نیوز سیتی!
10 آبان 1402 - 19:47

چرا گزاره «ایجاد شوک ارزی» دیگر اعتبار ندارد؟

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جامعه از نظر روانی از تلاطمات اقتصادی عبور کرده است، گفت: در حال حاضر با توجه به ارتباط ایران با کشورهای منطقه و آگاهی کشورهای منطقه به اهمیت حضور ایران در معادلات منطقه‌ای، بازار ارز دستخوش شوک مجدد، دلالی و سفته‌بازی بزرگ نخواهد شد.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، سرعت رشد حجم پول در پایان مهر ماه ۱۴۰۲ نسبت به پایان مهر ماه سال گذشته به ۳۹ درصد کاهش یافته که نشان دهنده کاهش چشمگیر تب انتظارات تورمی جامعه بر اثر ثبات 6 ماهه بازارها در نتیجه اجرای سیاست تثبیت است.

دولت سیزدهم در تلاش برای تنظیم دخل و خرج سالانه مصمم است از خط قرمز پولی، یعنی چاپ پول عبور نکند. در این راستا آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد تب انتظارات تورمی فروکش کرده است.

با وجود این، رئیس کل پیشین بانک مرکزی که از عوامل اصلی ایجاد بحران در نظام پولی و مالی کشور در دولت گذشته بود، در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) با بیان اینکه تورم⁩، بدترین و مخربترین نوع مالیات است که پس انداز را متوقف و سرمایه گذاری را دچار نخوت می‌کند، مدعی شد: تلاش برای ⁧تثبیت ⁩دستوری ⁧نرخ ارز، بدون خاموش کردن موتور تورم، موجب رانت، خروج بیشتر سرمایه و شوک مجدد ارزی می‌شود.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره به وجود نیامدن شوک ارزی و افزایش نرخ تورم تا پایان سال جاری و بی توجهی مردم به گمانه زنی های سفته بازان برای افزایش انتظارات تورمی به «راهبرد معاصر» گفت: خوشبختانه به دلیل تداوم سیاست های درست اقتصادی و سیاست های خارجی شاهد تحولاتی در عرصه تجارت خارجی هستیم، به نحوی که آمار فروش نفت امروز بسیار بالاتر از سال‌های گذشته است.

وی افزود: فروش نفت در گذشته اوضاع خوبی نداشت، به طوری که روزانه بیش از 300 هزار بشکه صادر نمی‌شد، به همین دلیل با کاهش صادرات نفت ارز مورد نیاز کشور تأمین نمی شد، نرخ ارز در دست انداز قرار گرفته بود و مدام تنش‌های قیمتی را تجربه می‌کرد؛ در حالی که امروز این وضعیت کاملاً از بین رفته است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به غیر از افزایش صادرات نفت، گسترش ارتباطات و تعاملات با کشورهای منطقه موضوع مهمی است که به اطمینان خاطر نسبت به افزایش نیافتن نرخ ارز و به تبع آن بالا رفتن انتظارات تورمی منجر می شود، زیرا به دلیل سیاست گذاری های دولت قبل و توجه نداشتن به گسترش ارتباطات منطقه ای تعامل با کشورهای همسایه به پایین ترین سطح خود رسیده بود و در عمل امکان صادرات از کشور سلب شده بود، در حالی که این موضوع در دولت سیزدهم در حال حل شدن است.

قادری معتقد است: باید به مردم اطمینان خاطر داد کریدورهای ترانزیتی در حال باز شدن است. افزایش صادرات نفتی درآمد زاست و ورود ایران به پیمان‌های منطقه‌ای مانند شانگهای و بریکس به توسعه اقتصاد ایران کمک می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بزرگ شدن سبد ظرفیتی اقتصاد ایران در توسعه پیمان‌های منطقه‌ای به رفاه و ارتقای معیشت جامعه منتهی می‌شود، بنابراین برای استفاده از عواید این ظرفیت‌ها باید کمی حوصله به خرج داد؛ رسیدن به میوه این همکاری‌ها زمان بر است.

قادری معتقد است: دولت سیزدهم در همکاری با کشورهای منطقه و دوست توانسته است محدودیت‌های سوئیفت را برطرف کند. بهبود تراز تجاری و صنعتی کشور نشان می‌دهد توسعه ارتباطات با کشورهای مختلف آثار مثبتی روی اقتصاد داخلی دارد.

وی افزود: واردات خودروی خارجی، حذف انحصار و توسعه صنعت خودروسازی در کنار کلید زدن طرح ساخت و ساز مسکن قطعاً به خروج از محدودیت‌ها کمک می‌کند. دولت در تلاش است با همکاری نظام بانکی مشکلات اعتباری مرتبط با وام و تسهیلات خانه دار شدن مردم را حل  کند، موضوعی که به کاهش نرخ ارز و انتظارات تورمی می‌انجامد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت در زمینه بازار متشکل ارزی با تأمین ارز مورد نیاز واحدهای صنعتی و تثبیت آن روی نرخ  38 هزار تومان و تثبیت نرخ ارز در بازار ازاد زیر 50 هزار تومان توانسته است مانع سفته بازی دلالان در بازار ارز شود، در حالی که در دولت گذشته حتی تصور می‌شد نرخ ارز به 100 هزار تومان برسد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاطمات اقتصادی را پشت سر گذاشته‌ایم، شاید اگر شرایط ایران مانند گذشته بود که با کشورهای منطقه رابطه نداشتیم، وقوع تنش منطقه‌ای بازار ارز را با چالش مواجه می‌کرد، اما در حال حاضر با توجه به ارتباط ایران با کشورهای منطقه و آگاهی کشورهای منطقه به اهمیت حضور ایران در معادلات منطقه‌ای، بازار ارز دستخوش دلالی و سفته بازی‌های بزرگ نشد.

وی تصریح کرد: بی‌شک تا پایان سال جهش ارزی قابل توجهی تجربه نمی‌کنیم، ضمن اینکه اگر بخشی از درآمدهای نفتی دولت صرف تأمین و تهیه زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی شود، با ثبات ارزی و اقتصادی سال آینده نیز افزایش نرخ تورم و ارز که در هم تنیده هستند، نخواهیم داشت.

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1558181

مهمترین اخبار ایران و جهان: