نیوز سیتی!
12 شهریور 1402 - 10:16

ویژگی‌های موشک انتحاری سینا چیست؟

موشک پرسه‌زن انتحاری سینا یکی از دستاوردهای دفاعی ایران است که در نمایشگاه صنعت دفاعی ۱۴۰۲ رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، ۳۱ مردادماه امسال به رسم هرساله، نمایشگاه صنعت دفاعی با نمایش دستاوردهای جدید وزارت دفاع آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه علاوه بر محصولات موجود در صنعت دفاعی از برخی دستاوردهای جدید رونمایی شد. طیف متنوعی از موشک‌ها، پهپادها، مهمات ضد زره، ماهواره‌ها، سلاح‌های انفرادی، خودروهای تاکتیکی، اژدرها و مهمات دریایی، تجهیزات اپتیکی، موتورهای مختلف و... در این نمایشگاه حضور داشتند.

یکی از تسلیحات حاضر در این نمایشگاه که برای اولین‌بار رونمایی شد، موشک پرسه‌زن انتحاری سینا نام داشت که در ادامه با ویژگی‌های آن آشنا می‌شویم.

 

 

موشک انتحاری سینا چیست؟

سینا یک موشک پرسه‌زن انتحاری است که برد آن، ۵ کیلومتر بوده و مداومت پروازی آن نیز، ۸ دقیقه اعلام شد. این موشک می‌تواند علیه اهدافی مانند تجمع نفرات و خودرو عمل کند.

موتور آن نیز از نوع الکتریکی بوده و نوع سر جنگی آن EFP ترکشی است که به صورت دستی و خودکار هدایت می‌شود.

 

 

اهمیت استفاده از موشک‌ پرسه‌زن سینا

این نوع تسلیحات برای حمله دقیق به مناطق حساس و مهم دشمن استفاده می‌شوند. ما می‌توانیم با به پرواز درآوردن تعدادی از این نوع مهمات بر روی آسمان دشمن، همه تحرکات دشمن را به صورت برخط در ستاد فرماندهی مشاهده کنیم. پس از آن هر موقع نفرات راهبردی دشمن در تیررس قرار داشتند و یا هر هدف مهمی وجود داشت به سوی آن شیرجه زده و آن را نابود می‌کند.

سینا همانند یک خمپاره ۶۰ می‌تواند توسط یک نفر حمل شود و پرتابگر آن نیز همانند پرتابگر خمپاره است.

سینا چگونه عملیاتی می‌شود؟

نحوه کار با آن نیز این گونه است که کاربر از طریق یک لپ‌تاپ می‌تواند تصاویر را مشاهده کرده و در صورت دستیابی به یک هدف قابل اتکا به سوی آن شلیک می‌کند.

 

موشک سینا (سمت راست) - پهپاد معراج-۵۱۲ (سمت چپ)

 

شباهت سینا و معراج-۵۱۲

سینا یک موشک پرسه‌زن انتحاری و معراج-۵۱۲ یک پهپاد انتحاری است. با نگاه به هر دو این تجهیزات شباهت‌های بسیاری مشاهده می‌شود در حالی که هر کدام از این تجهیزات کاربرد متفاوتی دارند.

علت شباهت‌ها این است که امروزه به دلیل پیشرفت فناوری، مرز بین موشک‌های کروز،‌ مهمات پرسه‌زن و پهپاد بسیار کم شده است. به همین دلیل، روش‌ها و وظایف سیستم‌های عمل‌کننده آن‌ها هم‌پوشانی بسیاری با یکدیگر دارند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1482681

مهمترین اخبار ایران و جهان: