نیوز سیتی!
28 تیر 1402 - 10:33

شیرخوارگان حسینی در ۸۰۰ امامزاده گردهم می‌آیند

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف گفت: نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان به جز تبرعات مردمی، در سطح کشور هزینه مراسم‌های عزاداری می‌شود. اجرای همایش سراسری شیرخوارگان حسینی در ۸۰۰ امامزاده از دیگر برنامه‌های اوقاف است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری حجت‌الاسلام عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با موضوع سوگوارۀ بصیرت عاشورایی و اجرای طرح شمیم حسینی برگزار شد. 

وی در این نشست با اشاره به اینکه در مجموعه سازمان اوقاف، ماه محرم و صفر مفهوم خاصی دارد، افزود: چرا که عمدۀ موقوفات به نوعی به سید الشهداء تعلق دارد.  این موقوفات یا حسینیه‌ها و یا خانه‌هایی هستند که وقف امام حسین علیه‌السلام شدند و یا برای پشتیانی از تعزیه‌ها و اطعام عزاداران و زائران اعتاب مقدس و حرم مطهر اباعبدالله علیه‌السلام است.

عادل گفت: در ایام دهۀ اول محرم و اربعین حسینی ویژه‌ترین برنامه‌ها را در سازمان خواهیم داشت. علاوه بر ظرفیت موقوفات، بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزاده‌ها ظرفیت خوبی را جهت استقبال عزاداران در اختیار دارند.

وی دربارۀ ویژه‌برنامۀ شمیم حسینی گفت: طرح حمایت از هیئت‌ها و جلسات عزاداری در امامزادگان و مساجد انجام شده است. از محل موقوفات برای دهۀ اول محرم و اربعین حسینی، بالغ بر 13 هزار هیئت و مسجد و بقاع متبرکه تحت حمایت قرار می‌گیرند. نزدیک به 150 میلیارد تومان به جز تبرعات مردمی، در سطح کشور هزینه خواهد شد. 60 میلیارد تومان برای طرح شمیم حسینی در دهه اول محرم و صفر و 90 میلیارد تومان نیز برای اربعین حسینی هزینه می‌شود. همچنین از 200 هیئت شاخص حمایت می‌شود. بخشی از هزینه‌ها از محل موقوفات است. تاکنون بیش از 800 هیئت مذهبی در امامزادگان مستقر شدند و روز به روز در حال افزایش است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف دربارۀ ویژه‌برنامه «بصیرت عاشورایی» گفت: این  ویژه‌نامه ناظر بر برپایی مراسمات است. در دهۀ اول محرم در 3293 بقعه این ویژه‌نامه‌ها در قالب 22605 برنامه برگزار می‌شود. برگزاری نشست هم‌اندیشی با نخبگان تبلیغی و مداحان کشوری در آستانۀ ماه محرم برگزار شد. فضاسازی و تبلیغات میحطی پیرامون بقعه و سیاهپوش کردن صحن‌ها و شبستان‌ها از برنامه‌های این طرح بود. 

عادل افزود: برنامه‌های دیگر طرح «بصیرت عاشورایی» شامل این موارد است: برگزاری مراسم تعویض پرچم امامزادگان با بیرق عزای حسینی، اجرای همایش سراسری شیرخوارگان حسینی در 800 امامزاده در روز جمعه، طراحی برنامۀ «احلی من العسل» به مناسبت ششم ماه محرم با هماهنگی آموزش و پرورش برای حضور نوجوانان حسینی، اجرای مراسم روز تاسوعا و عاشورای حسینی و شام غریبان در بقاع متبرکه، برنامه‌ریزی جهت اقامه با شکوه نماز جماعت ظهر تاسوعا و عاشورا، برگزاری همایش رهروان زینبی ویژه بانوان مصادف با 12 محرم، اعزام 915 نفر مبلغ اعزامی از قم و همکاری با 2100 نفر از مبلغان بومی استان‌ها، برپایی خیمه‌های معرفت در ایام محرم و صفر با حضور مبلغین، برپایی مراسم چهارپایه‌خوانی در صحن بقاع با حضور دسته‌جات عزاداری، راه‌اندازی دسته‌های عزاداری و حضور در بقاع ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، استقرار 800 هیئت شاخص در امامزادگان، راه‌اندازی و تشکیل هیئت نوجوانان در بقاع متبرکه، پخش برخط مراسم‌های شاخص از رسانۀ ملی و استانی و مجازی و راه‌اندازی پویش سراسر «#هر خانه یک حسینیه» و اجرای سنت حسنۀ روضه‌های خانگی. 

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1372580

مهمترین اخبار ایران و جهان: