نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 21:02

واکسیناسیون ۱۲۷ هزار دام سبک و سنگین علیه تب برفکی در خوشاب

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خوشاب گفت : ۱۲۷ هزار دام سبک و سنگین طی یک سال اخیر علیه تب برفکی در این شهرستان واکسینه شدند.

محمود ترخاصی در گفت و گو با خبرنگار فارس در سبزوار اظهار کرد: تب برفکی یکی از بیماریهای ویروسی و واگیردار دامهای اهلی و وحشی است که به آسانی منتشر می شود و خسارات اقتصادی قابل توجهی را وارد می نماید.

وی افزود: این بیماری در کشور بیماری بومی محسوب می شود و گاهی همه گیری های آن باعث خسارات و تلفات سنگین می گردد.

رئیس شبکه دامپزشکی خوشاب بیان داشت: در راستای مقابله با این بیماری طی یک سال اخیر ۱۲۷ هزار دام سبک و سنگین علیه تب برفکی در این شهرستان واکسینه شدند.

محمد ترخاصی با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون رایگان علیه تب برفکی گفت: این طرح با استفاده از توان ۷ نیروی فنی دامپزشکی بخش دولتی و خصوصی در شهرستان آغاز و تا پایان شهریور ماه سال جاری به طور صد درصد رایگان اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در سال جاری یک کانون بیماری تب برفکی در شهرستان به تایید آزمایشگاهی رسید که با اقدامات قرنطینه ای بهداشتی و واکسیناسیون دام ها، بیماری کنترل و با انجام پایش های تشدیدی انجام شده در شعاع های مختلف از کانون بیماری  مشاهده نگردید.

رئیس شبکه دامپزشکی خوشاب بیان داشت: دامداران جهت پیشگیری از بروز بیماری تب برفکی در محل ورود وخروج دامداری ،حوضچه ضدعفونی ایجاد و از محلول  ضدعفونی مناسب ترجیحا محلول سود ۲ درصد یا آب آهک استفاده نمایند.

محمود ترخاصی تاکید کرد: در صورت مشاهده علائم بیماری از جمله ریزش بزاق و زخم های دهانی، لنگش، قطع ناگهانی وکاهش تولید شیر مراتب را در اسرع‌ وقت به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1422480

مهمترین اخبار ایران و جهان: