نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 19:00

یک سوم موارد ابتلا به سالک در استان بوشهر مربوط به دشتی بود

بوشهر- رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی گفت: یک‌سوم موارد ابتلا به سالک در سال گذشته در استان بوشهر مربوط به شهرستان دشتی بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز احمدی بعد از ظهر شنبه در نشست کارگروه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان دشتی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش ابتلاء به سالک به افزایش موارد استفاده از کودهای مرغی در مزارع شهرستان مربوط می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین موارد ابتلاء در سطح شهرستان دشتی در مناطق کاکی و بادوله بوده افزود: بیشترین موارد ابتلاء از نظر رده سنی در رده زیر ۱۰ سال بوده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی گفت: هزینه‌های تحمیل‌شده بر سیستم بهداشت و درمان و خانواده‌ها و نیز آثار و عوارض روحی روانی از مهم‌ترین تبعات شیوع این بیماری است.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی نیز در این جلسه گفت: پشه خاکی ناقل انگل بیماری سالک است و از مواد آلی در حال فساد، اماکن مخروبه، محل‌های انباشت کودهای مرغی و انسانی را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین محل‌های تکثیر تخم این پشه ناقل نام برد.

رضا حسین زاده به اقدامات صورت گرفته در زمینه مبارزه با سالک اشاره کرد و افزود: آموزش بهورزان، درمان تمامی افراد مبتلا، تهیه ۲ دستگاه کرایو تراپی و همچنین پمپ‌های سم‌پاش و مه پاش برای مراکز خدمات جامع سلامت از اقدامات صورت گرفته در این زمینه بوده است.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی خاطرنشان کرد: جلوگیری از ورود کودهای فله مرغی، پوشاندن کودهای حیوانی انباشته‌شده در مزارع، تسطیح ساختمان‌های مخروبه و ساماندهی سگ‌های ولگرد به‌عنوان یکی از مخازن انگل بیماری سالک لازم و ضروری است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1427480

مهمترین اخبار ایران و جهان: