نیوز سیتی!
01 تیر 1402 - 22:38

چین: بایدن باید از اظهاراتش درباره «شی جین‌پینگ» عقب‌نشینی کند

سفارت چین در آمریکا به مقامات واشنگتن هشدار داد که رئیس‌جمهور آمریکا باید از اظهارات اخیرش درباره همتای چینی‌اش عقب‌نشینی کند، درغیراین‌صورت باید «پیامدهای» آن را بپذیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سفارت چین درآمریکا با انتشار بیانیه‌ای به واشنگتن و کاخ سفید هشدار داد اگر از اظهارات اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور علیه «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین عقب‌نشینی نکنند، باید «پیامدهای» آن را بپذیرند.

رئیس‌جمهور آمریکا دیروز همتای چینی خود را «دیکتاتور» خطاب کرد.

با این حال، مقامات آمریکا خیلی زود واکنش نشان دادند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی و هماهنگ‌کننده روابط راهبردی کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارات خود درباره رهبران خارجی صریح بوده و خواهد بود.

کربی با ارسال بیانیه‌ای به رسانه‌های آمریکایی گفت: رئیس‌جمهور وقتی درباره نگرانی‌های آمریکا صحبت می‌کند، خواه درباره حقوق بشر یا رهبران جهانی صحبت کند، همیشه صریح بوده است و همین طور خواهد بود.

به گفته کربی «رئیس‌جمهور بایدن به دنبال مدیریت رقابت با چین و تلاش برای بهبود روابط دوجانبه، از جمله بازگشایی خطوط ارتباطی است، و برای این کارما باید بتوانیم صریح صحبت کنیم و رئیس جمهور بایدن از این موضوع خجالت نمی کشد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در اظهارنظری عجیب و احتمالاً غافل‌گیرکننده همتای چینی خود را «دیکتاتور» خطاب کرد. این اظهارات بایدن از آن نظر عجیب است که درست ۲۴ ساعت قبلش وزیر خارجه‌اش از سفر به پکن برگشته بود و با مقامات ارشد دولت چین، از جمله وزیر خارجه و رئیس‌جمهور چین درباره طیفی از مسائل فی‌مابین رایزنی کرده بود.

به نوشته رویترز، بایدن با اشاره به رویدادِ سرنگونی «بالون‌های جاسوسی چین در آسمان آمریکا» گفت که «دلیل ناراحتیِ شیء جین‌پینگ از اینکه من آن بالون را با دو ماشین پُر از تجهیزات جاسوسی سرنگون کردم این بود که او نمی‌دانست که این بالون آنجاست (در آسمان آمریکاست.)این شرمساری بزرگی برای دیکتاتورهاست، هنگامی که نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده است. گویا قرار نبوده که به اینجا بیاید (بالون چینی به آسمان آمریکا وارد شود) که البته خبرش همگانی شد.

البته این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا با واکنش تند چین و روسیه روبرو شد. مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین اظهارات بایدن را «به شدت مضحک و غیرمسئولانه» خواند و سخنگوی دولت روسیه نیز اعلام کرد «دیکتاتور خواندن شیء جین‌پینگ، ثابت می‌کند بایدن دمدمی‌مزاج است.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1302981

مهمترین اخبار ایران و جهان: