نیوز سیتی!
20 تیر 1402 - 12:05

هارمونی رنگ‌های سبز و صورتی در دل تالاب + عکس و فیلم

قابی رویایی در روستای «رودبست» شهرستان بابلسر نقش بسته است، بابلسر را شاید همه به پارکینگ‌های ساحلی‌اش بشناسند اما نیلوفرهای آبی تالاب «رودبست» این آببندان غریب را مقصد سفر مسافران زیادی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، چهارمین جشنواره نیلوفرهای آبی تالاب رودبست با هدف معرفی گل‌های نادر به مسافران و محلی‌ها برگزار شد، تیرماه که از راه می‌رسد، این تالاب تابلویی می‌شود از هارمونی رنگ‌های سبز و صورتی.

امواج کوچکی که بر تصویر نیلوفرهای صورتی در آب چین و چروک می‌اندازد، هر چشمی را برای ثبت یک عکس وسوسه می‌کند‌.

 

قابی رویایی که در روستای رودبست شهرستان بابلسر نقش بسته است، بابلسر را شاید همه به پارکینگ‌های ساحلی‌اش بشناسند اما جشنواره نیلوفرهای آبی تالاب رودبست که به همت جوانان این محل چهارسال است برگزار می‌شود، حالا این آببندان غریب را مقصد سفر مسافران زیادی کرده است.

تیشه‌ بلاگرها و گلفروش‌ها به ریشه‌ نیلوفرها

علی‌پور دبیر جشنواره نیلوفرهای آبی می‌گوید: هدف از برگزاری این جشنواره این است که مهمانان، مسافران و محلی‌ها با گل‌های نادر بیشتر آشنا شوند و به آنها آسیب نزنند.

وی می‌گوید: نه تنها بلاگرهای فضای مجازی بلکه گل‌فروش‌هایی از تهران، باند‌هایی را برای چیدن این گل‌های ارزشمند به این تالاب می‌فرستند تا آن‌ها را با قیمتی گزاف در بازار گل تهران بفروشند.

 

*نوید یک تولد دوباره

کمی آن طرف‌تر خانواده‌ای چهار نفره سوار قایق شدند تا بتوانند درست در میانه تالاب که تراکم این گل‌های شگفت‌انگیز بیشتر می‌شود، عکسی هنری ثبت کنند.

به سراغ‌شان می‌رویم و از حس و حال‌شان می‌پرسیم، مادر خانواده می‌گوید: از چمستان نور آمده‌ایم، در راه بابلسر که بودیم در صفحات اینترنت می‌خواندم که نیلوفرهای آبی نمادی از پاکی، غلبه بر ناملایمات و تولد دوباره هستند و دیدن این منظره از نزدیک حقیقتا تک تک این کلمات را در ذهن من تداعی کرد.

نیلوفرهای آبی هر سال هزاران دانه تولید می‌کنند که برخی از آنها را حیات وحش می‌خورند و باقی‌مانده اش به آب ریخته می‌شود.

برخی از آنها خیلی زود جوانه می‌زنند و برخی دیگر در حالت خواب می مانند تا در شرایط مساعد آب و هوایی گل دهند.

نحوه جوانه زدن این گل می‌گویند که هر اتفاق خوبی در زمان مناسبش خواهد افتاد، بعضی‌ها باید کمی بیشتر صبر کنند.

زیبایی نیلوفرهای صورتی نشسته برآب مرا به یاد آن قطعه سهراب می‌اندازد:

 

از مرز خوابم می‌گذشتم/ سایه تاریک یک نیلوفر
روی همه این ویرانه‌ها فرو افتاد/ کدامین باد بی‌پروا

دانه این نیلوفر را به سرزمین خواب من آورد؟/ و آدم را وقتی از همه چیز دل کنده است، امیدوار می‌کند به اینکه؛ دنیا هنوز هم قشنگی‌های خودش را دارد.

*در این تالاب می‌شود پول پارو کرد

سمت دیگر آببندان، نمایشگاه کوچکی از غذاهای بومی برپا شده و خانم‌های جوانی با لباس محلی مازندرانی پشت میزها ایستاده‌اند.

مسافران زیادی از خراسان، آذربایجان، تهران و استان‌های دیگر کشور از برپایی این جشنواره خبردار شده‌اند و به اینجا آمده‌اند.

یکی از مسافران که همراه دوستان و همکارانش از اصفهان به قصد شنا در دریای بابلسر آمده است، می‌گوید: قبلا به تالاب نیلوفرهای آبی انزلی رفته بودم اما تا پیش از ورود به شهر بابلسر و دیدن بنرهای جشنواره، نمی‌دانستم این شهر هم همچین تالاب زیبایی دارد.

بار دیگر به سراغ دبیر جشنواره می‌رویم تا ببینیم برای رونق گردشگری در این منطقه و معرفی وسیع تر آن چه برنامه‌ای دارند.

 

وی می‌گوید: مبالغ خرج شده برای همین جشنواره‌ها را هم اهالی روستا تامین می‌کنند و با وجود آنکه سال گذشته تالاب نیلوفرهای رودبست را در فهرست آثار ملی طبیعی ثبت کردیم اما کمکی به ما نمی‌شود.

علی‌پور ادامه می‌دهد: اگر مسؤولان شهری و استانی مجوزهایی برای ساخت چند کلبه‌ محلی شناور در آب به جوانان محل دهند، قطعا در رونق گردشگری و درآمدزایی این منطقه تاثیر زیادی خواهد داشت.

نیلوفرهای تالاب رودبست از هفته اول تیرماه شروع به گل دادن می‌کنند و تا اواخر شهریورماه سرپا هستند.

 

 

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1349137

مهمترین اخبار ایران و جهان: