نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 09:02

توجیه بایدن درباره توهین به رئیس جمهور چین

بایدن به توجیه اظهارات توهین آمیز خود علیه رئیس جمهور چین پرداخت.

به گزارش خبرگزای مهر به نقل از الجزیره، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تنها چند روز پس از اینکه «شیء جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین را «دیکتاتور» خواند، از این اظهارنظر جنجالی خود دفاع کرد.

بایدن روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند گفت که اظهاراتش درباره رئیس جمهور چین چیزی را تغییر نخواهد داد و او چیز خاصی نگفته است.

در حالی که رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتش بدترین توهین‌ها را به همتای چینی خود کرده و او را دیکتاتور خطاب کرده بود، اما بایدن مدعی شد: «انتظار دارم در آینده نزدیک با رئیس جمهور چین دیدار کنم و من فکر نمی‌کنم که این اظهارات هیچ پیامدی داشته باشد.»

اظهارنظر بایدن علیه رئیس جمهور چین و خطاب کردن او به عنوان «دیکتاتور» در جریان رویداد جمع‌آوری کمک‌های مالی در کالیفرنیا مطرح شد. در این مراسم، بایدن درباره حرکت یک بالن جاسوسی چینی بر فراز ایالات متحده بود صحبت می‌کرد و ناگهان به موضع گیری علیه رئیس جمهور چین پرداخت.

بایدن با اشاره به رویدادِ سرنگونی «بالون‌های جاسوسی چین در آسمان آمریکا» گفته بود که دلیل ناراحتیِ شیء جین‌پینگ از اینکه من آن بالون را با دو ماشین پُر از تجهیزات جاسوسی سرنگون کردم این بود که او نمی‌دانست که این بالون آنجاست (در آسمان آمریکاست.)این شرمساری بزرگی برای دیکتاتورهاست، هنگامی که نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده است. گویا قرار نبوده که به اینجا بیاید (بالون چینی به آسمان آمریکا وارد شود) که البته خبرش همگانی شد.

البته این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا با واکنش تند چین و روسیه روبرو شد. مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین اظهارات بایدن را «به شدت مضحک و غیرمسئولانه» خواند و سخنگوی دولت روسیه نیز اعلام کرد «دیکتاتور خواندن شیء جین‌پینگ، ثابت می‌کند بایدن دمدمی‌مزاج است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1303280

مهمترین اخبار ایران و جهان: