نیوز سیتی!
25 دی 1402 - 17:16

تعامل علمی میان مؤسسات دینی ایران و جهان باید تقویت شود

رییس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به ضرورت تقویت تعامل علمی میان موسسات دینی ایران و جهان گفت: دومین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان با هدف همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان و مذاهب در کنار یکدیگر برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، دکتر احد فرامرز قراملکی در نشست خبری دومین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان که ظهر امروز با حضور جمعی از اصحاب رسانه در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد با خاطر نشان اینکه یکی از ابعاد زندگی امام رضا(ع) گفتگوی ادیان است، اظهار کرد: نخستین دوره از این همایش در سال ۱۳۹۷ برگزار شده است.

وی ابراز کرد: این همایش بین‌المللی امام رضا(ع) با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و دانشگاه امام صادق(ع) و مشارکت مراکز مختلف دانشگاهی و حوزوی داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

تقویت و تعامل علمی میان دانشمندان

قراملکی با اشاره به ضرورت تقویت تعامل علمی بین دانشمندان ادیان و مذاهب ابراز کرد: این همایش به امید گفت‌وگو و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان و مذاهب در کنار یکدیگر برگزار می شود.

وی تاکید بر نقش خانواده به عنوان نهادی مقدس از منظر ادیان و مذاهب، تقویت تعامل علمی میان مؤسسات دینی ایران و سایر کشورهای جهان، همفکری ادیان و مذاهب در چالش های اجتماعی دوره معاصر را از جمله اهداف این نشست عنوان کرد.

قراملکی ابراز کرد: همچنین به منظور زمینه‌سازی علمی جهت مشارکت هرچه بیشتر پژوهشگران، پیش نشست‌های متعددی به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی در سطح ملی و بین المللی در مراکز دینی مختلف برگزار شده است.

وی ادامه داد: ۳۲ نهاد حمایت کننده و ۸۱ مرکز تحقیقاتی از کشورهای اروپایی، آمریکایی و خاورمیانه در این همایش با ما مشارکت و همکاری داشتند و کمیته علمی داخلی متشکل از ۳۴ نفر از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و ۱۸ دین پژوه جهانی تشکیل شده است.

قراملکی گفت: تا کنون ۱۴۰ مقاله به زبان فارسی و ۳۰ مقاله به زبان انگلیسی به دبیرخانه دومین همایش بین المللی امام رضا(ع) گفت‌وگوی ادیان ارسال شده است.

برگزاری ۸ پیش نشست‌ در کشورهای مختلف

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه با بیان اینکه، تا کنون ۸ پیش نشست در کشورهای عراق و ایتالیا برگزار شده است، افزود: ۱۸ پیش نشست نیز در شهرهای مختلف برگزار شده است و ۱۰ مجموعه سخنرانی با تاکید بر خانواده و اهمیت تحکیم آن یکی از امتیازات این پیش نشست‌هاست.

برگزاری پیش نشست در معابد و کلیساها

وی اظهار کرد: در این همایش دانشمندان تراز اول با مشارکت ادیان مختلف مسیحی، زرتشتی، کلیمی و ...مشارکت دارند. برگزاری پیش نشست درمعابد و با حضور ادیان مختلف و کلیساها و آتشکده‌های زرتشتی در مناطق مختلف کشور و ارتباط با مراکز ادیان را از جمله امتیارات این دوره است.

تمرکز بر حوزه نخبگانی با تکیه بر مناظرات امام رضا(ع)

قراملکی ابراز کرد: خوشبختانه همایش نخست بازتاب رسانه ای گسترده ای داشت و طبق سیاست گذاری آگاهانه جنبه عمومی بالایی داشت و بر جنبه فرهنگی تاکید شده بود؛ اما جهت گیری دومین دوره از این همایش نخبگانی با تاکید بر مناظرات امام رضا(ع) در فلسفه دین و الهیات تطبیقی برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه مبنای ما در این همایش میراث رضوی در گفت‌وگوی ادیان است، ابراز کرد: ۶۰ کتاب در سطح جهانی در حوزه روش‌شناسی ادیان و خانواده شناسایی شده که هر کتاب به شکل مقاله معرفی شده است و تلاش داریم آورده های این همایش عمومی‌سازی شود.

تاکید بر نقاط مشترک ادیان و مذاهب مختلف در گفت‌وگوی ادیان

رئیس بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی بیان کرد: الگوی ما از گفت‌وگوی ادیان به مثابه رفع اختلاف است، از همین رو بر نقاط مشترک ادیان و مذاهب مختلف و رفع اختلاف تاکید داریم.

وی ادامه داد: در دومین دوره از این همایش بنا داریم از ظرفیت گفت‌وگوی ادیان در حمایت از مردم غزه استفاده کنیم. در واقع گفت‌وگوی ادیان‌ صرفا یک نظریه نیست و باید به ظرفیتی در حمایت از مردم مظلوم غزه تبدیل شود.

قراملکی در خصوص برنامه های این همایش گفت: آئین افتتاحیه این همایش در تاریخ چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه با حضور تولیت آستان قدس رضوی و سخنرانی دکتر اعوانی همراه با برگزاری نشست هایی به زبان انگلیسی، فارسی و عربی با سخنرانی ۱۱ استاد از کشورهای ترکیه، اندونزی، چین، عراق و کویت، ۶۵ استاد از مراکز حوزوی و در مجموع ۲۴ سخنرانی داخلی و ۱۱ سخنرانی بین‌المللی همراه با رونمایی از ۲۶ پوستر تدارک دیده شده است.

رییس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: برای این همایش سه سایت به زبان فارسی، عربی و انگلیسی طراحی شده که رخدادهای مهم و پیش‌نشست‌های مختلف این همایش در آن بارگذاری شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1638837

مهمترین اخبار ایران و جهان: