نیوز سیتی!
06 اردیبهشت 1402 - 23:08

شناسایی ۳۰ تبعه بیگانه بدون مجوز در خراسان‌شمالی/ کاهش یک درصدی بیکاری در استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌شمالی گفت: در سال گذشته ۳۰ نفر از اتباع بیگانه که بدون مجوز در استان مشغول به کار بودند، شناسایی و کارفرمایان آنان به عنوان متخلف جریمه شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، عصر امروز مهدی اسلام خواه، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو‌ با رسانه‌ها با بیان اینکه در پایان سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری در استان ۹.۷ درصد برآورد شده بود، اظهارکرد: این نرخ در پایان سال ۱۴۰۱ با کاهش یک‌درصدی به ۸.۷ درصد رسید.

وی گفت: سهم تسهیلات مشاغل خانگی خراسان‌شمالی در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۵ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۷۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود که جذب شد. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌شمالی افزود: از سهم تسهیلاتی ۷۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در سال گذشته ۶۷ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شد و مابقی نیز در دست پرداخت است. 

وی ادامه داد: از سهم تسهیلاتی مشاغل خانگی استان در سال ۱۴۰۱ برای یک هزار و ۷۰۰ نفر فرصت اشتغال ایجاد شد. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌شمالی در ادامه به فعالیت ۱۵ دفتر کاریابی در استان اشاره و عنوان کرد: ۷۰ درصد از کارجویانی که به این دفاتر مراجعه می‌کنند بدون مهارت هستند.

وی تصریح کرد: باتوجه‌ به چنین وضعیتی تصمیم بر این شد که کاریابی برای این کارجویان بدون مهارت منوط به معرفی آنها به مراکز فنی و حرفه‌ای شود و پس از آنکه کارجویان مهارت‌های لازم را کسب کردند سپس زمینه اشتغال آنان فراهم شود. 

اسلام‌خواه اعلام کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۸۵۵ کارجو توسط دفاتر کاریابی استان شاغل شدند. 

وی خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد این کارجویان شاغل شده از شهرستان اسفراین بودند که این شهر صنعتی آنان را جذب کرد. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره نرخ بیکاری نیز افزود: در پایان سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری استان ۹.۷ درصد و میانگین نرخ بیکاری کشور ۹.۲ درصد بودند. 

وی افزود: در پایان سال ۱۴۰۱ نرخ بیکاری استان به ۸.۷ درصد و میانگین نرخ بیکاری در کشور به ۹ درصد کاهش یافتند. 

وی دلیل مهم کاهش نرخ بیکاری در استان را منوط به پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی از محل تبصره‌های ۱۶، ۱۸ و پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری همچنین بازگشت برخی از کارخانجات نیمه‌فعال و غیرفعال استان به چرخه تولید و به‌کارگیری نیروهای کار در این کارخانجات دانست. 

اسلام‌خواه در خاتمه درباره کار و فعالیت اتباع بیگانه در خراسان‌شمالی نیز بیان کرد: کار و فعالیت اتباع بیگانه در استان ممنوع است و فعالیت آن‌ها در استان منوط به اخذ مجوز و پروانه کار از هیات فنی استان است. 

وی گفت: در سال ۱۴۰۱، ۹ نفر از اتباع بیگانه با دریافت مجوز توانستند شاغل شوند. 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌شمالی افزود: این در حالی است که در سال گذشته ۳۰ نفر از اتباع بیگانه که بدون مجوز در استان مشغول به کار بودند، شناسایی و کارفرمایان آنان به عنوان متخلف جریمه شدند. 

اسلام خواه خاطرنشان کرد: این اتباع بیگانه در دامداری‌ها، بخش کشاورزی و کوره‌های آجرپزی مشغول به کار بودند.

پایان پیام/ز 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1170980

مهمترین اخبار ایران و جهان: