نیوز سیتی!
03 شهریور 1402 - 22:24

کمیسر اکواس: نقشه‌ای برای حمله به نیجر نداریم

کمیسر جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) می‌گوید که این گروه نقشه‌ای برای حمله نظامی به نیجر ندارد و می‌خواهد تمام راه‌های مسالمت‌آمیز برای بازگردانی دولت مخلوع نیجر را در پیش بگیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عمر تورای» کمیسر جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس)، عصر امروز (جمعه)،‌ در نشستی مطبوعاتی در ابوجا -پایتخت نیجریه- گفت که استفاده از گزینه نظامی برای بازگردانی وضعیت نیجر به حالت سابق همچنان مطرح است.

چهاردهم مردادماه در کشور نیجر کودتا شد. به دنبال این کودتا، «محمد بازوم» رئیس‌جمهور این کشور توسط نیروهای گارد ریاست جمهوری از قدرت خلع شد و «عبدالرحمن تچیانی» در رأس یک شورای نظامی قدرت را در نیجر به دست گرفت.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکواس پس از این کودتا تحت فشار فرانسه و آمریکا به مخالفت با شورای نظامی نیجر برخاست و اعلام کرد برای بازگردانی بازوم به قدرت خود را برای مداخله نظامی در نیجر آماده می‌کند.

کمیسر اکواس، امروز، در این باره اظهار داشت که این سازمان هیچ نقشه‌‌ای برای حمله به نیجر ندارد و قصد دارد تمام راه‌ها را برای بازگردانی نظام قانونی نیجر در پیش بگیرد.

با این حال، وی در ادامه اظهاراتش اضافه کرد: «متوسل شدن به گزینه زور در نیجر همچنان روی میز مطرح است». عمر تواری در ادامه از نظامیان نیجر خواست که به پایگاه‌هایشان بازگردند و وظیفه‌ای که در قانون اساسی نیجر برای آن‌ها مشخص شده، انجام دهند.

اکواس، جمعه‌شب‌ هفته گذشته، اعلام کرده بود که کشورهای عضو این گروه زمان مداخله نظامی در نیجر را مشخص کرده‌اند، اما زمان حمله علنی نخواهد شد.

این گروه همچنین روز شنبه هفته جاری هیأتی به نیامی -پایتخت نیجر- اعزام کرد تا برای بازگردانی بازوم به قدرت با شورای نظامی نیجر گفت‌و‌گو کنند، اما شورای نظامی نیجر درخواست اکواس را رد کرد و این مذاکرات به شکست انجامید.

پیشتر، کشورهای بورکینافاسو و مالی که همانند نیجر توسط یک شورای نظامی اداره می‌شوند، اعلام کرده بودند هر گونه مداخله نظامی در نیجر به معنای اعلام جنگ علیه آن‌ها خواهد بود.

تلویزیون ملی نیجر طی روزهای گذشته اعلام کرده بود که بورکینافاسو و مالی در پایتخت این کشور جنگنده مستقر کرده‌اند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1468281

مهمترین اخبار ایران و جهان: