نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 20:13

تعیین حریم و عرصه پادگان ۰۷/ پل تاریخی «کشکان» در خطر است

خرم‌آباد- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به تعیین حریم و عرصه پادگان ۰۷ خرم‌آباد، گفت: یکی از پایه‌های پل تاریخی «کشکان» کج شده و هر آن ممکن است فرو بریزد.

به گزارش خبرنگار مهر، عطا حسن پور امروز سه شنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به موضوع زیرساخت‌های گردشگری در لرستان، اظهار داشت: بخش اندکی از اعتبارات ما مربوط به این حوزه است.

وی با تاکید بر لزوم همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله راهداری برای ایجاد زیرساخت های گردشگری از جمله احداث راه دسترسی، بیان داشت: مشکل آنتن دهی مناطق و آبشارهای استان از جمله «بیشه» و «نوژیان» حل شده و تنها در آبشار «وارک» مشکل داریم که قرار شده از سوی شرکت مخابرات پیگیری و حل شود.

کاوش آثار در محل احداث سدهای «کمندان» و «معشوره»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره قلعه «فلک‌الافلاک» استان لرستان، گفت: افتتاح فاز اول خانه نساجی در خانه تاریخی «بزرگ مهر» و افتتاح خانه چوب در بروجرد یکی از برنامه‌های در دستور کار در ایام هفته صنایع دستی در استان خواهد بود.

حسن پور با اشاره به برگزاری دو جشنواره معرفی قابلیت ها و فرصت‌های سرمایه گذاری حوزه گردشگری لرستان، گفت: کاوش باستانشناسی شهر «شاپور خواست» از نیمه اول اردیبهشت شروع شده و تیم کاوش در این رابطه در حال کار و فعالیت است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل مهم این کاوش هویدا شدن لایه های پنهان این شهر است، بیان داشت: این کار بعد از ۷۰۰ سال انجام شده و این شهر برای اولین‌بار از زیر خاک بیرون می آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان همچنین از کاوش آثار در محل احداث سد «کمندان» و سد «معشوره» خبر داد و گفت: تیمی برای ثبت جهانی قلعه «فلک‌الافلاک» در حال پیگیری است و جلسات ما بدون وقفه در قالب ثبت جهانی «دره خرم‌آباد» در حال برگزاری در تهران است.

تعیین حریم و عرصه پادگان ۰۷

حسن پور با تاکید بر لزوم پای کار آمدن شهرداری خرم آباد در این رابطه، گفت: همچنین ایجاد حفاظ بر روی «سنگ نوشته» را تا پایان سال مالی خواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به پل های تاریخی لرستان و نیاز دو میلیارد تومانی برای ثابت نگه داشتن پل «کشکان» گفت: الان این پایه کج شده است و با یک زلزله و سیل فرو می ریزد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با تاکید بر لزوم اختصاص این اعتبار از سوی کارگروه مدیریت بحران استان، بیان داشت: ساماندهی حریم قلعه «فلک‌الافلاک» نیز آرام آرام در حال انجام است.

حسن پور با بیان اینکه در حال حاضر یک بازارچه صنایع دستی در محوطه قلعه فلک‌الافلاک داریم، گفت: همچنین قرار است با اخذ مجوز این بازارچه صنایع دستی را در دل شهر راه اندازی کنیم تا زمینه بازدید عموم در آن فراهم شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پادگان ۰۷، گفت: تازه پادگان تعیین حریم و عرصه شده است، خرید زمین و قول نامه زمین در این پادگان ادعایی بیش نیست، همه ۱۵ هکتار مربوط به میراث فرهنگی تعیین عرصه و حریم شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1283536

مهمترین اخبار ایران و جهان: