نیوز سیتی!
21 فروردین 1402 - 15:13

زنان وظیفه و رسالت خطیری در گام دوم انقلاب برعهده دارند

قم-عضو حزب موتلفه اسلامی گفت: در گام دوم انقلاب زنان وظیفه عظیمی بر عهده دارند چرا که باید به جهان تبیین کنند که اسلام با حفظ حریم و جایگاه حجاب و عفاف برای زنان محدودیت قائل نیست.

بهشته بادامچیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در گام دوم انقلاب اسلامی با توجه به حساسیت‌هایی که وجود دارد، نقش بانوان در عرصه‌های مختلف مؤثر تر و رسالت آنان خطیر شده است و باید هوشیارتر باشند؛ بانوان در این دوره دو کار مهم را دارند؛ هم در بخش تکامل بانوان در داخل ایران و نظام جمهوری اسلامی و هم در بخش جهانی باید فعالیت‌های خود را با آگاهی بیشتر پیش ببرند.

این عضو شورای مرکزی دوره سیزدهم حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه زنان ایران اسلامی الگوهای خوبی مانند خدیجه کبری (س)، حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) دارند افزود: امروز زنان ما در نظام جمهوری اسلامی در تمام عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، هنری، اقتصادی و علمی ضمن توجه به خانواده و جایگاه مادری و پاسداری از حریم عفاف و حجاب در فعالیت‌های اجتماعی حضور بسیار پر رنگی دارند.

وی با بیان اینکه در دوران مشروطه و دوران رضاشاه خفقان رضاخانی برای زنان و حتی مردان وجود داشت و هرگونه فعالیت سیاسی و حزبی ممنوع بود افزود: رضا شاه با نظر فراماسونرها و افرادی که از این فرقه در دربار نفوذ داشتند غربی کردن زن ایرانی را مطرح کرد و در واقع بیشتر با نظر اطرافیانش این اقدامات را دنبال می‌کرد.

زنان در تشکلات فرهنگی و مذهبی پیش از انقلاب حضور داشتند

بادامچیان افزود: بخشی از زنان با دوران خفقان رضاخانی مخالف بودند و با این جنبه غربی کردن زن همراهی نمی‌کردند و برای دفاع از حریم بانوان و دفاع از دیانت و حجاب زن مسلمان وارد صحنه شدند و در واقع زنان در تشکلات فرهنگی و مذهبی پیش از انقلاب حضور داشتند.

وی اضافه کرد: زنان در دوران رضا شاه زور زیاد می‌شنیدند همینکه مجبور بودند به سمت غربی شدن بروند و دورانی بود که خیلی به زنان ظلم شد و بسیاری از بانوان در موضوع کشف حجاب اجباری؛ جان خود را از دست دادند و بی نهایت در این دوران به زنان ظلم شد.

برنامه غربی کردن زن ایرانی در قبل از انقلاب به شکست منجر شد

بادامچیان گفت: طرح غربی کردن زن ایرانی از یک سو بانوان را حساس کرد و از طرف دیگر مردم، روحانیت، مراجع و علما را وارد صحنه کرد و آنان از بانوان حمایت کردند در نتیجه برنامه غربی کردن زن ایرانی به شکست منجر شد؛ درواقع مردم از این طرح ضد اسلامی هیچ حمایتی نکردن و هر اقدامی صورت می‌گرفت حکومتی بود.

این بانوی فعال سیاسی گفت: ما در زمان پهلوی دوم با دو دسته از زنان طرف بودیم یک دسته زنان متدین در مقابل استکبار ایستادند از حجاب خود دفاع کردند جلوی دشمنان ضد اسلام را گرفتند تا افکار خود را در جامعه ایرانی ترویج ندهند. دسته دوم زنانی بودند که مجری برنامه‌های استکباری بودند و با تشکیل انجمن‌ها سعی می‌کردند اسلام زدایی کنند و زنان را به سمت فرهنگ غرب بکشانند.

بادامچیان تصریح کرد: در زمان پهلوی در گروه‌های چپی نقش زنان زیاد بود، چون برای آنان تقید دینی و شرع وجود نداشت و آنها از زنان به عنوان ابزار استفاده می‌کردند و دستگیری آنان توسط رژیم و ساواک زیاد بود به همین علت گمان می‌شود که زنان در حزب توده فعال بودند در حالی که این طور نبود، استفاده از زنان بیشتر ابزار گونه بود. وقتی ساواک زنان فعال حزب توده را دستگیر می‌کرد تحت سخت‌ترین شکنجه‌ها قرار می‌داد و در واقع حرمت زن را زیر سوال می‌برد.

وی اظهار داشت: زمان پهلوی دوم حزب توده از طریق دانشگاه دانشجویان را دختر را جذب می‌کرد چون آنها جریان چپ بودند و برای آنها شرع مهم نبود و یکی از نگرانی بانوان مسلمان از حضور در احزاب بحث دستگیری و شکنجه توسط ساواک بود به همین علت بانوان حزب موتلفه بیشتر نقش حامی مردان و برادران را برعهده داشتند.

در دوران انقلاب، بانوان برای مردان بیشتر نقش پشتیبان داشتند

این بانوی فعال سیاسی بیان کرد: در نهضت امام راحل با توجه به دیدگاهی که ایشان نسبت به زنان داشتند بانوان در راهپیمایی ضد رژیم شرکت داشتند، اما با توجه به اینکه ساواک و رژیم مردم را دستگیر و شکنجه می‌کرد از نظر فقهی و شرعی از سوی زنان رعایت می‌شد که حضورشان به گونه‌ای باشد که دستگیر نشوند، اما این بانوان برای مردان بیشتر نقش پشتیبان داشتند و چه بسا اگر این حمایت‌ها نبود شاید مردان به صحنه نمی‌آمدند تا در مبارزات ضد رژیم شرکت کنند. درست مثل زنان خانواده ما که در نقش مادر و همسر از مردان حمایت کردند تا علیه رژیم دست به مبارزه بزنند و بر روی صحنه بیایند.

وی در خصوص حمایت زنان از فعالیت‌های سیاسی ضد رژیم ستم شاهی گفت: همسر شهید اندرزگو بسیار از همسر خود حمایت کرد که لازم است از آنان یادی کنیم یا خانم طاهره سجادی که همسر حاج آقا مهدی غوریان در صحنه مبارزاتی علیه رژیم شاهنشاهی بسیار به همسر خود کمک کردند. از دیگر بانوان موفق جمهوری اسلامی مرحوم خانم دباغ که بسیار فعال بودند و نمونه یک زن موفق در جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند وی ضمن حفظ حریم حجاب و عفاف فعالیت‌های اجتماعی خوبی داشتند.

عضو حزب موتلفه اسلامی افزود: در سال ۱۳۵۶ به صورت جدی زنان وارد صحنه شدند و نقش‌های مؤثری در تظاهرات و راهپیمایی‌ها داشتند و در این برهه زمانی نقش زنان در تشکیلات اسلامی بسیار عظیم، پررنگ و مؤثر بوده است.

بادامچیان گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زنان برای فعالیت‌های سیاسی هیچ محدودیتی نداشتند و دیدیم که ضمن حفظ ارزش‌های دینی با عضویت در حزب جمهوری اسلامی توانستند به کرسی‌های مجلس و شورای اسلامی راه یابند و در حزب موتلفه نیز به همین صورت بود می‌توانم به مرحوم خانم دکتر فاطمه رهبر اشاره کنم که به عنوان نمونه یک بانوی موفق اصیل ایرانی اسلامی توانستند اقدامات خوب و مؤثری را برای جامعه بانوان و جامعه ایران اسلامی به ارمغان بیاورند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1139636

مهمترین اخبار ایران و جهان: