نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 05:42

درخواست مداخله جویانه شورای اروپا از ایران و بلاروس

شورای اروپا با طرح ادعاهایی خواستار آن شده که ایران و بلاروس کمک نظامی به روسیه را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دویچه وله، نشست شورای اروپا با حضور دبیر کل ناتو برگزار شد و در آن حاضران جنگ اوکراین را محکوم کردند. مشارکت کنندگان در این نشست همچنین از ایران و بلاروس خواستند تا کمک‌های نظامی به روسیه را متوقف کنند.

شورای اروپا در نشست اخیر خود که با حضور «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو برگزار شد، بار دیگر حمایت قاطع خود را از اوکراین و تمامیت ارضی آن اعلام کرد. رهبران و رؤسای کشورهای عضو این شورا با تاکید بر مرزهای شناخته شده بین‌المللی و حاکمیت اوکراین بر سرزمین‌های خود، گفتند که به کمک‌های مالی، اقتصادی، بشردوستانه، نظامی و دیپلماتیک به اوکراین تا هر زمان که لازم باشد ادامه می‌دهند.

همچنین در این نشست به ویژه به حمایت نظامی از اوکراین و تأمین نیازهای فوری تسلیحاتی این کشور، از جمله خرید مشترک یک میلیون گلوله مهمات توپخانه و موشک برای آن پرداخته شد.

شورای اروپا همچنین مدعی شد که ادامه حمایت نظامی ایران و بلاروس از جنگ روسیه علیه اوکراین غیر قابل پذیرش است. این شورا در ادعایی مداخله جویانه و بی اساس از ایران خواست ارسال پهپاد به روسیه را متوقف کند و بلاروس را نیز به پایان دادن به کمک تسلیحاتی به روسیه فراخواند

تصمیم شورای اروپا برای افزایش کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین در حالی است که یک مقام اوکراینی اذعان کرده که عملیات نظامی این کشور تاکنون سرعت و پیشروی لازم را نداشته است.

«الکسی دانیلوف»، رئیس شورای امنیت ملی اوکراین در این ارتباط اعلام کرد که حمله متقابل کی یف بیش از آنچه او انتظار داشت طول کشیده است و به اوکراینی‌ها گفت صبور باشند.

دانیلوف در اظهارات تلویزیونی گفت: «دوست دارم پیشروی ما سریع‌تر باشد، اما این چیزها فقط در افسانه‌ها اتفاق می‌افتد. کار روزمره سخت است… پیاده روی در پارک نیست، نبرد در میدان جنگ است، شما باید صبور باشید.»

اوکراین پس از به تأخیر انداختن مکرر کارزار خود به دلیل کمبود تدارکات نظامی از سوی کشورهای کمک کننده غربی، در اوایل ژوئن حمله متقابل خود علیه روسیه را آغاز کرد.

پیشتر نیز «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین اعتراف کرده بود که پیشروی در میدان جنگ کندتر از حد مطلوب بوده است.

وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد که نیروهای اوکراینی تلاش کرده‌اند اما موفق نشده‌اند در بخش‌های دونتسک جنوبی، باخموت و زاپوریژژیا پیشروی کنند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز روز سه‌شنبه گفت که اوکراین ۲۵۹ تانک و ۷۸۰ خودروی زرهی را از آغاز عملیات ضد حمله از دست داده است.

از سوی دیگر، وزیر دفاع آلمان از عدم تمایل این کشور برای ارسال تسلیحات نظامی بیشتر به اوکراین خبر داد. «بوریس پیستوریوس» وزیر دفاع آلمان در اظهاراتی عنوان کرد که برلین به جای ارسال سلاح‌های جدید به اوکراین، باید بر اطمینان از کارآمدی تسلیحات تحویلی به اوکراین تمرکز کند.

وزیر دفاع آلمان در جریان سفر روز چهارشنبه خود به آمریکا در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که اکنون مسئله این است که چگونه می‌توان از پایداری کار تسلیحات نظامی (ارسالی به اوکراین) اطمینان کسب کرد. آلمان یکی از اعضای ناتو است که مشارکت فعالانه‌ای در تجهیز نظامی اوکراین دارد واز این نظر بعد از آمریکا در رتبه دوم قرار دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1320681

مهمترین اخبار ایران و جهان: