نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 12:28

روند تحقق مصوبات دولت در سینه ستبرایران/چه میزان اعتبارتخصیص یافت

کرمانشاه- سفر سال گذشته رئیس جمهور و هیئت دولت به کرمانشاه مصوبات مهمی برای توسعه و پیشرفت پروژه‌های عمرانی استان به همراه داشت که روند تخصیص اعتبارات از اهمیت بالایی برخوردار است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها-سمیه نوری: در پی سفرهای استانی رئیس دولت سیزدهم، ۲۳ تیرماه سال گذشته استان کرمانشاه میزبان رئیس جمهور و هیئت دولت بود. با توجه به آنچه در خصوص اهداف این سفرها شنیده شده بود خبر سفر ریاست جمهوری به استان کرمانشاه نور امید در دل مردم روشن کرد.

سفر یک روزه حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به استان کرمانشاه تنها به دید و بازدیدها ختم نشد و در پایان این سفر طبق روال همیشه جلسه شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه برای جمع بندی نهایی مصوبات سفر در استانداری کرمانشاه تشکیل شد؛ در پایان این سفر ۲۰۰ طرح در بخش‌های مختلف برای توسعه استان کرمانشاه تصویب شد که طرح‌های اشتغال زا سهم بیشتری را به خود اختصاص دادند.

ریشه کن کردن بیکاری و راه‌اندازی قرارگاه اشتغالزایی، ساماندهی زیرساخت‌های صادراتی و حمل و نقل، امور کشاورزی و صنایع تبدیلی، طرح‌های عمرانی، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، تکمیل و راه‌اندازی مرکز درمانی، شرکت‌های دانش بنیان و… از مهمترین مصوبات این سفر بوده که با تخصیص و تأمین بودجه مورد نیاز در دستور کار قرار گرفت.

همچنین تشکیل جلسات قرارگاه اشتغالزایی، بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه، راه آهن کرمانشاه-خسروی و… از جمله مصوباتی است که هم اکنون با اختصاص اعتبار و مشخص شدن پیمان کار در حال اجرا است.

اکنون با گذشت حدود یکسال از سفر رئیس جمهور به منظور تحقق میزان اعتبار و بودجه وعده داده شده و روند اجرای پروژه‌ها به سراغ مسئولان ارشد استانی رفته و با آنها گفتگو کردیم.

روند تحقق مصوبات دولت در سینه ستبرایران/چه میزان اعتبارتخصیص یافت

تصویب ۳۵ هزار میلیارد تومان برای کرمانشاه در سفر رئیس جمهور

حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اعتبارات محقق شده از سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه، اظهار کرد: در پی سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه در سال گذشته برای مجموع طرح‌های عمرانی و اقتصادی به مدت سه سال مبلغ ۳۵ هزار میلیارد تومان مصوب شد.

وی افزود: تعدادی از طرح‌های مصوب شده سفر رئیس جمهور جزو طرح‌های بودجه‌ای و تعدادی دیگر طرح‌های سرمایه‌ای هستند که اعتبارات آنها از وام و تسهیلات بانکی تأمین خواهد شد که بر این اساس حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان کل قابل تخصیص از منابع بودجه‌ای برای مدت سه سال است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمانشاه در ادامه تصریح کرد: از مجموع اعتبارات مصوب شده در بخش بودجه‌ای قسمتی از تأمین آن مربوط به سازمان برنامه و بودجه‌ای کشور در قالب بودجه سنواتی تعیین می‌شود، قسمتی دیگر از آن از طریق وزارتخانه مربوطه برای استان اختصاص می‌یابد و بخشی دیگر آن نیز از داخل استان و شورای برنامه‌ریزی استان تأمین خواهد شد.

روند تحقق مصوبات دولت در سینه ستبرایران/چه میزان اعتبارتخصیص یافت

نوروزی بیان داد: آنچه که برنامه و بودجه کشور در سال ۱۴۰۱ در سفر ریاست جمهوری تعهد داده بود بالغ بر ۳,۶۰۰ میلیارد تومان بود که حدود ۳,۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۸۷ درصد آن محقق شده که عدد نسبتاً قابل قبولی بوده و کسری ۱۳ درصدی آن در سال ۱۴۰۲ جبران خواهد شد.

وی در پایان با تاکید بر مهم و مفید بودن سفر ریاست جمهوری برای استان کرمانشاه گفت: در پی سفر پر برکت رئیس جمهور به استان کرمانشاه جهت دریافت سایر مبالغی که وزارتخانه‌ها موظف به پرداخت آن به دستگاه‌های مربوطه هستند باید دستگاه‌های اجرایی قوی‌تر و فعال‌تر عمل کرده و درصدد تحقق ۱۰۰ درصدی مصوبات سفر ریاست جمهوری برآیند.

روند تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور کند است

با این وجود محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه در آخرین سخنان خود درباره تخصیص بودجه تعیین شده در سفر ریاست جمهوری به استان کرمانشاه بیان کرد: از مجموع اعتباراتی که برای استان کرمانشاه برای مدت سه ساله مصوب شده تاکنون تخصیص کافی صورت نگرفته و نیازمند پیگیری بیشتر هستیم.

وی عنوان کرد: طی پیگیری‌های انجام شده جلسات متعددی با مسئولان استان و با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور صورت گرفت که در یکی از جلسات با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور ۱۰ مدیرعامل بانک‌های دولتی و نمایندگانی از استان کرمانشاه موظف به پیگیری تخصیص اعتبارات شدند.

استاندار کرمانشاه همچنین در دومین نشست هم اندیشی با حضور اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های استان که در سالن همایش‌های استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: باید برای پیشرفت کرمانشاه همه همراه و همدل تلاش کنیم زیرا این کار بزرگ با تلاش‌های جزیره‌ای قابل انجام نیست.

روند تحقق مصوبات دولت در سینه ستبرایران/چه میزان اعتبارتخصیص یافت

صحرایی اضافه کرد: انجام کار بزرگ با تلاش‌های جزیره‌ای قابل انجام نیست.

صحرایی ادامه داد: یکی از آفت‌های کرمانشاه در ادوار گذشته را توسعه سلیقه‌ای عنوان کرد و گفت: هم فکری و هم اندیشی موجب می‌شود تصمیمات مهم استان از حالت سلیقه‌ای خارج شود و برآیندی از دغدغه‌های افراد و گروه‌های مختلف باشد و به عبارتی کرمانشاه عالمانه اداره شود.

وی به اهمیت حوزه گردشگری به عنوان مهمترین عامل پیشران استان کرمانشاه اشاره و مطرح کرد: پیگیری و اهمیت و لزوم این امر یک نظر کارشناسی شده چند وجهی است و یک سلیقه شخصی نیست.

دستگاه‌ها در جذب اعتبارات سفر رئیس جمهور شتاب کنند

در یکی دیگر از جلسه پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه که به ریاست سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی و حضور مدیران دستگاه‌ها تشکیل شد طهماسب نجفی اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مصوب سفر رئیس جمهور به استان امری مهم است چرا که در دور دوم سفرهای رئیس جمهور به استان‌ها، پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها ملاک نظر است و به همین دلیل نیازمند ارائه عملکرد خوب و قابل قبولی برای دور دوم سفرها خواهیم بود.

روند تحقق مصوبات دولت در سینه ستبرایران/چه میزان اعتبارتخصیص یافت

وی با بیان اینکه مدیران باید در جهت بالا بردن رقم جذب اعتبارات تلاش بیشتری داشته باشند، متذکر شد: هر دستگاهی که در جذب اعتبارات سفر ضعیف عمل کند و نتواند پروژه‌های خود را پیش ببرد، در دوم سفر رئیس جمهور به استان از لیست تخصیص اعتبار حذف خواهد شد.

شهردار کرمانشاه: فرایند تخصیص اعتبارات به قطار شهری کرمانشاه کند است

از پروژه‌هایی که متولیان معتقدند روند تخصیص اعتبارات به آن کند است پروژه قطار شهری کرمانشاه است. شهردار کرمانشاه پیش از این با اشاره به اینکه قطار شهری از مصوبات سفر رئیس جهمور به استان کرمانشاه است، گفته بود که «فرایند تخصیص اعتبارات به قطار شهری کرمانشاه کند است.»

نادر نوروزی اظهار کرد: این پروژه در سال ۸۴ مطالعات ترافیکی را پشت سر گذاشته و توسط دولت وقت برای اجرا ابلاغ شده است. احداث ستون‌ها و پایه‌های قطار شهری خود هزینه‌های سنگینی دارد و تلاش‌ها برای تغییر کاربری پروژه ناکام ماند و تنها به صورت ریلی قابل اجرا برای دریافت اعتبار است.

شهردار کرمانشاه تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافت که در مدت سه سال باید مبلغ سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت شود.

بر همین اساس با توجه به آنچه که از سوی مسئولین مبنی بر گزارش عملکرد و میزان جذب اعتبارات ارائه شد باید توجه داشت که تسریع در روند جذب اعتبارات در سال ۱۴۰۲ امری ضروری است و نسبت به جذب اعتبارات و تکمیل طرح‌های مهم استانی گام‌های جدی‌تری برداشته شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1307681

مهمترین اخبار ایران و جهان: