نیوز سیتی!
17 تیر 1402 - 19:49

سویه جدید مقاوم به تنش خشکی و شوری

اردبیل- دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه محقق اردبیلی سویه باکتری را شناسایی کرد که مقاوم به تنش شوری و خشکی است.

معاون پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه محقق اردبیلی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: دانشجوی دکترای دانشگاه محقق اردبیلی در فرآیند تهیه پایان نامه خود هفت سویه باکتری را کشف کرد که مقاوم به خشکی و شوری بوده و امکان کشت و عمل‌آوری این گونه‌های مقاوم فراهم شده است.

جبرائیل رزمجو تصریح کرد: محققان و پژوهشگران این دانشگاه سعی می‌کنند تا در حوزه‌های مختلف یافته‌های جدید خود را عرضه کنند که با توجه به شرایط حساس علمی کشور، تلاش ما بر حمایت همه‌جانبه و بدون وقفه از این پژوهشگران است که بتوانند تحقیقات خود را به مرحله کاربردی برسانند.

وی گفت: با توجه به اینکه دنیا به سمت خشکی و شوری می‌رود، با شناسایی این سویه‌ها و کمک به گیاهان حساس در مقابل شوری و خشکی به راحتی می‌توان گونه‌های جدیدی را عرضه کرد تا کشت و زرع آنها توسعه پیدا کند.

معاون پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه محقق اردبیلی ضرورت تجهیز آزمایشگاه‌های مجهز در حوزه گیاه‌شناسی را در استان یادآور شد و افزود: این محقق که خود دانش آموخته مقطع کارشناسی گیاهان باغبانی و دانشجوی مقطع دکترا در این رشته است، سعی کرده تا از آزمایشگاه‌های موجود محقق اردبیلی استفاده کرده و مطالعات خود را به سرانجام برساند.

رزمجو در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با حمایتی که دانشگاه محقق اردبیلی از پایان‌نامه‌های کاربردی و مطالعات و پژوهش‌های دانشجویان و اساتید انجام می‌دهد، تلاش بر ارائه طرح‌های پژوهشی کاربردی و مؤثر است که در سال‌جاری ۱۱ مورد از آنها به ثبت رسیده است.

معاون پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: چندین طرح نوآورانه و خلاقانه نیز در این حوزه در حال بررسی است که به محض ثمربخشی و نتیجه‌دهی آنها، نتایج این طرح‌های تحقیقاتی اعلام و امکان بهره‌برداری و حتی تجاری‌سازی آنها فراهم خواهد آمد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1342181

مهمترین اخبار ایران و جهان: