نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 10:17

خسارت حیات وحش مناطق حفاظت شده به انسان‌ها پرداخت می‌شود

زنجان- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: اگر حیات وحش مناطق حفاظت شده به انسان یا محیط زندگی او صدمه‌ای وارد کند، خسارت آن‌ها از طریق پوشش بیمه پرداخت می‌شود.

محمدرضا یافتیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: یکی از وظایف محیط زیست در حوزه حیات وحش، جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار است که می‌تواند از طریق دام‌های اهلی به حیات وحش منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه دام‌ها با مجوز منابع طبیعی در چراگاه‌ها حضور دارند، عنوان کرد: این دام‌ها در صورت داشتن بیماری تهدیدی برای محیط زیست محسوب می‌شوند؛ چراکه دام‌های اهلی بیمار توسط انسان مورد تیمار قرار می‌گیرد اما اگر این بیماری را به حیات وحش انتقال دهد، می‌تواند خطرآفرین باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان یادآور شد: در سال ۹۴ در اثر یک سهل‌انگاری تعداد قابل توجهی از حیات وحش به بیماری طاعون نشخوارکنندگان مبتلا شدند و باعث شد ۱۲۰ رأس از گونه‌های جانوری از بین بروند.

وی با اشاره به اینکه خردادماه امسال یک میش در نزدیکی آبشخور محل استفاده دام اهلی تلف شد، عنوان کرد: نیروهای محیط زیست به محض دریافت گزارش لاشه را به دامپزشکی منتقل کردند و این لاشه برای آنالیز به تهران انتقال یافت.

یافتیان با بیان اینکه بیماری این حیوان مثبت اعلام شد، ادامه داد: خوشبختانه بعد از این نمونه هیچ مورد مشکوکی مشاهده نشد و با همکاری دامپزشکی ۹۸ درصد دام‌ها واکسینه شدند.

وی به موضوع آسیب‌های حیات وحش به انسان و زندگی و کسب و کار او اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال حمله گرگ در فصل زمستان تهدیدی محسوب می‌شود که تلاش داریم علاوه بر هشدار به مردم محلی برای سال‌های آینده تمهیداتی بیندیشیم که انسان و حیات وحش بدون آسیب به یکدیگر فعالیت داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ سازمان محیط زیست قراردادی را با شرکت بیمه‌ای منعقد کرده که اگر گونه‌های حفاظت شده در این مناطق به انسان حمله یا خسارتی به محیط زندگی وارد کنند، جبران خسارت از طریق پوشش بیمه انجام شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1420980

مهمترین اخبار ایران و جهان: