نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 13:19

سارکوزی: آمریکا از اوکراین برای تضعیف اروپا استفاده می‌کند

رئیس جمهور اسبق فرانسه با انتقاد شدید از پیوستن احتمالی اوکراین به اتحادیه اروپا و ناتو گفت که این اقدام صلح را برای اروپا به ارمغان نمی‌آورد و استقلال این قاره را تضعیف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور اسبق فرانسه با تاکید دوباره بر درخواستش مبنی بر سازش و صلح بین مسکو و کی‌یف، گفت که اگر اوکراین به اتحادیه اروپا ملحق شود، آنگاه نفوذ آمریکا بر اروپا به شدت افزایش خواهد یافت و استقلال قاره سبز از بین می‌رود.

سارکوزی با اشاره اینکه جنگ اوکراین همین حالا جان حدود نیم میلیون نفر که اکثراً اوکراینی هستند را گرفته است، گفت: ولی ما همچنان (به کمک نظامی) ادامه می‌دهیم چون آنهایی که بلوار سن‌ژرمن نشسته‌اند، درباره فرستادن جوانان اوکراینی به کام مرگ، خیلی دلیر هستند! (منظور سارکوزی از بلوار سن‌ژرمن، خیابانی است که به‌واسطه مناظرات پرتب و تاب سیاسی بین فرهیخنگان فرانسوی، شهرتی برای خود دست و پا کرده است.)

رئیس جمهور اسبق فرانسه با خودداری از «متجاوز» خواندن روسیه در جنگ، گفت که به باور او، الحاق اوکراین به ناتو و اتحادیه اروپا، که کی‌یف سال‌های سال درصدد آن است، به صلح منجر نخواهد شد زیرا به اعتقاد او «اگر اوکراین را به اروپا بیاورید، آمریکایی‌ها را قدرتمند خواهید کرد چون کشورهای شرق اروپا تحت سلطه واشنگتن هستند.»

به گفته سارکوزی، هرچند اوکراین به دلیل وابستگی شدید به کمک نظامی واشنگتن، اساساً آرزوها و امیال و نظرات آمریکا را بیان می‌کند اما چنین مساله‌ای درباره روابط واشنگتن و پاریس صدق نمی‌کند. وی تاکید کرد: فرانسه نظر و رویکردی منحصربه‌فرد دارد و خود را با منافع آمریکا تطبیق نمی‌دهد.

سارکوزی به‌رغم تاکید بر درخواستش جهت حمایت فرانسه از اوکراین، گفت که به باور او، اوکراین باید در نهایت از غرب ضمانت امنیتی بگیرد اما باید بی‌طرف مانده و همچنان به عنوان «پلی بین دنیای روسیه و ما» عمل کند.

رئیس جمهور اسبق روسیه تصریح کرد: نمی‌توانیم صرفاً با گفتن جمله «تسلیحات بیشتر، کشتار بیشتر، مقاومت بیشتر» به جنگ دامن بزنیم؛ چطور می‌خواهید خود را از آن بیرون بکشید؟

وی مدعی شد که جنگ اوکراین تنها به سود چین است؛ کشوری که به ادعای وی با «چاپلوسی شرکایش در گروه اقتصادی بریکس» صاحب نفوذ شده و آمریکا نیز با فروش سلاح و عرضه گاز طبیعی با قیمت‌های بالاتر، از جنگ سود می‌برد.

سارکوزی هفته پیش گفته بود که در هرگونه توافق صلح با مسکو باید شبه‌جزیره کریمه به عنوان بخشی از این کشور به رسمیت شناخته شود؛ اظهارنظری که خشم کی‌یف را برانگیخت. میخائیل پودولیاک، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین این پیشنهاد را «جنایتکارانه» توصیف و سارکوزی را به همدستی در سازماندهی «نسل‌کشی و جنگ» متهم کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1491037

مهمترین اخبار ایران و جهان: