نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 12:49

عدالت قضایی از مهمترین شاخصه‌های حکمرانی متعالی است

تبریز-نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: عدالت قضایی یکی از ابعاد ضروری عدالت اجتماعی و از مهمترین شاخصه‌های حکمرانی متعالی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی ال هاشم صبح جمعه در دیدار با مسئولان و کارکنان دادگستری استان به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه گفت: عدالت قضائی یکی از ابعاد ضروری عدالت اجتماعی و از مهمترین شاخصه‌های حکمرانی متعالی است و همه شهروندان بدون در نظر گرفتن دین، رنگ، قوم و حتی از نظرعقیدتی و سیاسی می‌توانند از خدمات قضائی استفاده کنند و فرایند صدور اجرای حکم باید با رعایت انصاف و مر قانون صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه پایه و اساس قوه قضائیه نظام جمهوری اسلامی ایران با تدابیر شهید والامقام ایت الله بهشتی گره خورده است، گفت: مطابق اصل اول قانون اساسی رأی مثبت مردم به نظام اسلامی بر پایه اعتقاد به عدالت و ماهیت عدالت طلبی انقلاب بود.

وی با بیان اینکه تحقق عدالت اجتماعی رعایت اصول و قواعد حقوقی و اخلاقی است که باز شناخت و اعمال آن در تحقق شاخص‌های عدالت قضائی مؤثر است، خاطرنشان کرد: بر اساس آموزه‌های قران کریم انسان دارای کرامت ذاتی، شرافت، ارزش و حرمت است و دین و جنسیت، ملیت، مقام و موقعیت اجتماعی و سیاسی هیچ تأثیری در برخوداری از این کرامت ندارد.

امام جمعه تبریز ادامه داد: کرامت ذاتی انسان یک قائده بنیادین کرامتی، اخلاقی، حقوقی و فقهی است که باید درکلیه مراحل دادرسی به عنوان اصل حاکم بر قوانین اعمال شود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم اضافه کرد: رعایت عدالت و انصاف مُر قانون و اهتمام به همه حقوق متهم و مجرم از الزامات اصل بنیادین کرامت انسانی است.

وی تصریح کرد: در تشکیلات قضائی هرکسی حکم می‌دهد به قانون استناد می‌کند چرا که قوه قضائیه مرجع تظلمات عمومی و اجرای عدالت است.

وی اظهار کرد: قوه قضائیه به صورت مستقل پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی، مسئول تحقق بخشیدن به عدالت، رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی، رفع خصومت، احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1303536

مهمترین اخبار ایران و جهان: