نیوز سیتی!
01 اردیبهشت 1402 - 14:27

رهبری حامی واقعی حمایت از رای مردم هستند

امام جمعه همدان با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره به رأی مردم توجه ویژه داشته است گفت: مسأله رفراندوم سازوکار قانونی خود را دارد و برخی از مسائل نیز قابل رأی گذاشتن نیست، مانند احکام الهی.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در آیین عبادی – سیاسی نماز جمعه با بیان اینکه قرآن کریم اسلام را دینی معرفی می‌کند که برای سعادت دنیوی و اخروی انسان قیام می‌کند، افزود: جامعه بدون قرآن و انسان بدون دین، جامعه و انسان بدون قیم است چراکه آموزه‌های قرآن کریم، قوام‌بخش جان انسان و جامعه است. 

وی با بیان اینکه قوام جامعه وابسته به عدالت است تصریح کرد: هدف انبیاء در سوره حدید، تشکیل نظام عادلانه در عالم معرفی می‌شود و انبیاء آمدند که ما برای تحقق نظام عادلانه قیام کنیم.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه نظام عادلانه بدون اجرای قوانین و احکام الهی شکل نمی‌گیرد ادامه داد: قانونی که مجلس تصویب می‌کند باید بر اساس قوانین الهی باشد، بنابراین عدالت هم قوام جان انسان و هم جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: مسأله حجاب هم در همین راستای احکام الهی است که عدم تحقق آن منجر به عدم تحقق نظام عادلانه منجر خواهد شد.

شعبانی با بیان اینکه از نظر قرآن کریم اگر عدالت در جامعه نباشد، جامعه متزلزل است گفت: اگر ظلم در جامعه وجود داشته باشد، جان مردم و جامعه معوج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مظاهر ظلم در جامعه از نظر قرآن کریم رباست اظهار کرد: تعبیر بسیار زیبایی در سوره بقره آمده که بر اساس آن جامعه رباخوار یک جامعه معوج است و فردی که رباخوار است مانند انسان مست است که نمی‌تواند بر روی پای خود بایستد و در واقع سست است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه مسأله دومی که قوام جامعه را تداوم می‌بخشد، ثروت در جامعه است افزود: زندگی مطلوب در جایی محقق می‌شود که اقتصاد جامعه، اقتصاد سالمی باشد به طوری که امام سجاد(ع) دعا می‌کردند خداوند به ایشان حسن معیشتی بدهد که بتواند زندگی و نیازهای خود را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه در جامعه باید ثروت تولید و به درستی توزیع شود تصریح کرد: صرف وجود ثروت برای قوام جامعه کافی نیست، بلکه از نظر اسلام توزیع ثروت مهم است، اگر عدالت در توزیع ثروت نباشد و آحاد جامعه از آن بهره‌مند نباشند، عدالت محقق نخواهد شد و جامعه به سستی کشیده خواهد شد.

شعبانی با بیان اینکه در توزیع صحیح ثروت هم دولت و هم مردم موثر هستند ادامه داد: کوتاهی یکی از این دو رکن، باعث می‌شود این اتفاق رخ ندهد و جامعه دچار سستی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از معضلات در کشور ما تحلیل‌ها و تفاسیر غیر واقعی است گریزی به مسئله رفرندوم و بحث‌های اخیر از سوی برخی زد و خاطرنشان کرد: ببینید چه کسی در انتخابات از رأی مردم حمایت کرده است؟ در دوره‌های مختلف مقام معظم رهبری از رأی مردم به هر گروه و جناحی که بوده حمایت کردند، ایشان بحث مردم‌سالاری دینی را به پیش کشیده و همواره به حضور حداکثری تأکید داشته و دارند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره به رأی مردم توجه ویژه داشته است، رأیی که از تحلیل، بینش و فهم سیاسی مردم نشأت می‌گیرد گفت: البته مسأله رفراندوم سازوکار قانونی خود را دارد، اما برخی از مسائل قابل رأی گذاشتن نیست، مانند احکام الهی که نمی‌توان آن را در معرض رأی مردم قرار داد چراکه احکام الهی از حیطه اختیار بشر خارج است.

وی افزود: امام خمینی(ره) که میزان را رأی مردم می‌دانستند، وقتی یکی از احزاب قصاص را زیر سئوال برد، اعلام کردند که افرادی که حکم الهی را زیر سؤال ببرند، مرتد هستند.

شعبانی در ادامه به مسأله فطریه پرداخت و اظهار کرد: برای هر نفر پرداخت هزینه سه کیلوگرم گندم کافی است و گندم هم در استان ما قیمت مختلفی دارد و احتیاط است که نفری ۶۰ هزار تومان پرداخت کند.

وی به فتوای مقام معظم رهبری درباره نماز عید فطر اشاره کرد و گفت: رهبری فرمودند بهتر است در هر شهر در شرایط خاص یک نماز برگزار شود و باقی نمی‌توانند به قصد استحباب بخوانند بلکه باید به قصد رجاء بخوانند.  

پایان پیام/۸۹۰۴۰/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1163180

مهمترین اخبار ایران و جهان: