نیوز سیتی!
05 مهر 1402 - 13:54

دبی و ترکیه واسطه رسیدن کالاهای روسیه به اروپا

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا همچنان در تامین برخی کالاهای اساسی به روسیه وابسته است.

‌به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از فاینانشیال تایمز، آمارهای گمرکی و دیگر اسناد رسمی نشان می‌دهد که اروپا همچنان در حال واردات حجم قابل توجهی کالا اساسی از روسیه است و این محموله‌ها را از کشورهای ثالث وارد می‌کند.

گزارشات نشان می‌دهد که به عنوان مثال شرکت گلِنکور، طی سال جاری حداقل 5 هزار تن ورق مسی از روسیه وارد کرده و این محموله‌ها به واسطه ترکیه راهی اروپا شده‌اند. البته تحریم مشخصی علیه صنعت فلزات روسیه وجود ندارد، اما برخی تجار روس و شرکت‌های تولید فلزات این کشور از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند.

به‌طور مشخص شرکت گلنکور، تحریم‌های اروپا علیه روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نقض نکرده، اما ادامه واردات از روسیه در سایه تنش های موجود نشان‌دهنده وابستگی اروپا به روسیه در تامین کالاهای اساسی است و در این بین نقش ترکیه به عنوان کشور واسط در حال پررنگ‌تر شدن است. از سوی دیگر شاهد آن هستیم که دبی هم به یکی از مراکز انتقال کالاهای روسیه به اروپا تبدیل شده است.

آمارهای رسمی همچنین نشان می‌دهد که واردات مس روسیه توسط ترکیه در 7 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 برابر شده و به 159 هزار تن رسیده است. از سوی دیگر ایتالیا به اصلی‌ترین مقصد صادراتی مس از ترکیه تبدیل شده است.

مقامات اروپایی معتقدند که مبادله غیرمستقیم با روسیه با استفاده از کشورهای ثالث نظیر ترکیه، چین و امارات در حال کم‌رنگ‌تر کردن اثر تحریم‌های غرب علیه این کشور است.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس
شناسه خبر: 1517637

مهمترین اخبار ایران و جهان: