخت شوروی در آتش می‌سوزند.

رئیس جمهور روسیه همچنین گفت مادامی که شروط مسکو برآورده نشود، گزینه تعلیق مشارکت در توافق غلات دریای سیاه همچنان روی میز کرملین است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1357436

مهمترین اخبار ایران و جهان: