نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 12:43

مترجمان عراقیِ همکار ارتش آمریکا همچنان منتظر روادید هستند

هزاران عراقی به رغم سالها همکاری با ارتش آمریکا و مشمول بودن در برنامه‌‏های مهاجرتی ، سالهاست که به همراه خانواده در انتظار روادید آمریکا آواره کشورهای دیگر هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه‌های آمریکایی می‌گویند مترجمان عراقی که با ارتش آمریکا همکاری کنند هم‌اکنون برای پناهندگی در آمریکا با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند.

دراین‌باره آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: ر«امر راشد»، مترجم عراقی که از زمان تهاجم آمریکا به عراق (۲۰۰۳) با ارتش آمریکا همکاری کرده و انبوهی از گواهینامه و مدارک ثابت‌کننده این همکاری را به همراه خود دارد، ۶ سال پس از تقاضای مهاجرت به آمریکا و به رغم اینکه مشمول «برنامه تسهیل مهاجرت مترجمان شفاهی همکار با آمریکا» می‌شود، هنوز انتظار می‏‌کشد.

راشد یکی از هزاران عراقی است که خطر کار کردن از نزدیک با آمریکایی‌ها را به جان خریده‌اند، و بعد از خروج یا شناسایی توسط مردم عراق به ناچار مجبور به فرار به آمریکا شده‌اند در گفت‏‌وگو با اسوشیتدپرس ضمن ناامید کننده خواندن این برخورد آمریکایی‏ها خطاب به آنها گفت: شما نباید من و خانواده‏‌ام را سال‏ها در انتظار و رنج کشیدن نگه دارید.

«کوین براون» که در طول دو دوره سفر خود به عراق با راشد کارکرد به آسوشیتدپرس گفت: بسیار نامیدکننده است که وقتی می‌‏شنویم فردی که اینقدر نزدیک با ما کار کرده و دست راست من بوده است، هنوز انتظار می‏‌کشد.

به نوشته آسوشیتدپرس، صدها هزار عراقی دیگر همچون راشد در برزخ انتظار برای ورود به آمریکا در کشورهای چون اردن به همراه خانواده خود گرفتار شده‏‌اند. مقامات آمریکایی بهانه‏‌های مختلفی برای این تاخیر از جمله «حمله به سفارت آمریکا به عراق، هک پایگاه‌داده‌های مربوط به پناه‌جویان، همه گیری کرونا و کاهش بودجه مرتبط به برنامه پناهندگان در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ» را ذکر کرده‏‌اند.

پیش از این نیز رسانه‌های آمریکا، گزارش‌هایی را درباره مشکلات مترجمان افغانستانی منتشر کرده بودند که با وعده پناهندگی با ارتش آمریکا همکاری کرده بودند، اما هنوز موفق به مهاجرت نشده‌اند یا توسط مردم افغانستان و طالبان شناسایی و اعدام شده‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1295137

مهمترین اخبار ایران و جهان: