نیوز سیتی!
19 آذر 1402 - 12:56

آغاز کاشت گندم در هرمزگان و یک دغدغه

کاشت گندم در هرمزگان آغاز شده و کشاورزان هرمزگانی مهیای کشت گسترده گندم در این استان به منظور کمک به امنیت غذایی کشور شده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، کشت گندم در هرمزگان از اواسط آذرماه تا اوایل دی ماه آغاز می شود و کشاورزان هرمزگانی از مناطق شرقی هرمزگان به تدریج کشت گندم را آغاز می کنند.

در همین زمینه ذاکری مدیر جهاد کشاورزی بخش رودخانه شهرستان رودان اظهار کرده که کاشت گندم در ۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی بخش رودخانه شهرستان رودان آغاز شده است.

کشت آذر و دی و برداشت در اردیبهشت

کشت گندم در هرمزگان معمولا در آذر و دی ماه آغاز می شود و برداشت آن نیز در از اواخر فروردین ماه و در طول اردیبهشت و خردادماه هر سال ادامه دارد.

وضعیت سنگلاخی برخی زمین های هرمزگان به گونه ای است که کشاورزان این استان برای کشت محصولات مهم و راهبردی، مشقت های زیادی را متحمل می شوند اما با این حال پای کار تولید ملی برای رفع وابستگی ایستاده اند و هرمزگان از جمله اولین استان های کشور در برداشت محصول گندم به لحاظ زمانی است.

بنا به گفته معاون بازرگانی تعاون روستایی هرمزگان، خرید تضمینی گندم در هرمزگان در سال زراعی پیشین از 60 هزار تن نیز عبور کرد. این میزان 50 درصد بیش از سال زراعی قبل از خود بوده است.

دغدغه کشاورزان هرمزگانی

تعیین تکلیف نرخ خرید تضمینی گندم در کشور برای کشاورزان هرمزگانی اهمیت ویژه تری دارد چرا که کشاورزان هرمزگانی زودتر از هر استان دیگری اقدام به برداشت محصول گندم می کنند و ماهها چشم انتظار تعیین نرخ خرید تضمینی و نیز اعمال سیاست های جدید وزارت جهادکشاورزی می مانند و بیشترین آسیب را از این ناحیه به دلیل خالی ماندن دستشان با وجود تحویل محموله های گندم به تعاون روستایی متحمل می شوند و لذا ضروری است تا سیاست های مرتبط با این بخش با نگاه به وضعیت کشاورزان هرمزگانی صورت گیرد.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1599937

مهمترین اخبار ایران و جهان: