نیوز سیتی!
30 مهر 1402 - 11:13

فصل خوب بارش در چند قدمی پاییز مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: بارش‌های ۲۵ روز اخیر در سال زراعی جاری استان مازندران، ۷۲ میلی‌متر بوده که نسبت به دوره آماری که ۵۱ میلی‌متر بوده، حدود ۴۱ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، در حالی تنش‌های آبی برخی از برنج‌کاران را در سال زراعی گذشته در حسرت کشت برنج گذاشت امسال شاهد بارش‌های خوبی در استان هستیم که با مدیریت خوب می‌توان فصل خوبی را برای کشاورزی استان قلمداد کرد.

تأخیر در بارش‌های پاییزی درحالی مردم به‌ویژه کشاورزان دیار سبز و بارانی را نگران اما بارش‌های خوب طی مهر ماه امسال این نگرانی را کمتر کرد.

باتوجه به بارش‌های خوب می‌توان گفت بارش‌های پاییزی دیر آمد اما خوب بود و ادامه بارش‌ها می‌تواند نگرانی‌های کاهش آبی را کمتر کند، چراکه با یک یا دو سامانه بارشی نمی‌توان انتظار داشت بتوانیم شاها رفع مشکلات آبی باشیم.

دیار سبز و بارانی مازندران این روزها بیشتر از هر زمان دیگری چشم انتظار بارش‌ها است تا بتواند منابع ذخایر آبی در استان را سیراب کند؛ چراکه تنش‌های آبی طبیعت استان را تحت تاثیر قرار داد.

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی فصلی که توسط پژوهشکده اقلیم‌شناسی هواشناسی کشور صادر شده، برای چهار ماه آینده،  بارش‌های مازندران در محدوده نرمال تا بیش از آن و دمای استان در محدوده نرمال تا کمی بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: برای نگهداشت بارش‌ها و نزولات جوی جامد که در اثر افزایش دما به‌صورت روان‌آب وارد حوضه آبریز و رودخانه‌ها خواهد شد، باید تمهیدات مدیریتی لازم صورت گیرد.

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان کرد: بارش‌های ۲۵ روز اخیر در سال زراعی جاری استان مازندران،  ۷۲ میلی‌متر بوده که نسبت به دوره آماری که ۵۱ میلی‌متر بوده، حدود ۴۱ درصد افزایش داشته است.

رضوی یاداور شد: این درحالی بوده بارش‌ها در سال زراعی گذشته در کشور و استان مازندران مطلوب نبوده و در مقایسه با بلندمدت با کاهش مواجه بودیم.

وی خاطرنشان کرد: خشکسالی‌های انباشته در شرق، مرکز و ارتفاعات غرب استان در محدوده شدید تا بسیار شدید بوده، که سال زراعی جاری را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حیدر داوودیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز اظهار کرد: خوشبختانه سال آبی در مازندران با ثبت بارندگی‌های خوبی به پایان رسید و شاهد افزایش آمارهای بارندگی در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته و دوره درازمدت هستیم؛ به‌طوری‌که میانگین بارندگی مازندران از ابتدای سال آبی جاری با ۱۱۶ درصد بیشتر از مهر پارسال و ۴۷ درصد بیشتر از مدت مشابه دوره درازمدت بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حجم ذخیره آب در ۱۰ سد فعال مازندران ۱۱۰ میلیون متر مکعب است، افزود: این رقم ۲۸میلیون متر مکعب بیشتر از آب ذخیره شده مخزن سدهای فعال استان در پایان تابستان و آغاز پاییز امسال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اعلام اینکه حجم آب ذخیره شده در مخزن سدهای استان نسبت مدت مشابه سال قبل نیز ۱۳ میلیون مترمکعب بیشتر شده و رشد ۱۳.۵ درصدی را نشان می‌دهد، اضافه کرد: اما این به معنای بازگشت به شرایط عادی آبی نیست؛ به این دلیل که ذخایر سدهای استان نسبت به مدت مشابه دو سال قبل حدود ۲۶درصد، معادل ۳۸ میلیون متر مکعب کمتر است.

داوودیان بیان کرد: ذخیره سد شهید رجایی نیز در این مدت یک ماهه از ۲۵میلیون متر مکعب به ۳۰.۳ میلیون متر مکعب افزایش یافت.

وی ادامه داد: در سد آیت‌الله صالحی مازندرانی هم میزان پُرشدگی از ۳۲درصد به ۴۶ درصد رسید و ذخیره ۴۵ میلیون متر مکعبی آب این سد در ابتدای پاییز به ۶۶ میلیون متر مکعب افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: از ظرفیت ۱۶۲.۵ میلیون متر مکعبی ذخیره سد شهید رجایی ۱۹ درصد و از ظرفیت ۱۴۱.۶ میلیون مترمکعبی  ذخیره مخزن سد آیت‌الله صالحی مازندرانی ۴۶.۵ درصد مخزن پُر است.

وی یادآور شد: در محاسبات میزان آب ذخیره شده سدهای استان با توجه به آبگیری نشدن کامل سد گلورد به دلیل در حال انجام بودن عملیات راه جایگزین روستاهای بالادست سد، ظرفیت ۱۱۵میلیون مترمکعبی و میزان ذخیره ۵.۵ میلیون مترمکعبی کنونی این سد لحاظ نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به رشد آوردهای رودخانه‌های استان، گفت: با ثبت ۱۴۲ میلیون متر مکعب آورد رودخانه‌ها، شاهد افزایش ۷۶ درصدی این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم. البته با عدد میانگین دوره درازمدت هنوز ۱۵ درصد فاصله داریم.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1546081

مهمترین اخبار ایران و جهان: