نیوز سیتی!
12 شهریور 1402 - 16:15

نبرد سرنوشت‌ساز عشایر با مهره‌های آمریکا در شرق سوریه

درگیری سرنوشت ساز عشایر سوریه با عناصر جدایی طلب تحت حمایت آمریکا و سفره پهن عراقی‌ها برای استقبال از زائران اربعین حسینی (ع) از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: شدت گرفتن درگیری‌های مسلحانه و سنگین میان نیروهای عشایر و عناصر جدایی طلب قسد در شرق سوریه که تحت حمایت آمریکا هستند امید مردم سوریه برای بیرون راندن این عناصر از استان دیرالزور را تقویت کرده است.

نبرد سرنوشت‌ساز عشایر با مهره‌های آمریکا در شرق سوریه

روزنامه رأی الیوم در خصوص تحولات شرق سوریه نوشت: جریان‌های زیادی در سوریه برای عشایر عربی که وارد نبرد علیه عناصر جدایی طلب کرد سوریه دموکرات (قسد) تحت حمایت آمریکا، شده است، دست می‌زنند. این در حالیست که آمریکایی‌ها گوشه‌ای ایستاده و به سوخته شدن تجهیزات خود نگاه می‌کنند. نیروهای عشایر تاکنون توانسته‌اند دستاوردهای میدانی خوبی از جمله کنترل مسیر منتهی به میدان نفتی العمر واقع در شرق دیرالزور و پایگاه نظامیان آمریکایی کسب کنند. در این بین ده‌ها خودروی زرهی آمریکایی در جریان درگیری‌های مذکور به آتش کشیده شده است.

عناصر قسد هشدار داده‌اند که ممکن است این درگیری‌ها باعث بازگشت عناصر تروریست داعش به منطقه شود و این به معنی مطرح کردن یک تهدید از سوی آمریکایی‌ها اما از زبان عناصر قسد است. پیش از این عشایر منطقه بارها از اقدامات عناصر جدایی طلب در مناطق تحت کنترل خود شکایت کرده بودند. آمریکایی‌ها در حالی احساس می‌کنند توازن قوا در منطقه را از دست داده‌اند به دنبال اعمال فشار و متشنج کردن اوضاع هستند تا بار دیگر شاهد فرار ذلیلانه خود مانند آنچه در افغانستان رخ داد نباشند.

نبرد سرنوشت‌ساز عشایر با مهره‌های آمریکا در شرق سوریه

روزنامه القدس العربی در خصوص بحران لیبی نوشت: دیدار وزیر خارجه لیبی با همتای صهیونیست خود در ایتالیا و علنی شدن این دیدار باعث به وجود آمدن یک تنش سیاسی گسترده در لیبی شد. با وجود آنکه این کشور درگیر شکاف‌های داخلی و جنگ‌های پیاپی است اما به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش همواره مورد توجه کشورهای بزرگ جهان قرار داشته چرا که حلقه وصل مهمی در منطقه به شمار می‌رود، بنابراین رژیم صهیونیستی در تلاش‌های خود برای برقرار کردن ارتباط با این کشور تردید نمی‌کند؛ اما روند تحولات لیبی و خشم مردم این کشور از عادی سازی روابط با تل آویو باعث شده تحلیلگران به این نکته توجه کنند که ملت‌های عربی همچنان رژیم صهیونیستی را دشمن شماره یک خود می‌دانند.

نبرد سرنوشت‌ساز عشایر با مهره‌های آمریکا در شرق سوریه

روزنامه العربی الجدید در خصوص تحولات سوریه نوشت: با ادامه یافتن این درگیری‌ها میان عشایر و عناصر قسد به نظر می‌رسد دستیابی به آتش بس دور از انتظار است. در حالی که عناصر قسد تجهیزات جدیدی به منطقه آورده‌اند درخواست سران عشایر برای دسترسی به سلاح و بیرون کردن این نیروها از مناطق تحت کنترل آنها در استان دیرالزور واقع در شرق سوریه افزایش یافته است. شیخ عشیره العکیدات اعلام کرده بود که این نبرد یک نبرد سرنوشت ساز با عناصر قسد بوده و باید آنها را از دیرالزور بیرون کرد.

نبرد سرنوشت‌ساز عشایر با مهره‌های آمریکا در شرق سوریه

روزنامه سوری الوطن در خصوص تحولات این کشور نوشت: برای هفتمین روز پیاپی درگیری‌های خشونت بار در حومه دیرالزور میان عناصر شورای نظامی دیرالزور و نیروهای عشایر سوریه مقابل شبه نظامیان قسد ادامه پیدا کرد. این درگیری‌ها با بازداشت احمد الخبیل یکی از سران شورای نظامی توسط نیروهای قسد آغاز شد و عشایر سوریه در سایه این درگیری‌ها خواهان بیرون راندن جدایی طلبان از حومه دیرالزور شدند.

نواف البشیر شیخ عشیره البکاره تاکید کرد که اشغالگران آمریکایی در حال رصد این درگیری‌ها بوده و منتظر هستند ببینند چه کسی پیروز می‌شود تا جانب او را بگیرند. این کشور همواره طرح و نقشه‌هایی دارد که به دنبال پیاده کردن آنها است اما نمی‌تواند از عشایر استفاده کند.

نبرد سرنوشت‌ساز عشایر با مهره‌های آمریکا در شرق سوریه

روزنامه یمنی المسیره در خصوص آمریکا و انگلیس نوشت: خشم یمنی‌ها علیه نیروهای خارجی در استان‌های اشغال شده در حال افزایش است. مسئولان یمنی نسبت به استقرار آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در سواحل این کشور هشدار داده و اعلام کرده‌اند که این عناصر نظامی اهداف مشروعی برای نیروهای مسلح یمن به شمار می‌روند.

نبرد سرنوشت‌ساز عشایر با مهره‌های آمریکا در شرق سوریه

روزنامه سوری الثوره در خصوص درگیری‌های سوریه نوشت: آمریکایی‌ها از عناصر جدایی طلب «قسد» به عنوان اهرمی برای تحقق خواسته‌های خود و به سرقت بردن منابع و ذخایر سوریه استفاده کردند. این عناصر جدایی طلب با حماقت خود و نخواندن تاریخ یک اشتباه راهبردی مرتکب شدند و در نهایت دیدند که چگونه آمریکایی‌ها اعتنایی به مسائل آنها نداشته و به قول معروف آنها را فروخته است. سوریه همواره به فرزندان خود به ویژه عشایر این کشور در کنار دیگر نیروهای مبارز به عنوان سپری در برابر اشغالگران و غارتگران نگاه کرده است.

نبرد سرنوشت‌ساز عشایر با مهره‌های آمریکا در شرق سوریه

روزنامه المراقب العراقی در گزارشی در خصوص مراسم اربعین حسینی (ع) نوشت: بیستم صفر هر سال میلیون‌ها مسلمان اربعین حسینی (ع) را بزرگ می‌دارند و از شهرهای مختلف عراق و حتی خارج از کشور به سمت مرقد امام حسین (ع) در کربلای معلی حرکت می‌کنند. مراسم اربعین یکی از بزرگترین مراسم‌های جهان اسلام است به طوری که تعداد زائران به بیش از ۱۸ میلیون تن می‌رسد. عراقی‌ها نیز بنا به وسع خود تمام تلاششان را برای خدمت رسانی به زائران و پذیرایی از آنها به کار می‌گیرند به طوری که جهانیان از دیدن این مراسم و جود و کرم عراقی‌ها متعجب می‌شوند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1483337

مهمترین اخبار ایران و جهان: