نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 16:30

ارمنستان: اجرای پروژه خلیج فارس به دریای سیاه توسط ایران بسیار با اهمیت است

ارمنستان از اهمیت اجرای پروژه مهم حمل و نقل بین‌المللی از خلیج فارس به دریای سیاه خبر داد و اعلام کرد که منتظر اقدامات ایران است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ارمنستان روز دوشنبه از اهمیت اجرای پروژه مهم حمل و نقل بین‌المللی از خلیج فارس به دریای سیاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «پان آرمنیان» ارمنستان اعلام کرده که به اهمیت راه اندازی سریع این پروژه پی برده و منتظر پاسخ نهایی ایران است.

ایده راه اندازی این پروژه اولین بار سال ۲۰۱۶ توسط ایران مطرح شد و به طور رسمی ارمنستان، بلغارستان، گرجستان، یونان در آن مشارکت دارند. این پروژه باید ایران را از طریق ایروان و تفلیس به اروپا متصل کند و قابلیت تردد کشورهای نام برده را افزایش دهد.زمزمه‌هایی از حضور هند در این پروژه بزرگ  نیز مطرح شده است.

مقامات ارشد ارمنستان بارها به اهمیت روابط با ایران اشاره کرده‌اند. «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان چندی قبل در مصاحبه با یکی از نشریات جمهوری چک از روابط خوب با ایران سخن گفت. وی گفت که هدف اصلی سیاست خارجی ارمنستان باید برقراری روابط عادی با همه همسایگان باشد. وی در این گفت‌وگو تاکید کرد که ارمنستان روابط خوبی با ایران دارد.

اخیرا نیز «آلن سیمونیان» رئیس پارلمان ارمنستان در توییتی با انتشار تصاویر پرچم‌های ایران و ارمنستان کنار هم نوشت: «ایران همسایه هزار ساله ماست، ایران دوست ارمنستان است. این دوستی ادامه خواهد داشت»

وزارت امور زیربنایی ارمنستان اعلام کرد که ششمین و آخرین جلسه نمایندگان این پروژه  آوریل ۲۰۲۲ در بلغارستان برگزار شد. در این نشست نمایندگان ارمنستان، ایران و بلغارستان پروتکل این نشست را امضا کردند که بیان می‌کند نسخه نهایی توافقنامه خلیج فارس - دریای سیاه آماده است.

این وزارتخانه اعلام کرده که آماده تصویب این توافقنامه است و معتقد است که راه اندازی این پروژه به توسعه نوع حمل و نقل چندوجهی انگیزه داده و عملکرد ترانزیت ارمنستان را در حمل و نقل بین المللی بار در امتداد محور اروپا - آسیا افزایش می‌دهد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1430880

مهمترین اخبار ایران و جهان: