نیوز سیتی!
23 دی 1402 - 18:12

افزایش 20 دلاری طلا با حمله آمریکا به یمن

حمله آمریکا و انگلیس به یمن، بازار را به سوی دارایی امن نظیر طلا سوق داد و قیمت اونس جهانی به نزدیک 2050 دلار رسید.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، با حمله آمریکا و انگلیس به یمن، قیمت طلا در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی به بالاترین رقم یک هفته گذشته رسید.

از دیگر عوامل افزایش قیمت طلا، کاهش تورم قیمت تولیدکننده آمریکا بود که احتمال کاهش زودتر نرخ بهره این کشور را تقویت کرد.

نرخ هر اونس طلا تقریبا یک درصد برابر با 20 دلار و 15 سنت افزایش یافت و به 2049.06 دلار رسید. در ساعات اولیه معاملات طلا 1.7 درصد رشد قیمتی را ثبت کرده بود.

قیمت بیشتر هفته گذشته نوسان چندانی نداشت، اما حدود یک ماه است که بالای 2 هزار معامله می‌شود.

بامداد دیروز آمریکا و انگلیس در پاسخ به عملیات‌های ارتش یمن در دریای سرخ علیه کشتی‌های اسرائیلی و نیروهای آمریکایی، بیش از ۱۲ نقطه در یمن را با هواپیما، کشتی و زیردریایی مورد هدف قرار دادند.

براساس ادعای مقامات آمریکایی سایت‌های آموزشی، پایگاه‌های هوایی و تأسیسات نگهداری پهپاد متعلق به انصارالله یمن، اهداف این حمله بوده‌اند.

وقتی تنش‌های ژئوپلتیکی زیاد می‌شود، قیمت طلا بالا می‌رود و سرمایه‌گذاران به خاطر امنیت این کالای اساسی به خرید آن تمایل پیدا می‌کنند و از طرفی احتمالا بانک مرکزی آمریکا خود را برای کاهش سیاست‌های پولی محدوده‌کننده آماده می‌کند که این هم به نوبه خود تاثیر افزایشی برای طلا دارد.

شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا در ماه دسامبر به طرز غیرقابل تصوری در بحبوحه کاهش هزینه های کالاهایی نظیر سوخت گازوئیل و مواد غذایی افت کرد که نشان‌دهنده ادامه فروکش تورم است.

با این آمار روز پنج‌شنبه نشان داد، قیمت مصرف‌کننده آمریکا بیش از انتظار در ماه دسامبر افزایش یافته است.

در حال حاضر، تاجران 80 درصد احتمال می‌دهند که نرخ بهره در ماه مارس کاهش یابد این احتمال در گذشته 70 درصد بود.

طلا در زمان بی‌ثباتی‌های سیاسی و اقتصادی به عنوان منبع امن سرمایه‌گذارای در نظر گرفته می‌شود و کاهش نرخ بهره هزینه‌های نگهداری طلا که دارایی بدون بهره است را کاهش می‌دهد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1636437

مهمترین اخبار ایران و جهان: