نیوز سیتی!
19 تیر 1402 - 23:00

61000 اروپایی در موج گرمای تابستان گذشته جان خود را از دست دادند

تحقیقات جدید نشان داد که هزاران اروپایی به دلیل گرمای شدید هوا در تابستان گذشته جان خود را از دست دادند و این نشانگر شکست راهبرد کشورهای این قاره در مقابله با گرماست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بر اساس تحقیقات جدید بیش از ۶۱۰۰۰ نفر در تابستان گذشته در اروپا به دلیل موج گرمای شدید جان خود را از دست داده اند، آمارای که ناکارآمدی راهبردهای کشورهای این قاره را نشان می‌دهد.

خبرگزاری «رویترز» روز دوشنبه در این باره نوشت، این داده‌ها نشان می‌دهد تلاش‌های کشورها برای مقابله با موج گرما شکست خورده است.

مطالعه محققان موسسات بهداشتی اروپا نشان داد که بیش از ۶۱۶۰۰ نفر در ۳۵ کشور اروپایی از اواخر ماه مه تا اوایل سپتامبر ۲۰۲۲ در گرم‌ترین تابستان در این قاره در اثر گرما جان خود را از دست دادند. کشورهای حوزه مدیترانه شامل یونان، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا  بالاترین میزان مرگ و میر را بر اساس شمار جمعیت داشتند.

 

«خوان بالستر» پروفسور «موسسه بهداشت جهانی بارسلونا» گفت: «دریای مدیترانه تحت تاثیر بیابان‌زایی قرار گرفته است، امواج گرما در تابستان به دلیل این شرایط خشک‌تر تقویت می‌شود.»

بر اساس این گزارش، در تابستان سال جاری نیز کشورهای اروپایی در معرض آتش‌سوزی‌های شدید جنگلی و خشکسالی قرار گرفتند، پرتغال دمای ۴۷ درجه سانتی‌گراد را در ژوئیه ثبت کرد.

تغییرات اقلیمی باعث افزایش دما  و امواج گرما شدیدتر و شدیدتر می‌شوند. گرمای شدید می‌تواند با ایجاد گرمازدگی یا تشدید بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی منجر به مرگ شود و افراد مسن در میان آسیب پذیرترین افراد قرار دارند.

فرانسه از جمله کشورهایی بود که  سال ۲۰۰۳ برنامه‌های ملی را برای مقابله با دمای شدید در اروپا ارائه کرد. فرانسه تصمیم به  راه اندازی سامانه هشدار اولیه و استفاده از خنک‌ کننده بیشتر و فضاهای سبز در شهرها گرفت، اما محققان گفتند که آمار بالای مرگ و میر در سال گذشته نشان می‌دهد که این راهبرد‌ها ضعیف هستند و باید تقویت شوند.

«کلوئه بریمیکومب» اقیلم شناس در دانشگاه «گراتس» در اتریش گفت: «این نشانه‌ای برای آن کشورهاست که باید برنامه‌های خود را بررسی کنند و ببینند چه مواردی کارایی ندارند.»  

وزارت بهداشت آلمان ماه گذشته ساز و کاری را برای راهنمایی مقامات محلی در تهیه برنامه‌های مقابله با موج  گرما، مانند افزایش حفاظت از افراد بی‌خانمان یا اقداماتی مانند تامین آب آشامیدنی بیشتر در فضاهای عمومی راه اندازی کرد.

«کارل لاوترباخ» وزیر بهداشت آلمان گفت: «شمار مرگ و میرها هر سال در حال افزایش است. اگر برنامه ای داشته باشیم، نجات آنها آسان است.»

 

چندی قبل نیز معاون کمیسیون اروپا از مرگ ۳۰۰ هزار نفر در قاره اروپا به دلیل آلودگی هوا و بیماری شمار بسیاری خبر داد.

«فرانس تیمرمنز» معاون کمیسیون اروپا  گفت: «سالانه حدود ۳۰۰ هزار اروپایی در نتیجه آلودگی هوا پیش از موعد می‌میرند و بسیاری دیگر از بیماری‌های ریوی یا سرطان‌های ناشی از آلودگی رنج می برند»(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1348036

مهمترین اخبار ایران و جهان: