نیوز سیتی!
25 تیر 1402 - 09:48

نظرات نخبگان جامعه را به کار بگیریم

همدان- یک استاد دانشگاه گفت : در درجه اول باید بدانیم که نخبگان چه کسانی هستند و باید چطور با آنها ارتباط برقرار کنیم، اگر نظری از طرف نخبگان داده می‌شود باید آن را در جامعه به کار بگیریم.

اعظم خطیبی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم استفاده از نظر نخبگان جامعه اظهار کرد: بین پژوهشگر و آن شخصی که مجری یا مدیر است که می‌تواند نتایج پژوهشگر را اجرا کند باید ارتباط انسانی متقابل و تعامل برقرار شود که یافته‌های آن را قبول کند و در واقع به عنوان یک عضو اندیشه‌ورز، باید کسی باشد که اهل تخصص و تفحص باشد.

وی افزود: نخبه باید اطلاعاتی را که از طریق علمی به دست می‌آورد و راهکارهایی را که می‌دهد و اینکه چقدر به این راهکارها اهمیت داده می‌شود و به آن برمی‌گردد و به آن مدیر یا مسئولی که قدرت اجرایی دارد به آن فرد نخبه قدرت اجرایی ندارد و یافته‌های علمی‌اش را در اختیار او قرار می‌دهد و آن مجری باید آن را قبول کند تا اجرا کند بنابراین یک تعامل و یک حلقه اعتماد و یک تعامل متقابل انسانی بین آن مدیر و نخبه باشد و باید اعتماد بین هر دو در تصمیم‌گیری‌ها بتواند نقش بازی کنند.

وی با اشاره به اینکه ما در همه حوزه‌ها نیازمند نخبه‌ها هستیم افزود: نخبگان در آموزش حرف اول را می‌زنند به خصوص نسل جدید که زیر دست افراد، نسل گذشته هستند و نسل گذشته باید از تجربیات و داده‌های خود استفاده کنند.

وی گفت: نخبگان می‌توانند برای جامعه پذیر بودن نسل جدید و آینده نقش اساسی در حوزه آموزش و پرورش در دانشگاه‌ها و غیره داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نخبگان می‌توانند در توسعه صنعتی، بازار و کاریابی نقش اساسی داشته باشند بیان کرد: بچه‌ها باید مهارت را یاد بگیرند که روی پای خود بایستند کاری که کشورهای غربی انجام می‌دهند، و نباید به کار دولتی وابستگی داشت، ضمن اینکه جامعه ما یک جامعه رو به صنعت و مهارت، تخصص است و باید آنها تخصص و مهارت را آموزش دهند که بعداً علمش را داشته باشند که جامعه را بسازند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1362681

مهمترین اخبار ایران و جهان: