نیوز سیتی!
19 تیر 1402 - 19:10

وضعیت مصوبات دولت درباره پروژه‌های کوهدشت/ از بی‌اعتباری سد معشوره تا وعده افتتاح یک جاده در پاییز

پروژه‌های نیمه‌تمام لرستان حکایت سال‌های وعده و کلنگ‌زنی‌های بی‌سرانجامی است که حتی پس از دو دهه به بهره‌برداری نرسیده‌است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، 976 پروژه نیمه‌تمام در لرستان وجود دارد. برخی از این پروژه‌ها که از دولتی به دولت دیگر واگذار شده‌است در دو دهه فقط 9 درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا طرح‌های بازمانده سدی را در برابر تعریف پروژه‌های جدید و اشتغال این استان ایجاد کند.

پروژه‌های ناتمام در حالی 54 هزار شغل را زمان بهره‌برداری در لرستان ایجاد می‌کند که رکوردزنی شاخص فلاکت با نرخ 67.2 درصدی نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در این استان حداقل 3 تا 4 واحد درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

وضعیت نگران‌کننده شاخص‌های اقتصادی و وجود بیش از دو هزار پروژه نیمه‌تمام لرستان در سال 1400 کارگروه‌هایی را پیش از سفر رئیس‌جمهور در تهران تشکیل داد و 6 تا 7 هزار میلیارد تومان پروژه بنا به گفته محمد رزم رئیس‌کل سابق داگستری این استان در این کارگروه‌ها مصوب شد.

سید ابراهیم رئیسی و هیئت‌ دولت 19 آذر همان سال به لرستان سفر کردند و این سفر 180 مصوبه با 6500 میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای این استان به‌دنبال داشت.

سقف اجرای مصوبات سفر رئیس‌جمهور در 7 آذر 1400 پایان سال 1401 تعیین شد، اما بررسی‌های میدانی خبرگزاری تسنیم نشان می‌دهد که علی‌رغم پایان ضرب‌الاجل‌های تعیین‌شده، سرنوشت برخی از پروژه‌ها پس از گذشت دو سال همچنان بلاتکلیف است.

احداث سد معشوره در 90 کیلومتری غرب خرم‌آباد، 40 کیلومتری جنوب نورآباد و در 45 کیلومتری شمال کوهدشت یکی از طرح‌های مصوب و نیمه‌تمام لرستان است که قرار بود انرژی برقابی به میزان 200 گیگاوات را تأمین کند.

استان لرستان , بحران آب , بحران بیکاری و اشتغال , تصادف ,

18 سال بلاتکلیفی یک سد

سد معشوره بیش از 36 هزار هکتار از اراضی لرستان را آبیاری می‌کند و هیئت‌وزیران در مصوبه 18 اسفند 1384 در حالی روی احداث این سد برای مشروب‌کردن اراضی کشاورزی تأکید کرده بود که مجوزهای احداث این پروژه پس از گذشت 18 سال هنوز اخذ نشده‌است.

سد معشوره را محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت چهارم خرداد 1392 در سفر به لرستان کلنگ‌زنی کرد تا در روزهای پایانی دولت دهم سدی پرماجرا که وعده ذخیره می‌کند را روی دست این استان بگذارد.

حبیب‌الله دهمرده استاندار وقت لرستان پس‌ از کلنگ‌زنی معشوره احداث این پروژه را در حالی آرزوی همیشگی مردم این استان خوانده بود که سد معشوره در فروردین‌ماه 1395 به‌علت نداشتن مجوز ماده 215 و نیز نداشتن توجیه اقتصادی متوقف شد.

سد معشوره با تمام کش‌وقوس‌ها به دولت یازدهم رسید و حسن روحانی رئیس‌جمهور وقت 28 خرداد 1393 در سفر به لرستان نسبت به این پروژه گفته بود که تصمیم گرفته‌ شده بود معشوره ادامه پیدا نکند، اما با بحث‌هایی که در تهران داشتیم کار این سد ادامه می‌یابد.

اظهارات شخص اول دولت یازدهم اما به احداث سد معشوره اعتبار نداد و این  پروژه به دولت سیزدهم نیز کشیده شد. سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور آذرماه 1400 در سفر به لرستان اعلام کرد که کار این سد باید آغاز شود و هر مقدار بودجه داریم برای این پروژه می‌گذاریم.

رئیس‌جمهور همچنین در جلسه با اقشار مختلف مردم در همان تاریخ تأکید کرد که کار سد معشوره حتماً و سریعاً آغاز شود، چون مطالعات انجام‌شده و ضرورت آن تشخیص داده‌ شده‌است.

استان لرستان , بحران آب , بحران بیکاری و اشتغال , تصادف ,

پروژه‌های بی‌اعتبار

دستور صریح آیت‌الله رئیسی مبنی‌بر احداث معشوره این سد را جزو مصوبات سفر رئیس‌جمهور در سال 1400 قرار داد و علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو را به بازدید از محل معشوره واداشت.

او هنگام بازدید از معشوره در 19 آذر 1400 اعلام کرد که مطالعاتی برای تأمین مالی سد معشوره انجام گرفته‌است و این پروژه به 6 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

محرابیان در بازدید خود از معشوره در حالی وعده تکمیل این پروژه را تا پایان دولت سیزدهم اعلام کرده‌است که مقدمات اجرایی سد معشوره با وجود دستور صریح رئیس‌جمهور نه‌تنها هنوز آغاز نشده‌، بلکه این پروژه معطل اصلاح ماده 23(مجوز اجرای پروژه و داشتن ردیف اعتباری) است.

محمد مرادی فرماندار کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم احداث سد معشوره را یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور و جزو ابرپروژه‌های لرستان معرفی کرد و گفت که که راه‌اندازی این سد اقتصاد و کشاورزی این شهرستان را متحول می‌کند.

او با بیان اینکه سد معشوره سدی مخزنی، کشاورزی و پدافندی است، بیان کرد که اگر این سد در سال‌های گذشته ساخته می‌شد از بروز سیل 1398 و ایجاد خسارت به زیرساخت‌های لرستان و خوزستان جلوگیری می‌کرد.

فرماندار کوهدشت دشت این شهرستان را جزو دشت‌های ممنوعه کشور دانست و ابراز کرد که بحران آب شرب در کوهدشت جدی است و راه‌اندازی سد معشوره به تأمین آب شرب پایدار این شهر کمک می‌کند.

استان لرستان , بحران آب , بحران بیکاری و اشتغال , تصادف ,

آخرین وضعیت سد معشوره

به گفته مرادی احداث سد معشوره در مجموع تا پیش از دولت سیزدهم فقط 2 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌است و این سد هم‌اکنون 9 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او با تأکید به اینکه تونل انحرافی سد معشوره به‌طور کامل ایجاد شده‌است، ابراز کرد که 98 درصد فرازبند این سد ساخته‌ شده‌است و بدنه سد معشوره بعد از پایان این مرحله آغاز می‌شود.

مرادی با بیان اینکه تونل انحراف آب سد معشوره به‌طور صددرصد تکمیل شده‌است و قسمت اعظمی از جاده‌های دسترسی این سد نیز ساخته‌شده، گفت که مابقی این ابنیه در دست احداث است.

فرماندار کوهدشت با اشاره به تخصیص حدود 500 میلیارد تومان برای تجهیز کارگاه سد معشوره در دولت سیزدهم بیان کرد که 300 نیروی انسانی نیز هم‌اکنون در احداث این سد مشغول به‌کار هستند.

مرادی با تأکید به توقف روال اداری سد معشوره گفت که مکاتباتی با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه برای اخذ ماده 23 انجام‌شده و استعلام‌های زیست‌محیطی و پدافندی این پروژه نیز تأیید شده‌است.

او تأکید کرد که سد معشوره بعد از تأیید سازمان برنامه‌وبودجه اگر در شورای توسعه و اقتصاد دولت تصویب شود به بانک عامل برای پرداخت اعتبار معرفی می‌شود.

استان لرستان , بحران آب , بحران بیکاری و اشتغال , تصادف ,

فرماندار کوهدشت پروژه راه‌اندازی سد معشوره را فعال دانست و ابراز کرد که تجهیز کارگاه این سد نیز روزبه‌روز توسط پیمانکاران در حال توسعه است.

به گفته مرادی میزان آب سد معشوره برابر ظرفیت و نیاز موجود طراحی‌شده و تخصیص حدود 900 میلیون مترمکعب آب برای این سد پاسخ‌گوی نیازهای آبی کوهدشت است.

جاده‌های چهاربانده نیمه‌تمام از دیگر پروژه‌های لرستان است که جزو مصوبات سفر رئیس‌جمهور در آذرماه 1400 قرار گرفت و 150 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و تکمیل چهاربانده‌ها این استان پیش‌بینی شد.

استمرار تکمیل‌نشدن پروژه‌های راه مرگ‌ومیر را در جاده‌های لرستان رقم زده‌است، به‌طوری‌که 480 نفر به‌دلیل تصادفات سال گذشته جان خود را از دست داده‌اند و علاوه‌بر آن 10 هزار و 45 مورد معاینات مربوط به مصدومان تصادفات جرحی نیز در این استان ثبت شد.

عملیات اجرایی محور چهاربانده کوهدشت به خرم‌آباد به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های راه لرستان سال 1383 با 70 میلیارد تومان آغاز شد و بنا بود سال 1390 به بهره‌برداری برسد.

این محور با عبور روزانه 10 هزارخودرو که به‌نام پرحادثه‌خیزترین جاده‌های لرستان شناخته می‌شود پس از گذشت 19 سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌است و 96 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

استان لرستان , بحران آب , بحران بیکاری و اشتغال , تصادف ,

وعده افتتاح در پاییز 1402

فرماندار کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه راه محور توسعه و آبادانی هر منطقه‌ای است گفت که این شهرستان در مسیر اربعین و کریدور خوزستان به غرب قرار گرفته‌است.

مرادی محورهای مواصلاتی کوهدشت را جزو محورهای حیاتی لرستان و غرب کشور دانست و بیان کرد که محور بابازید به سیمره جزو محورهای پرترافیک این شهرستان در حوزه حمل‌ونقل است.

او با اشاره به آخرین وضعیت چهاربانده کوهدشت- خرم‌آباد تأکید کرد که این محور حدود 96 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قسمت‌هایی از این مسیر در ورودی شهر خرم‌آباد در حال تکمیل است.

فرماندار کوهدشت ابراز کرد که حدود پنج کیلومتر از چهاربانده کوهدشت- خرم‌آباد در ورودی کوهدشت به‌عنوان واریانت(تغییر در نقشه مسیر راه) چنار شناخته می‌شود و این محور جزو مصوبات سفر اول رئیس‌جمهور به لرستان است.

به گفته مرادی 70 میلیارد تومان در سفر رئیس‌جمهور برای چهاربانده کوهدشت- خرم‌آباد مصوب شده‌است، اما تخصیص دیرهنگام و تورم، هزینه‌های درنظر گرفته‌شده برای پروژه‌ها را افزایش داده‌است.

فرماندار کوهدشت با اشاره به اختصاص 45 میلیارد تومان از مصوبه سفر رئیس‌جمهور به چهاربانده کوهدشت- خرم‌آباد بیان کرد که ابنیه اصلی این پروژه در حال ساخت بوده و عمده خاک‌برداری‌های این محور نیز انجام شده‌است.

استان لرستان , بحران آب , بحران بیکاری و اشتغال , تصادف ,

مرادی گفت که برخی از معاونان وزیر راه‌وشهرسازی از جاده کوهدشت، خرم‌آباد بازدید کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این پروژه پایان پاییز 1402 به بهره‌برداری برسد.

فرماندار کوهدشت با بیان اینکه ادامه چهاربانده خرم‌آباد به کوهدشت با نام محور زانوگه شناخته می‌شود، تأکید کرد که نگاه مثبتی به این محور در سال‌های گذشته وجود نداشت، اما 30 میلیارد تومان در دولت سیزدهم برای این پروژه در نظر گرفته شده‌است.

پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه بهداشت و درمان از دیگر مطالباتی بود که مورد تأکید رئیس‌جمهور در سفر به لرستان قرار گرفت و او در سفر آذرماه 1400 به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که بیمارستان‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند باید به‌طور سریع به نتیجه برسد.

سرانه تخت بیمارستانی کشور حدود 1.8 به‌ازای هر هزار نفر است که این رقم در لرستان به 1.5 تخت به‌ازای هر هزار نفر می‌رسد. کمبود فضای بیمارستانی در این استان در حالی رخ می‌دهد که علی نیکزاد وزیر راه‌وشهرسازی دولت دهم وعده کرده بود که همه پروژه‌های بیمارستانی لرستان را تا قبل از پایان دولت تحویل دهد.

بیمارستان رازی یکی از 105 پروژه بهداشتی نیمه‌تمام لرستان است که وعده احداث این طرح را هوشنگ بازوند استاندار وقت لرستان در 26 مرداد 1394 داد، اما کلنگ احداث بیمارستان رازی دو سال بعد در زمینی به‌‌مساحت 120 هکتار با اعتباری بیش از 60 میلیارد تومان به‌ زمین زده شد.

هنوز دو ماه از کلنگ‌زنی بیمارستان دوم کوهدشت نگذشته بود که زمین اختصاص‌‌یافته برای احداث این بیمارستان به‌ زیر کشت رفت تا احداث بیمارستان رازی در همان آغاز با حاشیه‌هایی همراه باشد.

استان لرستان , بحران آب , بحران بیکاری و اشتغال , تصادف ,

آخرین وضعیت بیمارستان رازی

پیشرفت 25 درصدی بیمارستان رازی در اسفند 1400 واکنش احمد وحیدی وزیر کشور را در سفر به لرستان در پی داشت و او در همان زمان پیشرفت این پروژه را کند خواند و گفت که قرار بر این است که بیمارستان رازی دو ساله تکمیل و تحویل داده شود.

فرماندار کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم احداث بیمارستان 256 تختخوابی رازی را یکی از مصوبات مهم سفر رئیس‌جمهور به لرستان دانست و تأکید کرد که این پروژه را به‌خاطر اهمیت موضوع درمان جزو مصوبات دور دوم سفر رئیس‌جمهور مطرح کرده‌ایم.

مرادی گفت که بیمارستان رازی کوهدشت تا پیش از دولت سیزدهم درمجموع 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما این پروژه از شروع دولت سیزدهم تاکنون 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او بیان کرد که احداث بیمارستان دوم کوهدشت به‌طور مرتب از سوی مسئولان ارشد لرستان پیگیری می‌شود و ما تاکنون نگذاشته‌ایم که این پروژه با کمبود اعتبار مواجه شود.

فرماندار کوهدشت ابراز کرد که 110 میلیارد تومان در سفر نایب‌رئیس سابق مجلس برای بیمارستان رازی در نظر گرفته‌شده و این پروژه هم‌اکنون از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

به گفته مرادی 30 میلیارد تومان بر اساس اعلام سازمان برنامه‌وبودجه لرستان از مصوبات اول سفر رئیس‌جمهور به پروژه بیمارستان رازی کوهدشت تزریق می‌شود.

استان لرستان , بحران آب , بحران بیکاری و اشتغال , تصادف ,

گزارش از فاطمه نیازی

انتهای پیام/ 644

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1347780

مهمترین اخبار ایران و جهان: