نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 11:45

طالبان: افغانستان مسئول حملات تروریستی در خاک پاکستان نیست

سخنگوی طالبان می‌گوید مقامات پاکستانی به جای تقویت امنیت کشور خود، انگشت اتهام را به سمت افغانستانی‌ها گرفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌ای در توییتر درباره حوادث تروریستی اخیر در پاکستان خطاب به اسلام‌آباد تأکید کرد افغانستان خواهان ناامنی در کشورهای همسایه نیست و مقامات پاکستانی باید وضعیت امنیتی خود را تقویت کند.

متن کامل بیانیه مجاهد در ادامه می‌آید:

پس از حوادث ناگوار امنیتی اخیر در پاکستان، مقامات پاکستانی بار دیگر به جای تقویت امنیت کشور خود انگشت اتهام را به سمت افغانستانی‌ها گرفتند. امارت اسلامی افغانستان کاملاً این ادعاها را رد می‌کند و به مقامات پاکستانی یادآوری می‌کند که افغانستان کشوری است که تازه از جنگهای طولانی بیرون برآمده و در هیچ کشور دیگری، به‌ویژه کشورهای همسایه خواهان ناامنی نیست.

حکومت افغانستان بار دیگر بر موضع اصولی خود تاکید می‌کند که اجازه نمی دهد از خاک افغانستان علیه امنیت کشورهای دیگر اقدامی صورت گیرد، اما این بدان معنا نیست که افغانستان مسئول ناکامی امنیتی هر کشوری در منطقه است. متأسفانه منطقه ما در بیست سال گذشته قربانی اشغال خارجی به رهبری آمریکا و سیاستهای غلط بعضی از کشورهای منطقه بوده که هنوز هم آثار آن احساس می‌شود، پاکستان باید وضعیت امنیتی خود را با دقت مدیریت کند و دنبال راه حلی در داخل خانه خود باشد.

در سال گذشته در افغانستان ۱۸ نفر از داعشی‌های پاکستانی در عملیاتهای مختلف در افغانستان کشته شدند که در خاک ما دست به انفجار و حمله زده بودند و دهها تن دیگر بازداشت شدند که اسناد و مدارک همه نزد ما موجود است. ما به جای اینکه انگشت اتهام به طرف پاکستانی بگیریم، تدابیر امنیتی خود را تقویت کرده که الحمدالله نتیجه‌اش را می‌بینیم.

لازم به ذکر است که اگر کسی در پاکستان حمله می‌کند و یا خون مسلمانان افغانستان و پاکستان به نام داعش می‌ریزد، باید با هم به دنبال راه‌حل باشیم. اتهام زدن راه حل نیست، حمله علیه علمای دین و مدارس در افغانستان و منطقه توطئه کلانی است که جریان دارد. در این باره ارگانهای اطلاعاتی ما قبلاً اطلاعاتی به دست آوردند و برای جلوگیری از آن در افغانستان عملیات موثری انجام داده اند و در این زمینه اطلاعات را در اختیار کشورهای همسایه قرار دادیم، اما متاسفانه برخی کشورها اقدامات به موقع انجام ندادند.

امارت اسلامی افغانستان بار دیگر قاطعانه می‌گوید که ما طرفدار هیچ حمله‌ای در پاکستان نیستیم و به کسی اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان را نمی‌دهیم، اما جلوگیری و کنترل حملات در داخل خاک پاکستان به عهده ما نیست، بلکه وظیفه ارگانهای امنیتی و اطلاعاتی آن کشور است که بخش زیادی از بودجه کشور خود را در این زمینه مصرف می‌کنند. در دو سال گذشته که یک حکومت مستقل و مسئول در افغانستان ایجاد شده، وضعیت امنیتی در افغانستان و منطقه به میزان قابل توجهی بهتر شده است. اینکه حوادث امنیتی فقط در پاکستان افزایش یافته است، پاکستان باید برای آن راه حلی در کشور خود بیابد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1433480

مهمترین اخبار ایران و جهان: