نیوز سیتی!
17 تیر 1402 - 00:40

ضیافتی به وسعت گیلان در «غدیر»

رشت - یکی از کارهای خوب و سنت حسنه‌ای که از گذشته به ارث رسیده، «اطعام غدیریه» است که امروز با عناوین مختلف تحت عنوان «ضیافت یک کیلومتری» در رشت خودنمایی می‌ کند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها - بهرام قربانپور: مردم بویژه مسلمانان و مؤمنین در جشن «عید غدیر خم» مراسم شادی و سرور بر پا می‌کنند، جشن می‌گیرند، اطعام می‌دهند، نورافشانی می‌کنند و شادی این عید بزرگ را با هم تقسیم می‌کنند.

یکی از کارهای خوب و سنت حسنه‌ای که از گذشته به ارث رسیده، «اطعام غدیریه» است که امروز با عناوین مختلف تحت عنوان «مهمونی ده کیلومتری» در پایتخت و یا «ضیافت یک کیلومتری» در رشت خودنمایی می‌کند.

عصر بود اما خورشید همچنان داغ می‌تابید، سوار بر تاکسی خودم را به میدان بسیج (صیقلان معروف) رشت رساندم، ضیافت بزرگی به یمن گرامیداشت «عید غدیر خم» به راه افتاده بود و مسیر میدان بسیج تا میدان شهدای ذهاب رشت مواکب عاشق اهل بیت (ع)، رژه وار مشغول خدمت رسانی به مردم، محبان و دلدادگان اهل بیت (ع) بودند؛ اینجا همه به نوعی در مهمانی جشن ولایت خود را شریک و سهیم می‌دانستند.

یکی «اسفند» دود می‌کند، آن یکی شربت و شیرینی پخش می‌کرد و آن سوی خیابان موکبی مشغول پخت و توزیع کباب بود.

یکی از نوجوانان را دیدم سینی به دست در وسط خیابان به خودروها و مسافرین شربت تعارف می‌کرد، صحنه‌های قشنگی در این مسیر یک کیلومتری به چشم می‌خورد که هیچ قاب جادویی توان تصویرگری آن ندارد و هیچ قلمی هم قدرت تحریرش را ندارد.

ضیافتی به وسعت گیلان در «غدیر»

گیلانی‌ها به خیرخواهی و نوع دوستی شهره هستند

«اسماعیل حسنی» شهروند رشتی که مشغول توزیع شربت بود، می‌گوید: عشق اهل بیت علیهم السلام وصف ناشدنی است و مردم ما از متدین‌ترین افراد روی زمین هستند.

وی با اشاره به شور و اشتیاق نسل جوان و نوجوان برای خدمت رسانی به مردم افزود: خون خدمت به محبان اهل بیت در رگ گیلانی‌ها جریان دارد و شریان می‌کند.

این شهروند رشتی با بیان اینکه نیت افراد بسیار اهمیت دارد، گفت: حتی توزیع یک حبه قند در راه اهل بیت (ع) ثواب بالایی دارد و مهم کمیت آن نیست بلکه نیت فرد است که اثر می‌گذارد.

حسنی با اشاره به برکات این سفره‌های عاشقی در جامعه بیان کرد: اطعام «غدیر» پیش نیاز موکب داری برای عاشورا و اربعین است.

وی با اشاره به نوع دوستی و خیرخواهی مردم گیلان افزود: گیلانی‌ها به خیرخواهی و نوع دوستی شهره هستند.

«غدیر» فرصتی برای خودشناسی و خداشناسی

«رمضان صادقی نژاد» یکی دیگر از شهروندان رشتی با اشاره به برپایی ضیافت اطعام غدیر، اظهار کرد: برپایی چنین ضیافت‌های قشنگی منجر به حذف فقر و محرومیت زدایی می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ نوع دوستی و کمک کردن در جامعه نهادینه شده است، افزود: در کنار شرایط اقتصادی و مشکلات مالی، هر سال ضیافت‌های مومنانه و مردمی نسبت به سال قبل پررنگ‌تر می‌شود.

این شهروند رشتی با اشاره اهمیت و جایگاه «غدیر» در جامعه و لزوم غدیر شناسی اضافه کرد: شناخت معرفتی «غدیر» سبب می‌شود تا بسیاری از رذائل و مفاسد اخلاقی در جامعه کاهش پیدا کند.

صادقی نژاد با اشاره به ویژگی‌های بارز امام علی (ع)، بیان کرد: شناخت ابعاد معرفتی، اخلاقی و رفتاری امام علی (ع) چراغ راه و هدایت جامعه بشری است.

وی با بیان اینکه «غدیر» فرصتی برای خودشناسی و خداشناسی است، افزود: عدم شناخت درست و درک کامل «غدیر» سبب بروز بسیاری از چالش‌ها شده است.

ضیافتی به وسعت گیلان در «غدیر»

لزوم انس نظام خانواده با مفاهیم «غدیر»

«عصمت محسن زاده» یکی از بانوان رشتی که همراه دخترش به میدان شهدای ذهاب آمده تا در جشن بزرگ «غدیر» سهیم باشد، می‌گوید: فرزندان مان را باید با فرهنگ «غدیر» آشنا کنیم.

وی با تاکید بر لزوم انس گیری نظام خانواده با مفاهیم «غدیر» افزود: تقویت روحیه ولایت پذیری در جامعه پیش نیاز سعادتمندی بشری است.

این بانوی رشتی با گریزی به ضیافت یک کیلومتری در شهر، بیان کرد: شور و شعف خاصی در شهر با این ضیافت عاشقانه برپا شده است.

محسن زاده با اشاره به فرهنگ زیبای توزیع «اطعام غدیر»، اضافه کرد: غذای غدیر بسیار برکت دارد و سبب سلامتی فکری و روحی جامعه می‌شود.

وی با اشاره به کار قشنگ توزیع بادکنک بین کودکان و نوجوانان، افزود: سهیم بودن در جشن «غدیر» حتی با یک بادکنک هم ارزش اخروی دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1340981

مهمترین اخبار ایران و جهان: