نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 22:00

نتیجه اولیه انتخابات یونان/ راست‌های افراطی درآستانه پیروزی هستند

با آغاز شمارش آراء در دور دوم انتخابات امروز در یونان، راست‌های افراطی در آستانه ورود به پارلمان قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رأی گیری دور دوم انتخابات پارلمانی یونان هم اکنون به پایان رسید و لذا شمارش آراء نیز آغاز شده است.

به گزارش تلویزیون یورو نیوز، همزمان با اتمام زمان رای‌ گیری در یونان، نتیجه اولیه دور دوم انتخابات پارلمانی یونان منتشر شد که بر اساس آن حزب راست میانه «دموکراسی نوین» با کسب ۴۰ تا ۴۴ درصد آرا پیشتاز است.

حزب چپگرای سیریزا به عنوان قوی‌ترین حزب مخالف دولت، ۱۶.۱ تا ۱۹.۱ درصد آراء را به خود اختصاص داده است.

حزب سوسیالیست «پاسوک-کینال» نیز موفق به کسب ۱۰ تا ۱۳ درصد آراء شد.

اما در مقابل حزب راست افراطی اسپارت‌ ها با کسب ۴ تا ۶ درصد آراء موفق شد با راهیابی به پارلمان یونان بیش از ۹ کرسی کسب کند.

حزب محافظه‌کار مذهبی پیروزی هم ۲.۳ تا ۴.۳ آراء را به خود جلب کرده و امیدوار است در نهایت با کسب حدنصاب ۳ درصدی ورود به پارلمان بتواند ۹ کرسی را از آن خود کند.

البته حزب کمونیست یونان هم با کسب ۷.۲ تا ۹.۲ درصد آراء حضور خود در پارلمان یونان را به عنوان حزب چهارم مسجل کرده است.

این در حالیست که رای‌دهندگان یونانی امروز یکشنبه ۱۱ روز پس از غرق شدن قایق مهاجران در آب‌ های این کشور که بیش از ۳۰۰ قربانی بر جای گذاشت، در دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کردند.

مرحله نخست این انتخابات ۳۵ روز پیش و در ۳۱ اردیبهشت برگزار شد که در جریان آن حزب حاکم «دموکراسی نوین» بیشترین آراء را به دست آورد ولی در کسب حدنصاب لازم برای تشکیل دولت غیرائتلافی ناکام ماند. حزب راست میانه به رهبری کیریاکاس میتسوتاکیس نخست وزیر سابق، در مرحله نخست ۱۴۶ کرسی از ۳۰۰ کرسی پارلمان یونان را تصاحب کرد که ۱۲ کرسی کمتر از پارلمان قبلی بود.

اما مهمترین رقیب حزب حاکم یعنی حزب چپگرای «سیریزا» به رهبری الکسیس سیپراس نخست وزیر اسبق، با کاهش ۱۵ کرسی مواجه شد و نامزدهای آن ۷۱ کرسی را از آن خود کردند؛ آن هم در شرایطی که این حزب منتقد جدی رویه حزب حاکم در مواجهه با بحران مهاجرت است.

به گزارش تلویزیون یورو نیوزف در انتخابات امروز سرنوشت نهایی ۳۰۰ کرسی پارلمان و حزب حاکم تعیین می‌ شود. مطابق قانون انتخاباتی جدید یونان، به حزب پیروز بسته به عملکردش بین ۲۵ تا ۵۰ کرسی پارلمانی به عنوان پاداش اعطا می‌ شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1309137

مهمترین اخبار ایران و جهان: