نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 12:14

موکبداری در آب به سبک عراقی‌ها+فیلم

با آغاز حرکت زائران اربعین از جنوب عراق، موکب‌هایی راه‌اندازی شده و اهالی بصره خانه‌های خود را نیز به موکب تبدیل کرده‌اند. یکی از زیبایی‌های این مسیر برپایی موکب سیار آن هم در آب برای زائران اربعین است.

به گجزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، با آغاز حرکت زائران اربعین از جنوب عراق، موکب‌هایی در اطراف فاو و رأس البیشه راه‌اندازی شده است تا به زائران امام حسین علیه‌السلام خدمت کنند.

با توجه به اینکه زائران اربعین از فاو با سختی بسیار مسیر آبی و باتلاقی را طی می‌کنند، امسال برخی از اهالی بصره موکب سیار راه‌اندازی کرده‌اند. به دلیل گرمای هوا در جنوب عراق، زائران در دمای بالای ۵۰ درجه در این مسیر حرکت می‌کنند و امسال برای جلوگیری از گرمازدگی زائران، اهالی بصره با یخ‌هایی به سوی زائران اربعین می‌روند و از آنها استقبال می‌کنند.

موکب یخ در مسیر پیاده‌روی اربعین از جنوب عراق

همچنین برخی از مردم بصره غذا و میوه‌هایی در سبد قرار داده و مسیر باتلاقی در آب را طی می‌کنند تا از زائران این مسیر پذیرایی کنند. عشق به امام حسین علیه‌السلام در ایام اربعین برای عراقی‌ها در هر جایی معنا پیدا می‌کند و همه با آنچه در توان دارند، به زائران اربعین کمک می‌کنند تا در ثواب آنها شریک شوند.

سید شریف، یکی از اهالی بصره که برای زائران پیاده‌روی اربعین نوشیدنی و غذا وسط مسیر آبی می‌بَرَد، می‌گوید: زائران جنوب عراق با شعار «من البحر الی النحر» هر ساله چند هفته قبل از اربعین حرکت به سوی کربلا را آغاز می‌کنند. ما هم امسال با گرمای هوا سعی کردیم که مسیر را برای آنها هموار کرده و در بین راه از آنها پذیرایی کنیم. برای همین وقتی غذاها آماده شد، حدود ۴۰ دقیقه در مسیر آبی حرکت و از زائران در مسیر پذیرایی می‌کنیم.

موکب پذیرایی از زائران اربعین در مسیر آبی

در جنوب عراق که زائران اربعین به تازگی حرکت خود به سوی کربلا را آغاز کرده‌اند، تعداد موکب‌ها در حال افزایش است. برای زائران اربعین پس از ورود به خشکی هم موکب‌هایی برای شست‌وشوی لباس‌های زائران راه‌اندازی شده و اهالی بصره خانه‌های خود را موکب کرده و در اختیار زائران قرار می‌دهند.

به گزارش فارس، در ایام اربعین حسینی هر جایی که زائر باشد، مردم عراق برای خدمت به زائران سر از پا نمی‌شناسند و در هر گوشه و کنار به عشق ارباب به زائران ان حضرت خدمت می‌کنند. امسال در عراق ۱۶ شهریور اربعین حسینی است که با توجه به گرمای هوا، زائران جنوب عراق حرمت خود به سوی کربلا را زودتر از سال‌های گذشته آغاز کرده‌اند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1438036

مهمترین اخبار ایران و جهان: