نیوز سیتی!
27 فروردین 1402 - 23:52

زورآزمایی قدرت/ نگاهی به آرایش نیروهای سیاسی فعال در سودان

این روزها کانون توجه محافل رسانه‌ای به تحولات جنگ داخلی در سودان میان نیروهای حاکم و سایر نیروهای سیاسی و نظامی معطوف شده؛ معرفی کنشگران فعال درک بهتری از شرایط پیچیده سودان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با شدت گرفتن درگیری‌های داخلی در سودان و پیچیدگی اوضاع در این کشور آفریقایی و طمع کنشگران خارجی، وبگاه خبری اسپوتنیک گزارشی از ماهیت گروه‌های نظامی فعال در جنگ داخلی سودان ارائه کرده است.

بر پایه این گزارش، هم‌اکنون آرایش نظامی سیاسی موجود در صحنه جنگ داخلی سودان میان نیروهای حاکم (ارتش) سودان و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای حمایت سریع»، «شورای حاکمیتی انتقالی»، جریان سیاسی «نیروهای آزادی و تغییر»، حزب «امت ملی»، حزب «کمونیست»، گروه «اخوان المسلمین»، ائتلاف سیاسی «ندا»، جنبش «عدالت و مساوات» و جنبش آزادی‌بخش سودان چیده شده است.

سودان پس از کودتای نظامی که در اکتبر ۲۰۲۱ دولت سیاسی را برکنار کرد، در هرج و مرج فرو رفته است. پیشتر اختلافات میان معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان که فرمانده نیروهای واکنش سریع است و رئیس شورا و فرمانده ارتش، نگرانی‌ها از رویارویی بین ارتش و نیروهای واکنش سریع را افزایش داده بود.

در هفته‌های اخیر هم ارتش و هم نیروهای واکنش سریع در خارطوم پایتخت سودان و اطراف آن، نیرو و سلاح جمع‌آوری کرده بودند. پیش از این ارتش حضور خود را در مرکز شهر تقویت و خودروهای زرهی را تقریباً در تمام تقاطع‌های منتهی به کاخ ریاست جمهوری کشور مستقر کرده بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1154236

مهمترین اخبار ایران و جهان: