نیوز سیتی!
18 آبان 1402 - 18:30

آغاز بازی مقصرسازی در تل‌آویو با مشاهده نشانه‌های شکست!

فرار به جلوی نتانیاهو و آغاز بازی مقصرسازی او علیه نهادهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونستی بیانگر اطمینان او از شکست قطعی در جنگ غزه است و او به وضوح دریافته که اهداف اعلامی‌اش از جمله حذف حماس از معادلات امنیتی و جغرافیایی غزه به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - نورنیوز نوشت:  با آشکار شدن نشانه‌های محرز شکست اسرائیل در نبرد اخیر غزه، انتقادات داخلی علیه نتانیاهو و کابینه جنگی رژیم اسرائیل شدیدا بالا گرفته و انتقادات صریح نتانیاهو از دستگاه‌های امنیتی و ارتش رژیم صهیونیستی، با واکنش تند لاپید، بنی‌گانتز و لیبرمن مواجه شده است.

به بیان دقیق‌تر؛ فروپاشی کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی عملا کلید خورده و بازی مقصرسازی در تل‌آویو آغاز شده است.

نتانیاهو البته در کلید زدن این بازی پیش‌دستی کرده تا شاید بتواند بخشی از حجم انباشته شده نارضایتی و خشم عمومی در اراضی اشغالی علیه خود را بکاهد.

به گفته کارشناسان، نقص‌های امنیتی آشکار شده پس از عملیات طوفان الاقصی می‌تواند بزرگ‌ترین و احتمالاً مهلک‌ترین ضربه را به باسابقه‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل وارد کند که در حال حاضر با مشکلات حقوقی و سیاسی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

«توبی گرین» پژوهشگر دانشکده اقتصاد لندن، در گفتگو با شبکه یورونیوز در این خصوص می‌گوید: «حمایت از نتانیاهو و دولت ائتلافی او حتی قبل از ۷ اکتبر رو به افول بود و از زمان شروع جنگ نیز بسیار کاهش یافته است.»

در گزارش فرانس پرس نیز با استناد به نتایج آخرین نظرسنجی‌ها آمده است که «حمایت از نتانیاهو و حزب راست‌گرای لیکود، به شدت کاهش یافته است.»

هم‌زمان، بسیاری از افراد به‌ویژه شهرک‌نشینانی که در نزدیکی مرز غزه زندگی می‌کنند، از فقدان توانایی نتانیاهو و همراهانش در پیش‌بینی بزنگاه‌ها و مواجهه با آنها به صورت کامل ناامید شده‌اند.

اعضای حزب لیکود نیز از خط قرمز قبلی خود مبنی بر اتحاد حول نتانیاهو عبور کرده و کودتای نرم اما محسوسی را علیه نخست وزیر شکست خورده رژیم صهونیستی کلید زده و قصد دارند از گره خوردن نام لیکود و نتانیاهو، پس از تحقق شکست سنگین اخیر جلوگیری کنند.

فرار به جلوی نتانیاهو و آغاز بازی مقصرسازی او علیه نهادهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونستی اما، بیان‌گر اطمینان او از شکست قطعی در جنگ غزه است.

به عبارت بهتر؛ نتانیاهو به وضوح دریافته که اهداف اعلامی او از جمله حذف حماس از معادلات امنیتی و جغرافیایی غزه به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.

از سویی؛ در حالی که سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیل پس از عملیات غافل‌گیرکننده هفت اکتبر  به شکست‌های امنیتی اعتراف کرده‌اند، نتانیاهو تا این لحظه هیچ مسئولیتی را در این خصوص نپذیرفته است و از همین رو؛ حتی متحدان نتانیاهو در خفا مشغول ترسیم دوران پسانتانیاهو و پساجنگ غزه هستند.

نتانیاهو به وضوح می‌داند که پایان جنگ غزه مترادف با پایان حیات سیاسی و باز شدن چهار پرونده قضایی علیه اوست، لذا دامنه جنگ را به مثابه سپری دفاعی برای بقای حداقلی و کوتاه مدت خود در قدرت گسترش می‌دهد.

اصرار او بر بقاء در قدرت و ادامه جنایت در غزه آنچنان است که اخیراً در یک نشست مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که آیا استعفا می‌دهد یا خیر؟ گفت: «تنها چیزی که قصد دارم آن‌را کنار بگذارم حماس است!»

با این حال به‌نظر می‌رسد؛ ساکنان اراضی اشغالی و حتی برخی همراهان نتانیاهو توان همراهی با او در این بازی خونین را از دست داده‌اند، به ویژه اینکه بر اساس شواهد و قرائن میدانی، در هم شکستن نتانیاهو و اسرائیل بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که استراتژیست‌های حزب لیکود تصور می‌کنند.

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1566581

مهمترین اخبار ایران و جهان: