نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 13:28

هم‌بنیان‌گذار رصدخانه مهاجرت: حکم تخلیه ساختمان رصدخانه کذب محض است

علی ملکی، هم‌بنیان‌گذار رصدخانه مهاجرت در خصوص حواشی ایجادشده در روزهای اخیر تصریح کرد: صحبت از حکم تخلیه فضای رصدخانه، آدرس غلط است. فضایی که در اختیار این مجموعه است، متعلق به دانشگاه صنعتی شریف بوده و از طرف پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف در اختیار رصدخانه قرار گرفته است.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در گفت‌وگوی خود در نشست «راه گفت‌وگو» از صدور حکم تخلیه ساختمان و قطع بودجه این مرکز خبر داد. خبری که به موضوع داغ برخی رسانه‌های داخلی و خارجی شد و به عنوان اقدام بازدارنده برای انتشار آمار و ارقام مهاجرت بازتاب یافت؛ درصورتی که هم بستن ساختمان و هم قطع حمایت‌ها تکذیب شد. در گفت‌وگویی که با علی ملکی، عضو هیأت علمی دانشگاه شریف و هم‌بنیان‌گذار این رصدخانه داشتیم، این مرکز و قضایای اخیر را مورد واکاوی قرار دادیم.

رصدخانه دستگاه دولتی نیست که بودجه داشته باشد

ملکی در خصوص خبر قطع بودجه رصدخانه اظهار کرد: مجموعه رصدخانه مهاجرت ایران مثل بسیاری از مجموعه‌های پژوهشی دیگر، دستگاه دولتی نیست که ردیف بودجه مخصوص به آن اختصاص دهند و اگر هم حمایتی از طرف معاونت علمی و فناوری وجود داشته، به صورت کمک و هزینه انجام پروژه پژوهشی بوده است.

او تأکید داشت: اصولا حرف از بودجه زدن برای رصدخانه اشتباه است. مانند هر مجموعه پژوهشی غیر دولتی در کشور، درآمد رصدخانه از پژوهش‌هایی است که برای دستگاه‌ها انجام می‌دهد و مدیران کشوری از نتایج این پژوهش‌ها برای برنامه‌ریزی استفاده می‌کنند. رصدخانه مهاجرت نیز صرفا یک گروه پژوهشی ذیل پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف است،  که هر چند با حمایت‌های مالی معاونت علمی ریاست جمهوری شکل گرفته، اما واحد رسمی یک دستگاه دولتی نیست. معاونت علمی و فناوری به نوعی کارفرمای پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی این گروه است.

پرداخت 2 میلیارد تومان به رصدخانه در سال گذشته

ملکی در خصوص پرداختی‌های معاونت به رصدخانه بابت طرح‌های پژوهشی اظهار کرد: در سال 1401 که فعالیت‌ها و طرح‌های این مجموعه به اوج خود رسید، مجموع کمک‌های معاونت علمی از این مجموعه در این سال به میزان حدود 2 میلیارد تومان بوده است که تمام اسناد و مدارک پرداختی آن در حال حاضر موجود است. در سال 1402 نیز مبلغ مصوب در جریان پرداخت خود است و تنها روند پرداخت به دلیل فرآیندهای اداری و تغییرات مدیریتی با تأخیر مواجه شده است.

وی افزود: در سال جاری، تفاهم‌نامه رسمی همکاری بین معاونت و پژوهشکده با حضور دکتر دهقانی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر جلیلی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف و دکتر میرنظامی، رئیس پژوهشکده امضا شد که برای بررسی جزئیات آن می‌توانید به اخبار انتشاریافته مراجعه کنید و همه موارد مربوط به آن کاملا مشخص و توافق شده است. بدیهی است که اگر بنا بر قطع حمایت‌های مالی بود،‌ دلیلی وجود نداشت این تفاهم‌نامه با دانشگاه در سال جاری امضا شود. امضای این تفاهم‌نامه نشان از تصمیم مدیران معاونت علمی بر تداوم همکاری است. در چنین شرایطی صحبت کردن از قطع بودجه آدرس غلط دادن به مخاطبین است؛ چرا که پیام گمراه‌کننده‌ای به مخاطب مبنی بر قصد مشخصی برای قطع بودجه می‌دهد.

ساختمان رصدخانه متعلق به دانشگاه شریف بوده و ادعای تخلیه کذب است

ملکی در خصوص حمایت‌ها و کمک‌های معاونت علمی به رصدخانه گفت: از زمان تأسیس رصدخانه تاکنون، معاونت علمی و فناوری از این مجموعه حمایت و حتی به نوسازی و تجهیز فضای یکی از ساختمان‌های دانشگاه، برای استفاده  این رصدخانه کمک کرده است. فضایی که در اختیار این مجموعه است، متعلق به دانشگاه صنعتی شریف بوده و از طرف پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف در اختیار این مجموعه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در مورد تخلیه فضا هم حرف کاملا نادرستی زده شده است. پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف، فضای مشخصی از ساختمان‌های دانشگاه را در اختیار دارد که به 7 یا 8 گروه پژوهشی مثل رصدخانه که در زیرمجموعه خود دارد اختصاص می‌دهد. میزان فضای اختصاص‌یافته به گروه‌ها نیز به فراخور میزان طرح‌ها، پروژه‌ها و افراد ممکن است کم یا زیاد شود.

هم‌بنیان‌گذار این رصدخانه در مورد اعطای فضای مازاد این مرکز به دیگر گروه‌ها گفت: رصدخانه مهاجرت نیز در چند ماه اخیر به دلیل حجم کم فعالیت‌ها، فضای کمتری نیاز داشته و مازاد آن به فعالیت دیگری اختصاص یافته است. این فضای مازاد به کنفرانس حکمرانی که سالانه برگزار می‌شود، داده شده است و این اتفاق عجیبی نیست. به هر حال هر گروه به دلیل حجم فعالیت‌هایش ممکن است فضای کم یا زیادی مورد نیاز داشته باشد. رصدخانه مهاجرت همین الان نیز مقداری فضای مازاد نیاز خود در دسترس دارد.

او در خصوص ادعای مدیر رصدخانه در خصوص تخلیه فضای این مرکز تأکید داشت: حکم و دستور به تخلیه کذب محض است. ایشان در گفت‌وگوی اخیر متاسفانه مجددا در مورد فضای فیزیکی رصد خانه نیز آدرس غلط داده‌اند و معلوم نیست که چه هدفی از این کار دارند و قطعا باید نسبت به قضایای اخیر پاسخگو باشند. صحبت از حکم تخلیه جز تشویش اذهان دیگران و کم‌لطفی نسبت به حامیان رصدخانه که تاکنون به توسعه این مجموعه کمک کرده‌اند، پیام دیگری ندارد.

حق انتشار اطلاعات گزارش‌ها با مالک پروژه است

هم‌بنیان‌گذار رصدخانه مهاجرت در خصوص پروژه‌هایی که گروه‌های پژوهشی انجام می‌دهند اظهار کرد: کارفرما مالک پروژه است و اجازه انتشار با اوست. اگر رصدخانه یا هر گروه دیگری اطلاعات و داده‌های گزارش را بدون اجازه کارفرما منتشر کند، طبق قانون با وی برخورد می‌شود. در سال 1401 نیز رصدخانه برخی از گزارش‌ها و آمارهای تحلیلی را بدون اجازه و هماهنگی با معاونت علمی منتشر کرد و تذکر گرفت. در واقع انتشار اطلاعات گزارش‌ها نیاز به تأییدیه‌های قانونی دارد و این تنها مربوط به رصدخانه نیست.

نحوه شکل‌گیری رصدخانه

ملکی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری فارس در خصوص نحوه شکل‌گیری این مرکز گفت: سال 1396 بود که متوجه شدیم آمار و ارقام درستی برای بررسی و پژوهش در خصوص وضعیت مهاجرت در ایران وجود ندارد و از طرفی نمی‌توان به اطلاعات و گزارش‌های غیر رسمی و غیر علمی موجود اکتفا کرد. به همین دلیل در پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف، تصمیم گرفتیم که گروه تخصصی برای این امر تشکیل داده و روی موضوعات پژوهشی حول مهاجرت کار کنیم. دکتر صلواتی نیز که به تازگی از ایتالیا برگشته بودند، به عنوان دوره پسادکتری خود و به میزبانی بنده و در قالب برنامه معاونت علمی برای همکاری با متخصصان ایرانی غیر مقیم، روی این موضوعات پژوهشی کار خود را شروع کردند.

وی افزود: در سال 1397، این گروه با حمایت‌های دکتر ستاری، معاون وقت علمی و فناوری رئیس جمهور، به رصدخانه مهاجرت ایران تبدیل شد و اولین قراردادهای پژوهشی خود را نیز با معاونت علمی و فناوری منعقد کرد.

ملکی در پایان اظهار کرد: از سال 1397، رفته‌رفته به فراخور نیاز، طرح‌ها و فعالیت‌های رصدخانه گسترده شد و افزایش یافت تا اینکه در سال 1401 به اوج خود رسید. تیم اولیه رصدخانه هم که ابتدا متشکل از بنده، دکتر صلواتی و تعداد کمی از دانشجویان دیگر بود گسترده‌تر شد و به حدود 17 نفر رسید که در این بین، افرادی هم بودند که به عنوان متخصصان غیرمقیم با ما همکاری داشتند. از طرفی هم طرح‌هایی هم از سمت دستگاه‌هایی غیر از معاونت علمی از رصدخانه درخواست شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1426936

مهمترین اخبار ایران و جهان: